• Úvodní stránka
  • Kdo jsme
  • Články
  • Právní poradna
    • Občanské právo
    • Pracovní právo
    • Správní právo
    • Právní rady pro aktivisty
    • Novinky a články
    • Zákony a příručky
  • Publikace
  • Odkazy
  • Kontakty
  • Kemp
facebook

14
PRO
2016

Uznání kvalifikace dálkových studentů speciální pedagogiky

Štítky: Školství
Autor: Dawid Frik
komentář : vypnuto

centrum pro speciální vzdělávání (Brazílie)Reakce tiskového mluvčího Dolnoslezské vysoké školy, Dawida Frika, na článek Andrey Cerqueirové „Uznání kvalifikace dálkových studentů speciální pedagogiky„.

Chtěl bych se vyjádřit k prohlášení poslankyně paní Marty Semelové dne 27. října 2016 v Parlamentu České republiky v rámci parlamentní interpelace. Toto prohlášení obsahuje nepravdivé a nepřesné informace o vzdělávání studentů z České republiky v oboru Speciální pedagogika na Dolnoslezské vysoké škole.

1.
V odpovědi na tvrzení paní poslankyně prohlašuji, že:

·       není pravdou, že studenti, kteří studují obor Speciální pedagogika, specializace Speciální pedagogika pro děti, žáky a studenty  se speciálními vzdělávacími potřebami a pedagogika předškolního věku a učitelství pro I. stupeň základních škol, nemají didaktiku českého jazyka. V rámci vzdělávacího programu studenti realizují předměty v českém jazyce: „Metodika jazykové výchovy – český jazyk se speciální didaktikou”, „Didaktika čtení a psaní” a  „Literatura pro děti a mládež se speciální didaktikou”, s přihlédnutím k osnovám výuky na  základních školách v České republice.

·       nepřesná je informace, že první stupeň základní školy v Polsku trvá pouze od první do třetí třídy, protože povinné vzdělávání zahrnuje také roční předškolní přípravu pro 6-ti leté děti. Program, který  realizují čeští studenti bere v úvahu polskou a českou realitu se zaměřením na přípravu budoucích učitelů pro práci v 1. – 5. třídě českých základních škol. Vzdělávací program se zaměřuje také na vzdělávání v oblasti speciální metodiky a odborné praxe pro práci speciálního pedagoga pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti realizují toto studium mimo jiné v rámci předmětů: Metodika výchovně vzdělávacího procesu dětí a žáků s lehkým mentálním postižením – předškolní a I. stupeň základních škol, Metodika výchovně vzdělávacího procesu žáků a studentů s lehkým mentálním postižením – II. stupeň základních škol a středních škol, a také v rámci odborné praxe: Učitelská praxe – speciální – předškolní a I. stupeň základních škol, Učitelská praxe – speciální – II. stupeň základních škol a středních škol.

·       nepřesná je také informace, že studenti neukončují studium státní zkouškou , ale jen obhajobou diplomové práce. Během svého studia musí realizovat mnoho předmětů, které jsou ukončeny dílčími zkouškami. Absolvování závěrečné zkoušky s obhajobou diplomové práce před zkušební komisí představuje konečné ověření znalostí ze studijního programu magisterského stupně vzdělávání v oboru Speciální pedagogika včetně dovedností a sociálních kompetencí, které jsou podstatné pro práci speciálního pedagoga – učitele.

2.
Kromě toho vás chci informovat, že:

·       jsme vysokou školou s dvacetiletou historií, patřící mezi nejlepší vysoké školy v Polsku. Fakulta pedagogických věd Dolnoslezské vysoké školy má plné akademické pravomoci, právo udělovat vědeckou hodnost doktor a docent a předkládat návrhy Centrální státní komisi pro udělení titulu profesor.

