Aktiv ke Dni učitelů – Inkluze ano, ale ne za každou cenu…
Chystaná inkluze byla hlavním tématem celostátního setkání ke Dni učitelů, které uspořádala sekce školství při ÚV KSČM. Předsedkyně sekce Marta Semelová připomněla, že v rámci projednávání novely školského zákona navrhla inkluzi o dva roky odložit, sněmovna ale její návrh nepřijala.
Marta Semelová se bojí dopadů na děti s mentálním postižením – školy podle ní nejsou na rychlou inkluzi připraveny. „Inkluze ano, ale ne za každou cenu,“ řekla. S tím, že k začleňování dětí do běžných tříd dochází již nyní, ale pozvolna. Uvedla i další změny, které sněmovna v rámci novely školského zákona přijala – jednou z nich je povinný poslední předškolní ročník v mateřské školy. „S tím souhlasíme, pomůže to především dětem vyrůstajícím v sociálním vyloučení,“ řekla.
Je to ale podle ní polovičaté řešení, neboť lze požádat o výjimku, s dítětem být doma a chodit jen na přezkoušení. Poslankyně Alena Nohavová (KSČM) připomněla, že ve sněmovně neúspěšně navrhovala, aby – pokud dítě u přezkoušení neuspěje – muselo do mateřské školy začít chodit. Nyní je to bez sankcí. Semelová kritizovala i zavedení individuálního vzdělávání na druhém stupni základní školy, které ve sněmovně prosadila Nina Nováková (TOP 09). Návrh posoudí Senát a prezident.
Děti ze speciální školy v hudebním souboru
Účastnice a účastníci aktivu se věnovali především inkluzi. Jaroslava Minářová z Lanškrouna, která je již v penzi, řekla, že léta učila v běžné základní škole, po roce 1989 začala učit ve speciální (tehdy zvláštní) škole. Byly to její nejkrásnější kantorské roky, pomáhala totiž začlenění dětí do společnosti. Nebylo to vyčleňování, naopak. S dětmi s mentálním postižením založila hudební soubor, děti vystupovaly na akcích města, cítily úspěchy a ostatní si je oblíbili. Speciální školství by podle letité kantorky mělo být zachováno. S dětmi má mimochodem stále skvělý vztah, i když jsou už dospělé – navštěvují ji kupříkladu na chatě.
Aktiv přijal prohlášení, v němž se mimo jiné uvádí: „Nejsme proti integraci jako takové. Na školách už probíhá a v řadě případů se osvědčila. Avšak násilně protlačované tzv. společné vzdělávání, kdy do běžných škol mají být zařazovány děti s různými typy a stupni postižení, včetně lehkého mentálního postižení, povede k destabilizaci a postupné likvidaci kvalitního, fungujícího a osvědčeného systému speciálního školství, který má nezanedbatelný podíl na tom, že u nás prakticky nemáme negramotnost…“ Na úvod aktivu přečetla členka Levé perspektivy Milada Sigmundová úryvek z knihy Edmonda de Amicis Srdce. Novinářka a členka Levé perspektivy Andrea Cerqueirová přečetla úryvek z bajky Jorge Amada Kocour Mour a slečinka Vlaštovička.