Situace zaměstnanců Makra vyústila v hromadnou stížnost pokladních
Senovážné nám. 23, Praha 1, 110 00
Strach a obavy o pracovní místo – to jsou důvody, proč zaměstnanci mnohdy mlčí o problémech na pracovišti a nesnaží se je řešit. O to unikátnější je situace z karlovarského Makra, kde skupina pokladních po třech letech neustávajících problémů podala na praktiky svých nadřízených oficiální stížnost, kterou podepsalo téměř celé oddělení.
MAKRO Cash & Carry s.r.o. je významný velkoobchodní řetězec působící na českém trhu. Pracovní a mzdové podmínky zaměstnanců v nadnárodních společnostech obecně rozhodně nelze považovat za ideální. Jako příklad z poslední doby můžeme uvést situaci v provozovně Makra v Karlových Varech. Přístup firmy při řešení stížnosti skupiny zaměstnankyň z oddělení pokladen je poněkud zvláštní. Tyto pokladní po téměř třech letech sebraly odvahu a sepsaly stížnost na naprosto nevhodné chování jejich nejbližších nadřízených. A to kvůli neetickému až hrubému chování k zaměstnankyním před zákazníky nebo neumožnění hygienických přestávek v neodkladných případech. Pokladním nadřízení také upírali práva vyplývající přímo ze zákoníku práce. Například jim neumožnili doprovod nezletilých dětí k vyšetření u lékaře nebo neoprávněně požadovali zaplacení účetních rozdílů v ceně zboží.
Zástupci managementu firmy za účasti stěžujících si zaměstnankyň a odborů tuto stížnost projednali a slíbili její prošetření a napravení. Jednání se ale neúčastnili nadřízení, vůči kterým stížnosti směřovaly. Dle informací zástupců odborové organizace následně ke zlepšení situace nedošlo, naopak na stěžující si zaměstnankyně vyvíjí nadřízení psychický nátlak a jsou znevýhodňovány při rozdělování práce.
Sociální dialog (komunikace odborů a managementu firmy) ve firmě Makro stále pokračuje, podle předsedy základní organizace Makro Karlovy Vary Petra Fábery se ale horší a upadá, což potvrzuje i nedávné jednání s pokladními. „Jsou to přesčasy, problémy při plánování směn, situace, kdy zaměstnavatel třeba nevychází vstříc matkám samoživitelkám a také problémy s nadřízenými, kteří mnohdy nepoužívají adekvátní postupy.“ upozorňuje na nejčastější stížnosti zaměstnanců Fábera.
Mgr. Aneta Bednářová
tisková mluvčí OSPO
www.ospo.cz
www.facebook.com/odbory