Odměňování za práci v sobotu a neděli a ve svátek
Pracuji na HPP jako recepční na hotelu a chtěla bych se zeptat zda je příplatek za práci o víkendu nebo ve státní svátek povinný. Bylo mi řečeno, že pokud má zaměstnavatel pouze 3-5 zaměstnanců nemusí tyto příplatky vyplácet.
Odpověď:
Pravidla pro odměňování za práci v sobotu, neděli a ve svátek jsou samozřejmě stejná pro všechny zaměstnance a zaměstnavatele.
Tato pravidla jsou však rozdílná pro práci ve svátek a pro práci v sobotu a neděli.
Podle § 115 zákoníku práce přísluší zaměstnanci za dobu práce ve svátek dosažená mzda a náhradní volno v rozsahu práce konané ve svátek, které mu zaměstnavatel poskytne nejpozději do konce třetího kalendářního měsíce následujícího po výkonu práce ve svátek nebo v jinak dohodnuté době. Za dobu čerpání náhradního volna přísluší zaměstnanci náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku. Zaměstnavatel se může se zaměstnancem dohodnout na poskytnutí příplatku k dosažené mzdě nejméně ve výši průměrného výdělku místo náhradního volna. To znamená, že za práci o svátku byste zásadně měla dostat mzdu za odpracované hodiny a dále náhradní (proplacené) volno. Příplatek je pouze fakultativní možností poskytovaný na základě Vaší dohody se zaměstnavatelem místo náhradního volna.
Dle § 118 odst. 1 zákoníku práce pak za dobu práce v sobotu a v neděli přísluší zaměstnanci dosažená mzda a příplatek nejméně ve výši 10 % průměrného výdělku. Je však možné sjednat jinou minimální výši a způsob určení příplatku. V případě práce v sobotu a neděli se tedy zásadně poskytuje příplatek, jehož poskytování je dále možno upravit v dohodě se zaměstnavatelem (příp. např. i v kolektivní smlouvě).