·       Studijní nabídka Dolnoslezské vysoké školy je vytvořena v souladu s Evropským rámcem kvalifikací, jehož hlavní předpoklady se týkají mobility a vzdělávacích příležitostí k celoživotnímu vzdělávání obyvatel zemí Evropské unie. Evropský rámec kvalifikací proto podporuje mobilitu studentů ze zemí Evropské unie, stejně jako zjednodušuje uznávání kvalifikací a diplomů získaných na evropských vysokých školách. Vzdělávací programy Dolnoslezské vysoké školy v oborech pedagogika a speciální pedagogika byly oceněny v soutěžích Ministerstva vědy a vysokého školství za nejlepší vysokoškolské studijní programy v Polsku.

·       Studijní obor speciální pedagogika, realizovaný na Fakultě pedagogických věd Dolnoslezské vysoké školy, získal několikanásobně akreditaci Polské akreditační komise, naposledy v roce 2015. Pro studenty z České republiky byl připraven speciální vzdělávací program magisterského stupně oboru speciální pedagogika v souladu s polskými standardy vzdělávání takovým způsobem, aby splňoval požadavky na vzdělávání učitelů jak v Polsku, tak i v České republice. Tento program byl konzultován s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Studiem v oboru speciální pedagogika se specializací speciální pedagogika pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a pedagogika předškolního věku a učitelství pro I. stupeň základních škol se připravují specialisté, kteří jsou připraveni pracovat jako speciální pedagogové a učitelé základního vzdělání.

·       Vzdělávací program je připraven v souladu se standardem vzdělávání učitelů, poskytuje získání kvalifikace speciálního pedagoga – připraveného pro výchovnou a terapeutickou práci s dětmi a mládeží se speciálními vzdělávacími potřebami a také pedagogickou kvalifikaci v oblasti předškolní výchovy a výuky na prvním stupni základních škol podle polského a českého vzdělávacího systému – umožňující práci s dětmi v mateřské škole, v rámci povinné předškolní výchovy a vzdělávání na prvním stupni základních škol v 1. – 5. třídě.

·       Vzdělávací program realizovaný v českém jazyce s praktickým profilem vzdělávání se skládá z pěti vzdělávacích modulů:
o   modul základního vzdělávání,
o   modul odborného vzdělávání – speciální pedagogika,
o   modul odborného vzdělávání – výuka na prvním stupni základních škol a předškolní výchova,
o   modul pedagogicko – psychologické přípravy se speciální didaktikou,
o   modul praxí.

V průběhu 4 semestrů v kombinované formě studia budou studenti realizují 768 vyučovacích hodin a 270 hodin pedagogické praxe a získávají 145 ECTS kreditů.



 Odpověď mluvčímu DSW

(redakce ve spolupráci s poslankyní Martou Semelovou)

Interpelace jsou stručné, do dvou minut, dotazy poslanců k ministrům vlády České republiky, na které ministr stručně odpovídá.

Vámi zmiňovaná interpelace obsahuje informaci k otázce diskutované v Poslanecké sněmovně v roce 2015 a sděluje, že se velké skupině studentů podařilo již dokončit studium po tom, co jim na UJAK nebyla prodloužena akreditace alespoň k dostudování a na českých vysokých školách nebylo dost příležitostí, aby mohli dostudovat na nich.

Zákon o pedagogických pracovnících ukládá učitelům doplnit si kvalifikaci pro dané školy, pokud ji ještě nemají. Pro speciální pedagogy-učitele však nyní není zajištěn dostatek míst pro kombinované studium při zaměstnání, a učitelé tak musí jezdit studovat do zahraničí, chtějí-li si svou zákonnou povinnost splnit.

K tomu byla směřována interpelace i odpověď paní ministryně.

Cílem interpelace nebylo hodnotit DSW, ani o ní podrobně informovat. Proto interpelace nezmiňuje význam diplomové práce ani to, že studenti konají dílčí zkoušky, ani nezmiňuje pedagogické praxe konané na školách v České republice, nebo neinformuje o mateřských školách v Polsku.  Ani se nezmiňuje o jmenovacích řízeních na DSW. Překvapuje, že studenti, kteří získají na DSW kvalifikaci učit na školách v Polské republice, nemají didaktiku polštiny. Podle zákona o uznávání kvalifikací, velmi stručně řečeno, kvalifikaci učitele pro zemi, kde studovali, lze uznat i jako kvalifikaci učitele v České republice. Mají-li mít kvalifikaci učit na polských školách na 1. stupni základních škol, čekalo by se, že asi mají studovat didaktiku polštiny.

