• Úvodní stránka
  • Kdo jsme
  • Články
  • Právní poradna
    • Občanské právo
    • Pracovní právo
    • Správní právo
    • Právní rady pro aktivisty
    • Novinky a články
    • Zákony a příručky
  • Publikace
  • Odkazy
  • Kontakty
  • Kemp
facebook

29
ČVN
2019

Bezplatná veřejná doprava už není věcí měst, ale celých států

Štítky: Doprava, Evropa, Sociální otázky
Autor: Nikola Čech
komentář : vypnuto

Lucembursko patří bezesporu k malým evropským státům – jak počtem obyvatel (zhruba 600 tisíc), tak rozlohou. Navzdory tomu se potýká s jedněmi z nejhorších automobilových zácp na starém kontinentě. Na vině je v tomto případě jak mimořádně vysoký počet automobilů na počet obyvatel, tak značné množství dojíždějících z Belgie, Německa a Francie, kteří do Lucemburska míří za prací. Vedení země se v poslední době snaží různými způsoby ulehčit přetížené silniční síti. A jednou z cest je i systematická podpora veřejné dopravy, která z kraje letoška kulminovala oznámením, že od roku 2020 bude veškerá veřejná doprava v Lucembursku užívána bezplatně.

Lucembursko je podle HDP na hlavu nejbohatší zemí Evropy těžící z přítomnosti institucí EU, bankovnictví a korporátních služeb. Bohatství akumulované v soukromých rukou však na druhou stranu vytváří neúměrné nároky jak na veřejný prostor, tak na bydlení a veřejné služby. S počtem 668 aut na 1000 obyvatel se lucemburské silnice stávají spíše nedobrovolnými parkovišti než dopravními spojnicemi – průměrně na nich Lucemburčané podle studie z roku 2016 stráví ročně v dopravních zácpách 33 hodin. Skončili tak na 134 nejhorším místě z 1067 hodnocených měst.

Služby bohatým zvýšily v zemi ceny nájemného i nemovitostí, což vede k tomu, že každý den do Lucemburska z přeshraničních regionů dojíždí na 180 tisíc lidí, z toho polovina z Francie. Studie z roku 2011 ukázala, že jen 11,5 % dojíždějících z Francie využívá vlak a pouhých 5,5 % autobus – zbytek sedá do automobilů. Dojíždění se ovšem také prodražuje a část lidí má s hrazením nákladů problémy. V nejbohatší zemi EU je ohroženo chudobou třináct procent pracujících.

Situace se stávala neudržitelnou jak z hlediska sociální situace, tak z hlediska životního prostředí, a proto v posledních letech přišla koaliční vláda liberála Xaviera Bettela s reformami ve prospěch veřejné dopravy. Od roku 2018 zrušila jízdné pro všechny mladší 20 let a studenty vysokých škol do 30 let. Studenti středních škol se rovněž mohou těšit z bezplatných školních linek. Také lidé s minimálním příjmem cestují zadarmo, zatímco pro ostatní je dvouhodinová jízdenka subvencována na cenu 2 Eura. V lednu 2019 vláda oznámila, že od března 2020 bude veškerá veřejná doprava v Lucembursku (autobusy, vlaky a tramvaje) bezplatná. Slibuje si od toho především růst mobility chudších občanů a finanční úlevu rezidentům.

Zatímco na jedné straně získal tento plán řadu nadšených ohlasů, ozývají se vůči němu i kritické hlasy. Podle některých odborníků na veřejnou dopravu a sociologů se problémy s dopravou v Lucembursku nevyřeší, protože hlavní příčiny jejího nízkého využití spočívají ve špatně vedených relacích, dlouhých intervalech, nutnosti mnoha přestupů, nespolehlivosti dopravců, zaostalé železniční infrastruktuře a nedostatku přeshraničních spojení. Vláda nicméně slíbila výrazné investice i do těchto oblastí. Podle některých levicových politiků by přednost mělo dostat dotované nájemné, neboť bydlení se pro mnohé rodiny i jednotlivce stává stále neúnosnějším finančním břemenem. Bezplatnou veřejnou dopravu kupodivu odmítají i dopravácké odbory, které se bojí růstu vandalismu, zhoršení bezpečnosti řidičů a v neposlední řadě i propouštění.

