Balíčkový happening v centru Prahy
Každý chodec, který minulou středu (25. září) procházel v odpoledních hodinách Jindřišskou ulicí v centru Prahy, jistojistě zpozorněl při pohledu na neobvyklé shromáždění před budovou hlavní pošty. Přítomnost aktivistů v červených „uniformách“ a velká pyramida balíků různé velikosti věstily, že se zde odehrává happening, jehož smyslem bylo veřejně upozornit na jednu z mnoha nepravostí, které se dnes v podniku Česká pošta odehrávají. Aktivisté občanské inciativy ProAlt a organizace Levá perspektiva zde společně s odboráři z Federace výkonných zaměstnanců poukazovali na neúměrné přetěžování poštovních doručovatelek, které vede ke zhoršení služeb zákazníkům.
Smysl celé akce vysvětlovali účastníci happeningu kolemjdoucím i zákazníkům pošty nejen ústně, ale i pomocí letáčku, který byl pro tuto příležitost připraven a který v plné míře otiskujeme:
Vážení zaměstnanci, vážení klienti České pošty,
dnešní akcí se snažíme upozornit na pracovní podmínky, které panují na pobočkách České pošty (ČP), s. p. Zaměstnanci a zaměstnankyně ČP jsou vystaveni nepřiměřenému nátlaku ze strany vedení ČP, jsou nuceni pracovat několik hodin denně přesčas bez nároku na proplacení těchto hodin navíc. Pracovní místa jsou redukována a na zbylé zaměstnance je přesouváno čím dál tím větší množství práce. Jako příklad můžeme uvést fakt, že denně musejí doručovatelé ČP roznést přibližně 120 různě velkých balíčků, což je jednak fyzicky náročné a jednak časově nemožné. Často se tak stává, že klient České pošty najde ve schránce pouze oznámení o vyzvednutí balíčku přímo na pobočce ČP, doručení balíčku do rukou není z časového hlediska zkrátka často možné.
Dnešní akcí se snažíme upozornit mj. na tento problém. Proto jsme před hlavní pobočku České pošty v Jindřišské ulici v Praze umístili na 120 různě velkých balíčků, aby bylo jasně zřetelné, o jakém množství hovoříme. Zároveň chceme touto akcí upozornit i na další pracovní podmínky, které v rámci České pošty panují a na které jsme upozorňovali již dříve. Jedná se např. o praktiky vedení České pošty, které se snaží nadměrně prosazovat plnění plánu prodeje produktů aliančních partnerů: životní pojištění, bankovní účty, úvěry a různé spotřební zboží – cigarety, ponožky, punčochy, hračky. Zaměstnanci jsou nuceni pod nátlakem neustále tyto produkty nabízet, hrozbou při neplnění plánu jsou srážky z platu, převedení na jiné pracoviště či propuštění z práce. Poštovní přepážky se mění ve vetešnictví a někde dokonce i v prodejny cigaret. Tento neúnosný stav se zákonitě projevuje v kvalitě služeb poskytovaných klientům, zaměstnanci ČP tak nemají čas na skutečnou poštovní práci a zákazníci ČP tak nedostávají dostatečné a kvalitní služby, ke kterým se Česká pošta zavázala při podpisu smlouvy se Světovou poštovní unií.
Snažíme se tento stav změnit a napomoci k zavedení skutečné poštovní práce na všech pobočkách ČP. Nespokojenost klientů a zaměstnanců ČP se stávajícím stavem byla vyjádřena více než 11 000 podpisy pod Peticí za záchranu České pošty a zavedení přiměřených pracovních podmínek, kterou vyhlásila a zorganizovala Federace výkonných zaměstnanců České pošty. Takové množství podpisů umožňuje uspořádat veřejné slyšení v obou komorách Parlamentu.
Omlouváme se všem za případné nepříjemnosti, ale věřte, že naše dnešní akce je v zájmu jak Vás klientů, tak zaměstnanců České pošty.
Federace výkonných zaměstnanců České pošty, ProAlt a Levá perspektiva
Akce proběhla jednoznačně úspěšně a vynutila si oficiální reakci ze strany vedení České pošty resp. jejich tiskového mluvčího. Zmíněné petice s více než 11 tisíci si přímo na happeningu převzal senátor Marcel Chládek (ČSSD), který prezidentovi Federace výkonných zaměstnanců ČP, panu Miroslavu Prokopovi i dalším organizátorům akce slíbil projednávání petice na veřejném slyšení přímo na plénu Senátu. O happeningu rovněž informovala média, namátkou třeba Mladá fronta DNES, Haló noviny a Parlamentní listy.