Britské TESCO prodávalo vodu z vodovodu jako značkovou
Dva obchodní řetězce v Británii, TESCO a ASDA, oklamaly miliony svých zákazníků balenými vodami svých značek, které umístily do regálů mezi minerálky a kojenecké vody. „Everyday Value Still Water“ a „Smartprice Still Water“ se tvářily jako vody čerpané z vrtů a pramenů. Mluvčí TESCO na dotaz novinářů přímo uvedla, že jejich značková balená voda pochází z pramene ve Francii a je balena ve West Middlands. Ve skutečnosti supermarkety v obou případech prodávaly filtrovanou vodu z kohoutku.
Obyčejná pitná voda z kohoutku stojí v Británii zhruba třetinu pence za litr. TESCO a ASDA tuto vodu načerpaly, přefiltrovaly, stočily do plastových lahví a následně prodávaly ve svých supermarketech v ceně 17 pencí za dvoulitrové balení. Jednoduše tak prodávaly to, co si každý může doma natočit u umyvadla, zabalené do plastu a dvacet pětkrát dráž! Na skutečnost, že kupujícím se do ruky dostane obyčejná voda z vodovodního řadu, pochopitelně obě společnosti „zapomněly“ na etiketách upozornit. TESCO dokonce zprvu takovou věc kategoricky vylučovalo. Později obě korporace argumentovaly tím, že voda byla přefiltrovaná, zbavená nečistot, a proto by není fér tvrdit, že se jedná o „pouhou“ vodu z vodovodu.
Tyto argumenty, pomineme-li přetrvávající problém klamání spotřebitelů, byly zcela odmítnuty vodárnami, podle nichž je voda z kohoutku levná, zdravá a bezpečná a neexistuje absolutně žádný důvod ji dodatečně filtrovat. Poslední zpráva vodárenské inspekce zjistila, že zdravotním a bezpečnostním standardům vyhovuje 99,96% vzorků britské vody z vodovodů.
TESCO a ASDA nejsou první, kdo se ve Spojeném království dostal do podobného problému. V roce 2004 se provalilo, že prémiová balená voda Dasani vyráběná firmou Coca-Cola je obyčejnou, filtrovanou vodovodní vodou pocházející z Kentu. I zde společnost místo čerpání vody čerpala obrovské zisky z klamání zákazníků.
Problém s balenými vodami je ale komplexní. Jejich prodej v obchodech v zemích s vyspělým vodárenstvím mnozí považují za jeden z největších úspěchů marketingového vymývání mozků. Balená voda tvářící se jako zdravější a chutnější alternativa totiž ve skutečnosti prakticky nikdy nepřesahuje kvalitu vody z kohoutků a mnohdy ji ani nedosahuje. Je třeba si uvědomit, že jde o předražený produkt, který dlouhou dobu stojí v plastových lahvích někde v regálech, což může vést k pomnožení bakterií a uvolňování zdravých škodlivých látek.
Dokument Tapped z roku 2009 ukazuje supí praktiky společností jako Nestlé nebo Coca-Cola, které doslova drancují zdroje pitné vody využívané místními komunitami, brání se placení daní za jejich čerpání a manipulují zprávy o nezávadnosti a kvalitách balené a kohoutkové vody. Balená voda představuje oproti kohoutkové navíc další velkou zátěž pro životní prostředí kvůli způsobu dopravy kamiony (namísto potrubím), výrobě plastových obalů a zejména jejich následné recyklaci, která se stala celosvětovým problémem.
V České republice proběhlo v roce 2009 nezávislé testování 18 balených neperlivých vod a pěti vzorků vody z vodovodních řadů v Praze, Brně, Ostravě, Plzni a Liberci. Laboratoř provedla více než 60 různých analýz. Zatímco ve vodovodní vodě se objevily pouze dva malé nedostatky (v jednom případě výskyt chloroformu a v druhém případě výskyt železa v toleranci limitů daných EU ale vyšší než hodnoty dané domácími přísnějšími limity), v balených vodách byla objevena celá řada závad – nadlimitní resp. zjistitelný výskyt organotrofních bakterií, dusitanů, dichlormetanu nebo i karcinogenního benzo-a-pyrenu.
V chuťovém testu více než 20 vod dopadla voda z kohoutku při zchlazení na stejnou teplotu na třetím místě. Neprokázala se ani žádná výživová výhoda balených vod pokud jde o minerální prvky jako je sodík, hořčík nebo vápník. V testu zpracovaném akreditovanou laboratoří Ecochem pro MF Dnes v roce 2005 porazila voda z kohoutku svojí kvalitou prodávanou balenou vodu určenou k přípravě kojenecké stravy, v níž došlo k překročení limitů pro mikroorganismy kultivované při různých teplotách. Balené pitné vody nemají oproti vodě z vodovodu žádné výhody, ale představují neekonomický a neekologický produkt v reklamně blyštivém hávu – navoněnou bídu. Je proto pouze potěšující, že spotřeba balených vod v ČR v posledních letech vytrvale klesá.