Je tedy zřejmé, že takto pojaté řešení veřejné dopravy není jednoznačně přijímáno a vedle nepochybných benefitů může skrývat i určitá úskalí. Nic to ale nemění na tom, že přitažlivost bezplatné veřejné dopravy v posledních letech stoupá. Že nemusí jít pouze o bohaté státy (Lucembursko), regiony a města (francouzské Dunkerque nebo Châteauroux) ukazuje i příklad Estonska. V této pobaltské zemi začal v roce 2013 úspěšný experiment s bezplatnou MHD pro úředně přihlášené obyvatele metropole Tallinn. I zde se bezplatná doprava objevila primárně nikoliv kvůli ohledům na životní prostředí, ale aby ulevila napjaté finanční situaci sociálně slabší části obyvatel po finanční krizi z roku 2008, která zemi do té doby považovanou za jakousi výkladní skříň neoliberalismu mimořádně silně zasáhla.

V roce 2018 bylo na základě jasných úspěchů s růstem mobility nejchudších obyvatel metropole (a masovým přihlašováním lidí k trvalému bydlišti v Tallinnu) rozhodnuto rozšířit bezplatné schéma na celé Estonsko. Zvolena byla nicméně zásada dobrovolnosti zapojení jednotlivých okrsků. V současnosti (květen 2019) tak občané mohou bezplatně cestovat v 11 z 15 správních okrscích země.

Profilový obrázek
O autorovi

Komentáře

comments

Social Share

  • google-share

Právní poradna

Zápis závazku prodat v budoucnu nemovitost do katastru

28 září, 2021

Minusové hodiny - nepravidelně rozvrhovaná pracovní doba

27 září, 2021

Má zaměstnavatel nárok na náhradu při vracení pracovní pomůcky?

15 srpna, 2021

Odkazy

Nadcházející akce

  • Momentálně nejsou naplánované žádné akce
AEC v1.0.4

Kalendář akcí

AEC v1.0.4

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Česká politika čína Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levá perspektiva Levice Liberec Média Německo Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Školství Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Vězeňství Z domova Zdravotnictví Ženy a gender

Video

Levá Perspektiva o.s.

Občanské sdružení na obranu sociálně vyloučených, upozaděných a
diskriminovaných lidí včetně prevence sociální exkluze. Provozujeme
levicový, informačně-publicistický web a internetovou právní poradnu.
Aktivně vystupujeme proti fašismu, rasismu, homofobii a všem formám
diskriminace.

Aktuální články

Intenzivní protesty proti plánům české vlády zvýšit věk odchodu do důchodu

25 dubna, 2023

Stažení cel EU na ukrajinské obilí selhalo, protože východoevropské země vystoupily do opozice

24 dubna, 2023

Boje v Chartúmu ohrožují poslední pokus o příměří

22 dubna, 2023

Po přijetí penzijní reformy vyšli francouzští pracující opět do ulic

18 dubna, 2023

Stávka bezpečnostních pracovníků letišť v Německu

17 dubna, 2023

Archivy

  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Srpen 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016
  • Prosinec 2015
  • Listopad 2015
  • Září 2015
  • Srpen 2015
  • Červenec 2015
  • Červen 2015
  • Květen 2015
  • Duben 2015
  • Březen 2015
  • Únor 2015
  • Leden 2015
  • Prosinec 2014
  • Listopad 2014
  • Říjen 2014
  • Září 2014
  • Srpen 2014
  • Červenec 2014
  • Červen 2014
  • Květen 2014
  • Duben 2014
  • Březen 2014
  • Únor 2014
  • Leden 2014
  • Prosinec 2013
  • Listopad 2013
  • Říjen 2013
  • Září 2013
  • Srpen 2013
  • Červenec 2013
  • Červen 2013
  • Květen 2013
  • Duben 2013
  • Březen 2013
  • Leden 2013
  • Prosinec 2012
  • Listopad 2012
  • Říjen 2012
  • Září 2012
  • Srpen 2012
  • Červenec 2012
  • Červen 2012
  • Květen 2012
  • Duben 2012
  • Březen 2012
  • Únor 2012
  • Únor 2010
  • Leden 2010
  • Prosinec 2009
  • Listopad 2009

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levice Levá perspektiva Liberec Média Německo Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Z domova Zdravotnictví Česká politika čína Školství Ženy a gender
© 2013 Levá perspektiva, o.s. Všechna práva vyhrazena.