• Úvodní stránka
  • Kdo jsme
  • Články
  • Právní poradna
    • Občanské právo
    • Pracovní právo
    • Správní právo
    • Právní rady pro aktivisty
    • Novinky a články
    • Zákony a příručky
  • Publikace
  • Odkazy
  • Kontakty
  • Kemp
facebook

29
SRP
2016

Rozhořčení liberálů nad zákazem burkin jako nejnovější selhání západního feminismu

Štítky: Společnost, Svět, Ženy a gender
Autor: Emma-Kate Symonsová
komentář : vypnuto

Female_hijab_in_IslamVlna pobouření vyvolaná poté, co hrstka francouzských starostů zakázala burkini, představuje nejnovější selhání západního feminismu postavit se za ženy proti zločinnému spojenectví mezi nejtvrdšími islamisty a [regresivními] levičáky, které na celém světě posouvá stav rovnosti pohlaví směrem k horšímu. Francouzofóbní kakofonie napříč médii a politickým spektrem ve Velké Británii a USA je nejen urážlivá pro ženy po celém světě, ale je zradou významné skupiny muslimů ve Francii, frankofonní severní Africe a jinde, kteří se postavili proti nástupu extremismu.

Hlavnímu proudu „umírněných“ se hnusí takzvané „islámské plavky“ zvráceně vytvořené z melanže talibánské burky a bikin. Tato politicko-náboženská „móda“ byla v posledních letech podpořena a komercializována fundamentalistickými, Saúdskou Arábií sponzorovanými  wahábistickými puritány z okraje společnosti, kteří jsou posedlí ženskou „uměřeností“ a tím, že ženské tělo představuje hříšné pokušení.

Přesto dnes západní komentátoři s pěnou u pusy – necitliví k traumatu národa, který trpí několik let po sobě teroristickými útoky džihádistických fanatiků, kteří mimo jiná zvěrstva požadují po ženách, aby se buď zakrývaly, nebo zemřely – dští síru vůči Francii za to, že se odvážila zpochybnit Islamo-gauchistickou ortodoxii. Horší ovšem je, že oni také ignorují statečné muslimské disidenty ve Francii i jinde bojující proti uvalení radikální extremistické podoby islámu a genderových vztahů na pronásledovanou mlčící většinu jejich spoluvěřících.

Připomínky těchto whistle-blowerů prochází mimo Paříž většinou bez povšimnutí. Vysoce uznávaná francouzská novinářka Sonia Mabrouková včera čelila armádě trollů, když na Twitteru vyhlásila, že „Ti, kteří zesměšňují diskusi o burkinách, předstírají, že v této provokaci jde pouze o jednoduchý plavací dres“, a tak odhalují svoji vlastní „slepotu vůči realitě“. Pro svou otevřenost byla Mabrouková zhanobena na sociální síti jako „za…ná stupidní kráva“ a „užitečná Arabka“, dotlačená k útoku na muslimy. Ještě předtím prohlásil moderátor Europe 1 a Public Senat TV, že „za burkini leží wahábistická ideologie a její propaganda, která se zákeřně a nebezpečně šíří“.

V odpověď na jízlivé zahraniční tiskové zprávy mi Mabrouková, nacházející se mezi menšinou francouzského komentariátu, řekla, že je „zděšena všemi těmito ženami a muži, kteří snižují a dokonce zesměšňují tuto diskusi nad burkinami a tvrdí, že se jedná o jednoduché celotělové plavky“.