Pokud zmiňujete předměty z oblasti didaktiky češtiny, potom se nepodařilo u studentů ověřit, že by dané předměty ve Wroclavi studovali. Vaše prohlášení se týká studentů, kteří na DSW začali studovat v dubnu 2016 a diplomové práce obhajovali v říjnu 2016, nebo začínají studovat DSW v říjnu 2016 a diplomové práce budou obhajovat v červnu 2018? Zajímalo by nás, pokud nám pošlete učební plány daného studia, nebo alespoň pro ty předměty z didaktiky češtiny uvedete, o jaký jde semestr, končí-li zkouškou nebo zápočtem, kdo je zkouší a z jaké literatury se studují? Nicméně doufáme, že speciální pedagogové z řad českých učitelů budou moci studovat doma, v České republice.

Profilový obrázek
O autorovi

Komentáře

comments

Social Share

  • google-share

Právní poradna

Zápis závazku prodat v budoucnu nemovitost do katastru

28 září, 2021

Minusové hodiny - nepravidelně rozvrhovaná pracovní doba

27 září, 2021

Má zaměstnavatel nárok na náhradu při vracení pracovní pomůcky?

15 srpna, 2021

Odkazy

Nadcházející akce

  • Momentálně nejsou naplánované žádné akce
AEC v1.0.4

Kalendář akcí

AEC v1.0.4

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Česká politika čína Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levá perspektiva Levice Liberec Média Německo Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Školství Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Vězeňství Z domova Zdravotnictví Ženy a gender

Video

Levá Perspektiva o.s.

Občanské sdružení na obranu sociálně vyloučených, upozaděných a
diskriminovaných lidí včetně prevence sociální exkluze. Provozujeme
levicový, informačně-publicistický web a internetovou právní poradnu.
Aktivně vystupujeme proti fašismu, rasismu, homofobii a všem formám
diskriminace.

Aktuální články

Intenzivní protesty proti plánům české vlády zvýšit věk odchodu do důchodu

25 dubna, 2023

Stažení cel EU na ukrajinské obilí selhalo, protože východoevropské země vystoupily do opozice

24 dubna, 2023

Boje v Chartúmu ohrožují poslední pokus o příměří

22 dubna, 2023

Po přijetí penzijní reformy vyšli francouzští pracující opět do ulic

18 dubna, 2023

Stávka bezpečnostních pracovníků letišť v Německu

17 dubna, 2023

Archivy

  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Srpen 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016
  • Prosinec 2015
  • Listopad 2015
  • Září 2015
  • Srpen 2015
  • Červenec 2015
  • Červen 2015
  • Květen 2015
  • Duben 2015
  • Březen 2015
  • Únor 2015
  • Leden 2015
  • Prosinec 2014
  • Listopad 2014
  • Říjen 2014
  • Září 2014
  • Srpen 2014
  • Červenec 2014
  • Červen 2014
  • Květen 2014
  • Duben 2014
  • Březen 2014
  • Únor 2014
  • Leden 2014
  • Prosinec 2013
  • Listopad 2013
  • Říjen 2013
  • Září 2013
  • Srpen 2013
  • Červenec 2013
  • Červen 2013
  • Květen 2013
  • Duben 2013
  • Březen 2013
  • Leden 2013
  • Prosinec 2012
  • Listopad 2012
  • Říjen 2012
  • Září 2012
  • Srpen 2012
  • Červenec 2012
  • Červen 2012
  • Květen 2012
  • Duben 2012
  • Březen 2012
  • Únor 2012
  • Únor 2010
  • Leden 2010
  • Prosinec 2009
  • Listopad 2009

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levice Levá perspektiva Liberec Média Německo Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Z domova Zdravotnictví Česká politika čína Školství Ženy a gender
© 2013 Levá perspektiva, o.s. Všechna práva vyhrazena.