Rozhořčení liberálů nad zákazem burkin jako nejnovější selhání západního feminismu
Vlna pobouření vyvolaná poté, co hrstka francouzských starostů zakázala burkini, představuje nejnovější selhání západního feminismu postavit se za ženy proti zločinnému spojenectví mezi nejtvrdšími islamisty a [regresivními] levičáky, které na celém světě posouvá stav rovnosti pohlaví směrem k horšímu. Francouzofóbní kakofonie napříč médii a politickým spektrem ve Velké Británii a USA je nejen urážlivá pro ženy po celém světě, ale je zradou významné skupiny muslimů ve Francii, frankofonní severní Africe a jinde, kteří se postavili proti nástupu extremismu.
Hlavnímu proudu „umírněných“ se hnusí takzvané „islámské plavky“ zvráceně vytvořené z melanže talibánské burky a bikin. Tato politicko-náboženská „móda“ byla v posledních letech podpořena a komercializována fundamentalistickými, Saúdskou Arábií sponzorovanými wahábistickými puritány z okraje společnosti, kteří jsou posedlí ženskou „uměřeností“ a tím, že ženské tělo představuje hříšné pokušení.
Přesto dnes západní komentátoři s pěnou u pusy – necitliví k traumatu národa, který trpí několik let po sobě teroristickými útoky džihádistických fanatiků, kteří mimo jiná zvěrstva požadují po ženách, aby se buď zakrývaly, nebo zemřely – dští síru vůči Francii za to, že se odvážila zpochybnit Islamo-gauchistickou ortodoxii. Horší ovšem je, že oni také ignorují statečné muslimské disidenty ve Francii i jinde bojující proti uvalení radikální extremistické podoby islámu a genderových vztahů na pronásledovanou mlčící většinu jejich spoluvěřících.
Připomínky těchto whistle-blowerů prochází mimo Paříž většinou bez povšimnutí. Vysoce uznávaná francouzská novinářka Sonia Mabrouková včera čelila armádě trollů, když na Twitteru vyhlásila, že „Ti, kteří zesměšňují diskusi o burkinách, předstírají, že v této provokaci jde pouze o jednoduchý plavací dres“, a tak odhalují svoji vlastní „slepotu vůči realitě“. Pro svou otevřenost byla Mabrouková zhanobena na sociální síti jako „za…ná stupidní kráva“ a „užitečná Arabka“, dotlačená k útoku na muslimy. Ještě předtím prohlásil moderátor Europe 1 a Public Senat TV, že „za burkini leží wahábistická ideologie a její propaganda, která se zákeřně a nebezpečně šíří“.
V odpověď na jízlivé zahraniční tiskové zprávy mi Mabrouková, nacházející se mezi menšinou francouzského komentariátu, řekla, že je „zděšena všemi těmito ženami a muži, kteří snižují a dokonce zesměšňují tuto diskusi nad burkinami a tvrdí, že se jedná o jednoduché celotělové plavky“.
„Je to trestuhodná slepota. Burkini nejsou kusem oblečení. Jsou provokací ve smyslu, že islamismus (a nikoliv islám) se dnes zapojil do strategie dobývání lidských myslí. Nevidět a neříkat to, představuje velké pokrytectví. Existuje stále více a více sil, které chtějí v srdci západních společností vybudovat rigidní a tmářský islámský svět, s využitím absence referenčních bodů a identity mezi určitými skupinami mužů a žen.“
Mabrouková trvá na tom, že nepřátelé tohoto rigidního islámu jsou v prvé řadě ti muslimové, kteří jsou nesprávně popisováni jako „umírnění“ – nemá ráda tento termín – „ale jsou to jednoduše muslimové, kteří znají svou víru a praktikují ji v soukromé sféře.“
„To je důvod, proč se spolu s ostatními považuji za hradbu a nebudu se vyhýbat těmto nesmírně citlivým otázkám. Jakmile jsem mluvila o těchto otázkách, jsem napadána jako „užitečná Arabka“ – to je typická očerňovací taktika.“
Jak političtí reportéři poukazují, Mabrouková není v odporu proti ultraradikálům sama. V Alžírsku narozená francouzská středo-pravá politická autorka Lydia Guirous spílala předsedovi vlády Manualu Vallsovi, že slovy odmítá burkini, ale odmítá proti nim rozhodně zakročit. V Káhiře usazený novinář Aalam Wassef argumentoval v novinách Osvobození – francouzský levicový tisk, na rozdíl od Velké Británie, odmítá zveřejňovat pouze jediný pohled na burkini -, že Francie „by neměla být naivní“. Ve Wassefově analýze jsou burkini symbolem saúdské wahábistické ideologie samozvaného „autentického“ a „čistého islámu“, který vidí ženy jako nečisté, pokud se nezakrývají na veřejnosti (Wahábismus není ani autentičtější, ani čistší, je prostě nejmladší náboženský proud islámu, ovšem nejbohatší“, říká). Wassef dekonstruuje i údajnou neutralitu francouzského Výboru proti islamofobii, neziskové organizace provázané s radikálními mešitami a nenávistnými kazatelnami útočící proti zákazům burkin interpretovaných jako „islamofobní“ útoky na svobodu projevu muslimských žen: „Přijímáním tohoto postoje přitom Výbor proti islamofobii nebrání „některé muslimy ve Francii“, ale brání velmi konkrétní extremistické hnutí – wahábismus ve Francii,“ řekl.