„Je to trestuhodná slepota. Burkini nejsou kusem oblečení. Jsou provokací ve smyslu, že islamismus (a nikoliv islám) se dnes zapojil do strategie dobývání lidských myslí. Nevidět a neříkat to, představuje velké pokrytectví. Existuje stále více a více sil, které chtějí v srdci západních společností vybudovat rigidní a tmářský islámský svět, s využitím absence referenčních bodů a identity mezi určitými skupinami mužů a žen.“

Mabrouková trvá na tom, že nepřátelé tohoto rigidního islámu jsou v prvé řadě ti muslimové, kteří jsou nesprávně popisováni jako „umírnění“ – nemá ráda tento termín – „ale jsou to jednoduše muslimové, kteří znají svou víru a praktikují ji v soukromé sféře.“

„To je důvod, proč se spolu s ostatními považuji za hradbu a nebudu se vyhýbat těmto nesmírně citlivým otázkám. Jakmile jsem mluvila o těchto otázkách, jsem napadána jako „užitečná Arabka“  – to je typická očerňovací taktika.“

Jak političtí reportéři poukazují, Mabrouková není v odporu proti ultraradikálům sama. V Alžírsku narozená francouzská středo-pravá politická autorka Lydia Guirous spílala předsedovi vlády Manualu Vallsovi, že slovy odmítá burkini, ale odmítá proti nim rozhodně zakročit. V Káhiře usazený novinář Aalam Wassef argumentoval v novinách Osvobození – francouzský levicový tisk, na rozdíl od Velké Británie, odmítá zveřejňovat pouze jediný pohled na burkini -, že Francie „by neměla být naivní“. Ve Wassefově analýze jsou burkini symbolem saúdské wahábistické ideologie samozvaného „autentického“ a „čistého islámu“, který vidí ženy jako nečisté, pokud se nezakrývají na veřejnosti (Wahábismus není ani autentičtější, ani čistší, je prostě nejmladší náboženský proud islámu, ovšem nejbohatší“, říká). Wassef dekonstruuje i údajnou neutralitu francouzského Výboru proti islamofobii, neziskové organizace provázané s radikálními mešitami a nenávistnými kazatelnami útočící proti zákazům burkin interpretovaných jako „islamofobní“ útoky na svobodu projevu muslimských žen: „Přijímáním tohoto postoje přitom Výbor proti islamofobii nebrání „některé muslimy ve Francii“, ale brání velmi konkrétní extremistické hnutí – wahábismus ve Francii,“ řekl.

Jak poznamenává odborník na egyptské politické vzpoury a nejnovější protesty tzv. Arabského jara: „Islám a wahábismus jsou radikálně odlišné a ten druhý je hrozbou pro ten první po více než dvě století.“ Proto by „odsouzení islamistického extremismu a bránění jeho šíření všemi možnými zákonnými prostředky“ neměla být žádná ostuda. Není to nic politicky nekorektního nebo srovnatelného s rasistickým a protimuslimským diskursem [krajně pravicové Národní fronty]“.

Alžírské noviny rovněž zpochybňují postoje francouzských muslimů trvajících na pro sebe zprivatizovaných bazénových nebo plážových burkinových dnech, a připomínají, že ani burka ani burkini nemají žádnou souvislost se základy islámu. Hlasy svědomí jsou početné a hlasité, přesto ale všechen [anglofonní] zahraniční tisk a komentátoři hudou o údajném útoku na svobody žen sportujících v burkinách i přes napjatou sociální situaci vyvolanou teroristy. Uznávaný marocký spisovatel Tahar Ben Jalloun, který minulý měsíc prosil francouzské muslimy, aby vyšli masově do ulic po popravě katolického kněze v Normandii a který vyjádřil politování nad voláním po zákazu bikin na plážích v Maroku, vyzval k odmítnutí „brutální a perverzní“ „plážové burky“, která, jak říká, nemá nic společného se skutečným islámem.

Jednou věcí je společně diskutovat o tom, zda zákaz burkin na některých plážích ve Francii je dobré politické nebo soudní opatření. Ale něco docela jiného je burkini i fanatismus za nimi skrytý zuřivě bránit, jak mnoho islamistických obhájců v západních médiích dělá pod pláštíkem „svobodné volby“. Kdy už někdo z hlučícího davu poukáže na to, že mužští společníci žen zabalených do burkin se volně procházejí v šortkách a krátkých plavkách?

