Americké vojenské letectvo si k obsluze dronů v boji najímá soukromé společnosti
Představitelé amerických leteckých sil si pro zajištění letů dronů operujících nad Afghánistánem, Irákem a Sýrií začali najímat soukromé společnosti. Tento bezprecedentní krok vychází z potřeby Obamovy vlády výrazně rozšířit nasazení dronů právě v době, kdy Pentagon čelí kritickému nedostatku vojenských pilotů.
Výsledkem toho je, že se poprvé od válečného nasazení dronů před více než deseti lety budou civilní piloti přímo účastnit vojenských operací. Podle Los Angeles Times podepsalo vojenské letectvo v roce 2015 smlouvy se dvěma soukromými společnostmi, které by měly zajistit dostatek pilotů pro lety „dvou vzdušných bojových hlídek“ nebo pro 24hodinové pozorovací lety, které využívají až osm MQ-9 Reaper dronů každý den. Letectvo plánuje svoji flotilu soukromě pilotovaných dronů případně rozšířit až na 40 kusů v průběhu příštích čtyř let.
Jedna ze dvou společností, Aviation Unmanned, je malou, veteránem vlastněnou firmou působící z Dallasu v Texasu. Smlouva s ní byla podepsána 24. srpna 2015. Druhou společností je General Atomics, velký dodavatel vojenské techniky ze San Diega v Kalifornii, který je zároveň výrobcem jak Reaper tak Predator dronů a v minulých dvou letech inkasoval za řadu služeb spojených s jejich využitím nejméně 700 milionů dolarů. Smlouva s touto firmou byla podepsána 15. dubna.
Monitorovací skupina Good Jobs First uvádí, že od roku 2000 získala General Atomics 614,7 milionů dolarů subvencí od americké federální vlády. Loňského srpna zjistili vyšetřovatelé Ministerstva práce, že společnost porušila federální zákon, když odmítla skupině 901 svých zaměstnanců vyplatit mzdy podle tabulek stanovených místními mzdovými zákony. General Atomics následně souhlasila vyplatit zaměstnancům 945 tisíc dolarů.
Nejde o první případ, kdy soukromí zajišťovatelé hrají roli ve válce dronů. Společnosti jako Booz Allen Hamilton, General Dynamics a SAID mají už dávno smlouvy na analyzování dat získaných z přeletů dronů nad válečnými oblastmi. Ačkoliv drony Reaper jsou vytvořeny pro nošení vícečetných střel Hellfire a Sidewinder, Pentagon zdůrazňuje, že tyto soukromě operované Reapery budou zajišťovat pouze rekognoskaci a neponesou zbraně a že pilotům nebude umožněno odpalovat rakety.
Bez ohledu na tato ujištění ale smlouvy představují výrazný krok směrem k přímému zapojení soukromých společností do bojových akcí, což vzbudilo kritiku dokonce i z řad kanceláře šéfa generální prokuratury vojenského letectva, který prohlásil, že takové zapojení soukromých společností může porušovat mezinárodní právo. „Vojenské složky musí být ostražité, aby zabránily využívání soukromých společností k špionážním aktivitám, v nichž by civilisté disponovali nezanedbatelným vlivem nebo kontrolou nad rozhodnutími o užití zbraní proti určitým cílům,“ napsal major Keric Clanahan, právní poradce amerického vojenského letectva v nedávném článku v magazínu Air Force Law Review. „Naprosto kategoricky nesmí dojít k tomu, aby se dodavatelé dostali příliš blízko k spoušti.“
Rozhodnutí zaměstnat soukromé piloty dronů vychází z dlouhodobé krize uvnitř amerických vojenských sil. Začátkem roku 2015 operovalo letectvo s 65 bojovými vzdušnými hlídkami neboli se 260 drony nad válečnými zónami po celém světě, ale ocitlo se pod talkem z ministerstva obrany, aby navýšilo počet dronů ve vzduchu na 360. Piloti, kteří byli zavaleni složitostí práce a nabytým plánem operací, ale volili nohama a z armády odešli.
Na říjnové konferenci vojenských dodavatelů a vládních úředníků shrnul problém zástupce velitele generálního štábu pro zpravodajské operace, pozorování a rekognoskaci, generál Robert Otto: „ Posádky už žily ve větším stresu, než se dalo vydržet,“ řekl Otto. „Přesčasy, dvanáctihodinové směny šest dní v týdnu rok za rokem a jediným světlem na konci tunelu tak byl formulář DV-214, tedy, jak víte, odchod ze služby. A mnoho pilotů se rozhodlo této možnosti využít.“
Aby neztratilo své zbylé piloty po skončení smlouvy, muselo vojenské letectvo toto léto snížit počet bojových leteckých hlídek z 65 na 60. Letectvo ale spočítalo, že mu stále bude chybět 400 pilotů k dosažení počtu 1200 potřebného pro udržení programu vojenského nasazení dronů na současné úrovni.
Velení tak doufá, že soukromí dodavatelé s další podporou pilotů dronů z pozemních vojsk tuto mezeru pro nejbližší dobu zaplní. Dlouhodobě se ale udržení flotily pilotů obsluhujících drony jeví jako problém, který se bude zhoršovat.
Podle zvláštního článku Los Angeles Times vojenské letectvo nedávno oznámilo své plány radikálně rozšířit své globální operace bezpilotními letouny s úmyslem rozšířit flotilu o 65 nových Reapers dronů, zdvojnásobit počet pilotů a vybudovat nová operační centra jejich řízení na leteckých základnách po celé zemi. Očekává se, že plán vyjde na 3,5 miliardy dolarů a bude muset získat souhlas Kongresu. I kdyby zákonodárci souhlasili, trénink nových pilotů a vybudování nových center pro provoz dronů potrvá roky. Bude tak trvat velmi dlouho, než si současní piloti budou moci oddychnout, takže soukromí dodavatelé budou pravděpodobně opět přizváni, aby pokryly tuto rozšiřující se mezeru.
Přeloženo z webu: http://www.corpwatch.org