Zaměstnanci Hyundai v Nošovicích proti šikaně a přesčasům
Na konci letošního roku zažíváme na ČR nebývalé množství pokusů pracujících vydobýt si proti vůli zaměstnavatelů lepší pracovní podmínky nebo alespoň zachovat ty staré, které jsou zhoršovány pod záminkou úsporných opatření v rámci krize. I zaměstnancům nošovické automobilky Hyundai došla trpělivost se špatným zacházením a svou spontánně zorganizovanou stávkou rozvířili vody českého průmyslu.
Celkem dva tisíce zaměstnanců nošovického závodu muselo snášet přesčasy čtyřikrát týdně a všemožnou šikanu na pracovišti – od nemožnosti dojít si na záchod či napít se podle potřeby po všemožné tresty (vytýkací dopisy a následně peněžité tresty, přeřazování lidí na práci, na kterou nestačí) za minimální prohřešky proti často nesmyslným pravidlům.
Na požadavky zvýšení mezd či odměn za přesčasy vedení odpovídalo odmítavě, s odkazem na krizi. Přitom z neustálých přesčasů ve snaze „splnit plán“ bylo zřejmé, že firma má zakázek dost, jen se snaží vytřískat z nich co nejvíc, na úkor zaměstnanců.
Ve středu, 2. prosince, ale další přesčas na montovně nezačal. Celá směna (400 lidí) tam na hodinu zastavila práci. Po vyjednávání s vedením podniku druhou hodinu přesčasu odpracovala s tím, že ještě nic není vyřešeno. Odvaha zaměstnanců Hyundaie inspirovala k akci další pracující v nošovické průmyslové zóně – další den z podobných důvodů stávkovali zaměstnanci Dymosu, subdodavatele Hyundaie.
Že se stávka organizovala mimo odbory bylo celkem logické, když si vezmeme, že před ní byla odborově organizovaná (v OS KOVO) jen asi pětina zaměstnanců. Odbory se vyjádřili a podpořili stávkující zaměstnance hned následující den a od 7. prosince vyhlásily stávkovou pohotovost, aby donutily vedení podniku k jednání.
Hlavní požadavky byly jasné: omezení přesčasů na minimum a 5000 Kč za ty už odpracované, žádné tresty pro stávkující z 2. prosince, omezení trestů, správné vyplácení výročních bonusů a zlepšení komunikace s odbory. Podporu v následujících dnech vyjádřili odboráři z pražského DP, kteří před teprve před nedávnem ukončili svou stávkovou pohotovost.
Ve vyjednávání, které probíhalo 14. – 15. prosince, zástupci odborů (nejen z místní základní organizace, ale i z vedení OS KOVO) zaujali svou tradiční funkci prostředníků mezi zaměstnanci a šéfy a usilovali o kompromis. A podle toho vypadá i dohoda, kterou s vedením podniku uzavřeli.
Podařilo se omezit přesčasy i zajistit nepotrestání stávkujících. Na druhou stranu se tam ale výslovně píše, že v podobném případě v budoucnu nebudou odbory a zaměstnanecká rada proti potrestání viníků. Požadavky zaměstnanců, co se týče trestů, se v dohodě řeší jen velmi obecně („společnost se zavazuje neprodleně vyšetřit celou situaci a řešit individuální případy“) a podobné obecné formulace najdeme u zlepšení komunikace mezi zaměstnavatelem a odbory.
Pracující v nošovické Hyundai svým odvážným vystoupením 2. prosince donutili odbory jednat a vydobyli si na vedení podniku významné ústupky. Během stávkové pohotovosti se také zvětšila jejich odborová organizovanost, protože konečně viděli, že pro ně odbory konečně něco dělají.
Přesto se dalo na z celé situace získat o poměrně překvapeného vedení daleko víc a je chybou odborů, kterým stávková pohotovost sloužila jen jako prostředek k dosažení jednání, a ne pro vydobytí požadavků, které na které se vedení zdráhalo přistoupit, další stávkovou akcí. Že pracující byli odhodláni za své zájmy bojovat, přece bylo zřejmé ze spontánní stávky, která vše odstartovala.