Ukrajinská reforma pracovního práva je ještě nebezpečnější, než dřív
Ofenzíva na zaručené mzdy a ochranu před nezákonným propouštěním pokračuje. Návrhy zákonů o reformě práce přijaté 12. května se po revizi staly pro pracující ještě nebezpečnějšími. Nová verze zákonů s sebou nese riziko zbavení zaměstnanců vykonávajících vojenskou povinnost práva na zachování mzdy, snížení nákladů zaměstnavatelů za neoprávněné propouštění a snížení výše náhrad za prodlení při konečném vyúčtování. K tomuto výsledku přispěli zejména zákonodárci Galina Treťjaková a Vadym Struněvič. Uprostřed pekla války se poslanci rozhodli vybudovat ráj pro zaměstnavatele
Jak se změnil kontext pracovní reformy?
Od přijetí dvou návrhů zákonů jako základu došlo k řadě událostí, které ovlivňují kontext reformy práce. Tomuto rezonujícímu tématu se věnovaly rubriky desítek masmédií: jak ukrajinských (Sotsportal, Pryamiy, Glavpost, KyivVlada, From-UA, ApNews, Apostrof, Poglyad, UBR, DebetKredit, Accountant911), tak zahraničních (Cross Border Talks, Global Voices, SinPermiso, OpenDemocracy, Arbetet). Této problematice věnovala pozornost řada odborníků (Valeria Gudiy, Dmytro Onuchenko, Andriy Pavlovskyi). Naprostá většina publikací uznává, že společnost odmítá myšlenky liberalizace trhu práce.
Zaktivizovalo se umisťování „reklamních“ publikací pochybné kvality, které téměř doslovně reprodukují loňské kampaně. Argument se scvrkává na skutečnost, že inovace umožní, aby obchodní zdroje vynaložené na administrativu byly směrovány na potřeby výroby. Ale jakým zázrakem půjdou peníze do výroby, a ne do kapsy majitele? Bez kontroly odborů je marné doufat v odpovědné chování zaměstnavatelů.
Jak víte, globální odbory negativně hodnotí přepisování pracovní legislativy, aniž by se zohledňovaly názor pracujících. Možná to byla jejich obava z pokusů omezit lidské právo na práci, co brzdilo reformní zápal v předvečer udělení statusu kandidátské země na členství v EU Ukrajině.
Petice za odvolání z funkce šéfky specializovaného výboru Nejvyšší rady se stala pro autorku asociálních činů Galinu Treťjakovou osobní výzvou. Ihor Dyadyura, který prosazoval dravé iniciativy ze strany vlády, přišel o post náměstka ministra hospodářství Ukrajiny.
Ale ve skutečnosti jsou až dva nebezpečné protipracovní dokumenty připraveny pro druhé čtení a mohou být přijaty každou chvíli. Jedná se o následující návrhy zákonů Ukrajiny:
— Ke změně některých legislativních aktů Ukrajiny o zjednodušení úpravy pracovněprávních vztahů v oblasti malého a středního podnikání a snížení administrativní zátěže podnikatelské činnosti č. 5371 ze dne 13. 4. 2021 (návrh č. 5371);
— O změně některých legislativních aktů Ukrajiny o optimalizaci pracovněprávních vztahů č. 7251 ze dne 6. dubna 2022 (návrh č. 7251).
Na webu parlamentu se 15. června objevily srovnávací tabulky s aktualizovaným obsahem návrhů zákonů. Některým autoritativním odborníkům se podařilo prohlásit, že projekt č. 5371 nyní plně vyhovuje standardům EU a ILO. To je ale vyvráceno stejnými závěry hlavního právního oddělení Nejvyšší rady. „Vylepšování“ dokumentů služebníky kapitálu mělo většinou „kosmetický“ charakter a místy vedlo ke zhoršení postavení pracujícího lidu. Kromě H. Treťjakové provedl nejtoxičtější pozměňovací návrhy její zástupce v „sociálním“ výboru V. Struněvič, obviněný z účasti na korupčních schématech. Na jaké změny byste si tedy měli dát pozor?
Návrh č. 5371: „zjednodušená“ smlouva a mizerná náhrada
Tento návrh vyvolal pobouření kvůli myšlence uzavřít konkrétní pracovní smlouvy v podnicích do 250 zaměstnanců, na které se nevztahují obecné záruky definované zákoníkem práce Ukrajiny. Jak uvedl Hlavní právní odbor VR, „přílišná individualizace podmínek pracovní smlouvy“ s sebou nese rizika diskriminace zaměstnanců. Zaměstnavatel totiž může zaměstnancům vykonávajícím stejnou práci stanovit různé mzdy, jiné podmínky pro výkon práce přesčas a různé pracovní režimy. Jak je uvedeno v odst. 5 Závěru, zákon nadále poskytuje „neomezené možnosti ukončit pracovní smlouvu z podnětu zaměstnavatele“. To zahrnuje následující ustanovení: (1) zaměstnavatel má právo dát zaměstnanci výpověď s náhradou; (2) ke „zjednodušenému“ odvolání se nevyžaduje souhlas volené odborové organizace; (3) Strany mohou ve smlouvě určit další důvody pro ukončení nebo ukončení pracovní smlouvy.