Lépe je naslouchat odvážným hlasům jako je Mabrouková, která vysvětluje, že dnešní islamismus vede „vyhlazovací válku a testuje naši odolnost a naši obranu“ – a že toto je případ s burkini, které musí být označeny za to, čím jsou: přímým útokem představě, že ženská těla, tak jako ta mužská, nejsou ve své podstatě „nestoudná“. „Cílem je, aby nás donutili ustoupit a zároveň nás učinili viníky, pokud jde o svobodu těchto žen nosit burkini,“ říká Mabrouková.

„Vidím burkini jako standardního posla a jako formu identitou posedlého exhibicionismu. Domnívám se, že více než kdy jindy to jsou ženy, které musí ve Francii, v Evropě i jinde vést tento boj. Narodila jsem se v Tunisu a po revoluci to byly ženy, které bojovaly, aby si zabezpečily a včlenily svá práva v nové ústavě. Jsou nedobytné a my jsme také. Islamismus si chce přivlastnit těla žen, aby si upevnil svou ideologickou přítomnost v myslích lidí. Nenecháme se jím takhle vláčet, ne dnes a ani zítra.“

Profilový obrázek
O autorovi

Komentáře

comments

Social Share

  • google-share

Právní poradna

Zápis závazku prodat v budoucnu nemovitost do katastru

28 září, 2021

Minusové hodiny - nepravidelně rozvrhovaná pracovní doba

27 září, 2021

Má zaměstnavatel nárok na náhradu při vracení pracovní pomůcky?

15 srpna, 2021

Odkazy

Nadcházející akce

  • Momentálně nejsou naplánované žádné akce
AEC v1.0.4

Kalendář akcí

AEC v1.0.4

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Česká politika čína Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levá perspektiva Levice Liberec Média Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Školství Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Vězeňství Z domova Zdravotnictví Ženy a gender

Video

Levá Perspektiva o.s.

Občanské sdružení na obranu sociálně vyloučených, upozaděných a
diskriminovaných lidí včetně prevence sociální exkluze. Provozujeme
levicový, informačně-publicistický web a internetovou právní poradnu.
Aktivně vystupujeme proti fašismu, rasismu, homofobii a všem formám
diskriminace.

Aktuální články

20 let od americké války v Iráku – ohlédnutí

22 března, 2023

Na konferenci Budoucnost demokratické Ukrajiny v Kodani zazněl hlas ukrajinské levice

21 března, 2023

Zrada na Julianu Assangeovi

21 března, 2023

Návštěva Si Ťin-pchinga v Rusku a 12bodový čínský plán na mírovou dohodu s Ukrajinou

20 března, 2023

Mexiko, Kolumbie a Kuba vytvoří regionální agenturu pro zdravotnické vybavení

19 března, 2023

Archivy

  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Srpen 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016
  • Prosinec 2015
  • Listopad 2015
  • Září 2015
  • Srpen 2015
  • Červenec 2015
  • Červen 2015
  • Květen 2015
  • Duben 2015
  • Březen 2015
  • Únor 2015
  • Leden 2015
  • Prosinec 2014
  • Listopad 2014
  • Říjen 2014
  • Září 2014
  • Srpen 2014
  • Červenec 2014
  • Červen 2014
  • Květen 2014
  • Duben 2014
  • Březen 2014
  • Únor 2014
  • Leden 2014
  • Prosinec 2013
  • Listopad 2013
  • Říjen 2013
  • Září 2013
  • Srpen 2013
  • Červenec 2013
  • Červen 2013
  • Květen 2013
  • Duben 2013
  • Březen 2013
  • Leden 2013
  • Prosinec 2012
  • Listopad 2012
  • Říjen 2012
  • Září 2012
  • Srpen 2012
  • Červenec 2012
  • Červen 2012
  • Květen 2012
  • Duben 2012
  • Březen 2012
  • Únor 2012
  • Únor 2010
  • Leden 2010
  • Prosinec 2009
  • Listopad 2009

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levice Levá perspektiva Liberec Média Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Vězeňství Z domova Zdravotnictví Česká politika čína Školství Ženy a gender
© 2013 Levá perspektiva, o.s. Všechna práva vyhrazena.