Jak poznamenává odborník na egyptské politické vzpoury a nejnovější protesty tzv. Arabského jara: „Islám a wahábismus jsou radikálně odlišné a ten druhý je hrozbou pro ten první po více než dvě století.“ Proto by „odsouzení islamistického extremismu a bránění jeho šíření všemi možnými zákonnými prostředky“ neměla být žádná ostuda. Není to nic politicky nekorektního nebo srovnatelného s rasistickým a protimuslimským diskursem [krajně pravicové Národní fronty]“.
Alžírské noviny rovněž zpochybňují postoje francouzských muslimů trvajících na pro sebe zprivatizovaných bazénových nebo plážových burkinových dnech, a připomínají, že ani burka ani burkini nemají žádnou souvislost se základy islámu. Hlasy svědomí jsou početné a hlasité, přesto ale všechen [anglofonní] zahraniční tisk a komentátoři hudou o údajném útoku na svobody žen sportujících v burkinách i přes napjatou sociální situaci vyvolanou teroristy. Uznávaný marocký spisovatel Tahar Ben Jalloun, který minulý měsíc prosil francouzské muslimy, aby vyšli masově do ulic po popravě katolického kněze v Normandii a který vyjádřil politování nad voláním po zákazu bikin na plážích v Maroku, vyzval k odmítnutí „brutální a perverzní“ „plážové burky“, která, jak říká, nemá nic společného se skutečným islámem.
Jednou věcí je společně diskutovat o tom, zda zákaz burkin na některých plážích ve Francii je dobré politické nebo soudní opatření. Ale něco docela jiného je burkini i fanatismus za nimi skrytý zuřivě bránit, jak mnoho islamistických obhájců v západních médiích dělá pod pláštíkem „svobodné volby“. Kdy už někdo z hlučícího davu poukáže na to, že mužští společníci žen zabalených do burkin se volně procházejí v šortkách a krátkých plavkách?
Lépe je naslouchat odvážným hlasům jako je Mabrouková, která vysvětluje, že dnešní islamismus vede „vyhlazovací válku a testuje naši odolnost a naši obranu“ – a že toto je případ s burkini, které musí být označeny za to, čím jsou: přímým útokem představě, že ženská těla, tak jako ta mužská, nejsou ve své podstatě „nestoudná“. „Cílem je, aby nás donutili ustoupit a zároveň nás učinili viníky, pokud jde o svobodu těchto žen nosit burkini,“ říká Mabrouková.
„Vidím burkini jako standardního posla a jako formu identitou posedlého exhibicionismu. Domnívám se, že více než kdy jindy to jsou ženy, které musí ve Francii, v Evropě i jinde vést tento boj. Narodila jsem se v Tunisu a po revoluci to byly ženy, které bojovaly, aby si zabezpečily a včlenily svá práva v nové ústavě. Jsou nedobytné a my jsme také. Islamismus si chce přivlastnit těla žen, aby si upevnil svou ideologickou přítomnost v myslích lidí. Nenecháme se jím takhle vláčet, ne dnes a ani zítra.“