1. Zjednodušení regulace. Pojem „smluvní režim úpravy pracovněprávních vztahů“ byl v textu nahrazen neméně pokryteckým pojmem „zjednodušený režim úpravy pracovněprávních vztahů“. Je jasné, že zjednodušení se ukázalo jako krajně jednostranné. Zároveň bylo na naléhání samotného předsedy Nejvyšší rady Ruslana Stefančuka vyloučeno absurdní pravidlo, že na vztahy mezi zaměstnanci a zaměstnavateli lze aplikovat obecná ustanovení občanského zákoníku o smluvních vztazích.
2. Odpočívej bez peněz. Jednak bylo odstraněno pravidlo o možnosti odkladu dovolené za podmínek uvedených v pracovní smlouvě. Nicméně změny čl. 49-5 zákoníku práce: mzda zaměstnancům za celou dobu dovolené za kalendářní rok nesmí být vyplacena před nástupem dovolené, pokud tak stanoví pracovní nebo kolektivní smlouva (novela č. 89 od V. Struněviče). Je možné, že zaměstnanci budou čekat na peníze na dovolenou po dovolené.
3. Zlevňování libovůle. Změn doznaly články upravující právo zaměstnavatele ukončit „zjednodušenou“ pracovní smlouvu (čl. 49-8 zákoníku práce). Objevilo se pravidlo, podle kterého musí být ukončení pracovní smlouvy z podnětu zaměstnavatele provedeno… s odůvodněním (uvedením důvodů). Je nepravděpodobné, že se budete moci proti takové výpovědi odvolat, protože zákon nestanoví žádné požadavky na doložení! Pokud v předchozí verzi návrhu musel zaměstnavatel v případě „bezdůvodného“ propuštění vyplácet náhradu ve výši 3 minimálních platů, nyní se navrhuje, aby tato částka byla vyplácena, pouze pokud délka trvání služby pro zaměstnavatele přesahuje jeden rok. Je-li odpracovaná doba kratší než jeden měsíc, dostane zaměstnanec 0,5násobek minimální mzdy (novela V. Struněviče č. 188).
Návrh č. 7251: Pozastavení zůstává, záruky pro vojáky jsou zrušeny
Tento návrh zákona byl méně kritizován, protože přinesl jak některé výhody pro zaměstnavatele, tak minimalizoval hrozby zákona č. 2136 o stanném právu. Návrh č. 7251 umožní zaměstnavatelům propustit zaměstnance v případě nepřítomnosti delší než 4 měsíce a v případě poškození podniku v důsledku nepřátelství. Zástupci oligarchů při „optimalizaci“ dokumentu úplně zapomněli na dělníky: došlo k oslabení norem, které měly bránit zneužívání pozastavení pracovní smlouvy.
1. Pozastavení je na dlouhou dobu. Předpokládalo se, že pozastavení pracovní smlouvy bude povoleno pouze se souhlasem vojensko-civilní správy. Jakmile bude projekt schválen jako celek, museli by zaměstnavatelé, kteří pozastavili smlouvy, získat ex post schválení těchto rozhodnutí. Ale v nové verzi smlouvy bude platit pouze pozastavení smluv s úředníky státních orgánů a orgánů místní samosprávy. Ostatní zaměstnanci získají právo, nebudou-li s přerušením souhlasit, obrátit se na Státní službu práce, jejíž úředníci budou moci po dohodě s vojenskou správou vydat zaměstnavateli příkaz. To znamená stanovit presumpci práva vlastníka. Mechanismus je těžkopádný a jeho důsledky pro zaměstnance jsou nejisté, zdůrazňuje hlavní právní oddělení. Novelizován je také zákon č. 2136, který umožňuje zaměstnavatelům nezávisle stanovit 6denní pracovní týden (novela č. 125 G. Treťjakové). V současné době to vyžaduje rozhodnutí vojenského velení.
2. Zasáhnout vojáky. Pravidlo o zkrácení dodatečné placené dovolené pro bojovníky na 7 kalendářních dnů bylo vyloučeno. Bylo však rozhodnuto odvolat další záruku: záruku stanovenou v čl. 119 zákoníku práce, pravidlo, které ukládá zaměstnavateli povinnost udržovat výdělky mobilizovaných zaměstnanců (novela č. 75 G. Treťjakové).
3. Cena za porušení. Dodatek č. 73 V. Struněviče, který snižuje výši náhrady za zpoždění konečného vyúčtování, bude mít hmatatelné důsledky. V současné době, pokud zaměstnavatel neprovede výpočet mzdy v den výpovědi, může zaměstnanec inkasovat náhradu ve výši průměrného výdělku za každý den prodlení až do dne skutečného výpočtu (§ 117 zákoníku práce). Maximální doba, za kterou bude možné kompenzaci účtovat, bude podle novely pouze 6 měsíců. To zužuje právo na právní ochranu a odrazuje zaměstnavatele od včasného vyplácení finančních prostředků .
Popsané novinky, pokud budou schváleny ve druhém čtení, zničí pracovněprávní systém, a to zase může prohloubit společenskou krizi. Zvítězí ambice odporných poslanců a nenasytnost zaměstnavatelů nad zájmy těch, kteří pracují a chrání Ukrajinu? Hlas lidu proti těmto projektům by měl být hlasitější než kdy jindy. Koneckonců, cena za chybná politická rozhodnutí bude pro zemi, její ekonomiku a bezpečnost příliš vysoká.
Vitaly Dudin, kandidát právních věd
https://rev.org.ua/trudova-reforma-staye-shhe-nebezpechnishoyu/