Praha podpořila výuku češtiny pro děti s jiným mateřským jazykem
Pražské zastupitelstvo ve čtvrtek 28. února schválilo poskytnutí účelových neinvetičních dotací určených na podporu výuky českého jazyka pro děti, jejichž mateřský jazyk je jiný než český. Celková dotace pro letošní rok činí něco přes 611 000 korun.
Jedná se o systémovou podporu výuky českého jako cizího jazyka v jedenadvaceti městských částech »Síť škol«, který byl realizován již v letech 2017 a 2018, kdy v každé městské části byla zvolena jedna základní škola, která poskytuje jednou týdně dvě vyučovací hodiny českého jako cizího jazyka. Pokud už má konkrétní škola výuku zajištěnou z jiných zdrojů, dotací se výuka zintenzivní. Přístup k ní mají jak děti s jiným mateřským jazykem, tak děti, které češtinu příliš neovládají.
Na problém již před několika lety upozorňovala tehdejší pražská zastupitelka Marta Semelová (KSČM), která navštívila základní školu Meteorologická v Libuše, kde je (respektive v té době bylo) 80 dětí ze 450 s odlišným mateřským jazykem, především vietnamštinou. Ve školách po celé republice je i mnoho dětí s jiným mateřským jazykem. »Dětí, jejichž mateřským jazykem není čeština, přibývá i v dalších školách. Potřebují pomocnou ruku! Chybí zmapování situace, dostatečná materiální a metodická podpora pedagogů, propracovaný systém jazykové výuky a podpory těchto žáků,« uvedla tehdy Semelová, která se na dané téma zúčastnila i pracovního setkání.
»Všechny výzkumy poukazují na tyto děti jako na ohroženou skupinu. Mimo jiné také předčasně opouštějí vzdělávací systém. Přitom mnohdy jsou to děti velmi inteligentní, které se prostě jen potýkají s jazykovou bariérou. Významnou roli tu hraje osobnost učitele. I pro něho je však tato situace velmi obtížná, potřebuje se zorientovat, znát zemi, odkud dítě přichází, její kulturu a tradice. Na to vše by měl být připravován, už proto, že potřeba výuky dětí s odlišným mateřským jazykem bude do budoucna nabývat na významu,« dodala tehdy.