Za den odborníky? Vyškolené rychlokvašky nabízejí na přepážkách pošty důchodový pilíř
Druhý důchodový pilíř se v Česku moc nechytá, zájem o spoření v něm zatím projevilo něco málo přes třicet tisíc lidí. Česká pošta proto školí zaměstnance, aby druhý pilíř lidem nabízeli. Někteří z toho nejsou příliš nadšeni. Za den se z nás nestanou odborníci, přitom je to pro lidi rozhodnutí na celý život, říkají. Pokud bude konkrétní penzijní fond chtít druhý pilíř skutečně provozovat, bude muset mít do konce letošního června minimálně 50 tisíc klientů. Tolik zájemců v současné době není ani v celé zemi dohromady. Česká pošta se proto rozhodla, že vyškolí některé své zaměstnance, kteří budou druhý důchodový pilíř lidem nabízet. Ne všichni jsou z toho však nadšeni.
„Druhý pilíř je velice náročná studie pro ekonomického laika a jednodenní školení plus samostudium ze studijního materiálu vedlo spíše k našprtání nepochopitelných pouček a termínů než k prohloubení znalostí,“ uvedl jeden ze zaměstnanců České pošty. Podobně jako jeho kolegové, kteří měli ze školení podobné dojmy.
Zaměstnanec pošty: jsme „rychlokvašky“
Nedokáže si představit, že by lidé, absolvující jednodenní školení, byli schopni odhadnout člověka, do kterého z fondů by mohl dle své finanční situace teoreticky vstoupit, navrhnout a následně mu fundovaně vysvětlit, jak by mohl investovat na finančním trhu, aby zhodnotil své peněžní prostředky.
„Mimoto čelíme veliké mediální antikampani. Podle mě není v našich silách rozumně argumentovat a přesvědčit klienta k tak zásadnímu kroku. A to vše v super krátkém čase mezi podáním složenky a výběrem doporučeného dopisu,“ doplnil rozhořčeně.
Přijde mu podle jeho slov na pováženou, že si vedení České pošty myslí, že se zákazník u podání balíků nechá „rychlokvaškou“ přesvědčit k tak zásadnímu rozhodnutí – ke vstupu do druhého pilíře, ze kterého už nejde vystoupit.
Navíc už nyní musí zaměstnanci pošty nabízet mnoho dalších produktů aliančních partnerů – například životní pojištění. To je zdržuje od poštovní práce za přepážkou. A když navíc žádné klienty neseženou, může jim být strženo až 40 % mzdy, takzvaná pohyblivá složka.
Vedení pošty: klienti dostanou všechny informace
Vedení České pošty nabízení druhého pilíře hájí. „Česká pošta nevidí důvod, proč by neměla klientům umožnit uzavřít si smlouvu o důchodovém spoření (druhý pilíř) na přepážce pošty v případě, že se klient rozhodne do druhého pilíře vstoupit,“ uvedl pro Pražský patriot tiskový mluvčí České pošty Ivo Mravinac.
„Od pracovníka pošty dostane klient všechny potřebné informace a konečné rozhodnutí je samozřejmě na něm, protože se jedná o celoživotní závazek přispívat si ze své hrubé mzdy 2 %. Strategií České pošty je zpřístupnit klientovi na přepážkách pošt všechny základní produkty na finančním trhu,“ řekl.
Prodej produktů souvisejících s druhým (i třetím) pilířem reformy probíhá na přepážkách České pošty od počátku letošního roku. Produkty může prodávat pouze zaměstnanec, který má akreditaci.
Školení absolvovalo už 1500 zaměstnanců
V současné době podle Mravince prochází odbornou zkouškou asi 2500 zaměstnanců České pošty, přičemž zkoušku musí podle zákona absolvovat všichni prodejci produktů penzijních společností do 31. května letošního roku.
„K dnešnímu dni úspěšně absolvovalo akreditaci již 1500 pracovníků České pošty. V případě, že náš zaměstnanec nechce akreditaci absolvovat, může samozřejmě její vykonání odmítnout. Nicméně, v České poště odmítlo zkoušku vykonat minimum zaměstnanců, a to převážně ti, kteří jsou již v předdůchodovém věku,“ dodal mluvčí pošty.
(Článek vyšel rovněž na webu Pražský patriot http://www.prazskypatriot.cz/za-den-odborniky-vyskolene-rychlokvasky-nabizeji-na-prepazkach-posty-duchodovy-pilir/ )