• Úvodní stránka
  • Kdo jsme
  • Články
  • Právní poradna
    • Občanské právo
    • Pracovní právo
    • Správní právo
    • Právní rady pro aktivisty
    • Novinky a články
    • Zákony a příručky
  • Publikace
  • Odkazy
  • Kontakty
  • Kemp
facebook

05
LED
2013

Česká pošta – dojná kráva České pojišťovny?

Autor: Lenka Světlá
komentář : vypnuto

Mysleli jste si, že alespoň ve státních podnicích se zachází se zaměstnanci slušně? Náhled do dění na pobočkách České pošty vás vyvede z omylu.

Hned na začátku je třeba říct, že Česká pošta sice ještě stále je státní podnik, ale v roce 2007 byla za Topolánkovy vlády schválena její přeměna na akciovou společnost, tedy přechod na plně tržní fungování. Její monopoly na jednotlivé druhy poštovních služeb jsou již téměř zrušeny. Jako poslední bude od letošního roku zrušen monopol na doručování dopisů a pohledů.

Zatímco do oblasti poštovních služeb jsou vpouštěny soukromé subjekty, Česká pošta rozšířila svou agendu do oblastí, které by jí měly nést zisk, jako jsou finanční služby a prodej novin a časopisů a dalších druhů zboží všeho druhu nebo asistence při vymáhání dluhů v rámci služby DINO. Na druhou stranu poskytuje v rámci projektu CzechPOINT množství služeb souvisejících s komunikací se státní správou.

Rozšíření pole působnosti České pošty naprosto neodpovídá změna počtu jejích zaměstnanců. Těch nepřibývá, ale naopak ubývá. V rámci snižování stavů ve státní sféře se na poště v posledních letech opakovaně propouštělo. Od roku 2007 klesl počet zaměstnanců pošty cca o 4000 lidí (z 37 000 na 33000) a rušení pracovních míst dále pokračuje. Na zbylých zaměstnancích tak leží stále větší množství práce. Jak to vypadá v praxi?

Z pošťáků pojišťováky …

Zaměstnanci pošty nejsou ohodnocování podle kvality poštovní práce. Důraz je kladen především na prodej finančních produktů tzv. aliančních partnerů – společností, především finančních institucí, které mají s Českou poštou uzavřenou smlouvu. Mezi alianční partnery patří zejména Poštovní spořitelna (ve skutečnosti obchodní divize ČSOB) a Česká pojišťovna, pak také Českomoravská a Raiffeisen stavební spořitelna, Sazka, Western Union a Home Credit.

Pošta se tak stále více stává služkou vybraných finančních ústavů, které smlouvou s ní získávají velké množství prodejních míst a levnou pracovní sílu v podobě pracovníků pošty. Ti jsou samozřejmě placeni daleko méně než klasičtí finanční poradci nabízející pojištění nebo spoření.

Neúměrný tlak na prodej finančních produktů je asi největším problémem pracovníků pošty. Zaměstnanci pracující u přepážky mají povinnost nabízet finanční produkty každému zákazníkovi, což jim ztěžuje práci, kterou po nich příchozí člověk skutečně požaduje.

Navíc valná většina lidí nechodí na poštu proto, aby uzavřela pojistku nebo aby si založila účet. Nabídka finančních produktů tedy většinu zákazníků pošty spíše otravuje. Ti, kteří se nechají přemluvit, mohou splakat nad výdělkem, protože nabízené produkty jsou většinou finanční závazky na několik let, které zavazují k pravidelnému placení nemalých částek – něco, co by si měl člověk před zřízením pořádně rozmyslet.

Vzhledem k tomu, že se sociální situace většiny obyvatel stále zhoršuje. Důchodce, který si na poštu přijde pro důchod a po odečtení inkasa mu zbude 2000 Kč na měsíc na živobytí, prostě nemá na to, aby si navíc platil údajně výhodné spoření nebo pojistku. A člověk, který má alespoň špetku citu v těle, mu nic takového ani nemůže nabídnout. Na to se ovšem při prodeji finančních produktů nebere ohled.

Na prodej finančních produktů existují čtvrtletní plány a jejich plnění je tvrdě vyžadováno. Nezbytnost plnění produktového plánu slyší pracovníci pošty od svých představených prakticky neustále. Velmi často (hlavně ke konci čtvrtletí) se konají porady zaměřené na toto téma. Na těch je zaměstnancům pošty vyhrožováno krácením výkonové mzdy (pohyblivá složka), vytýkacími dopisy a ve větších městech i opakovanými přesuny na jiné pracoviště. Tyto výhrůžky způsobují nesmírný psychický tlak na pracovníky pošty. Mnozí nakonec ze zoufalství založí pojištění nebo spoření sobě a postupně i ostatním členům své rodiny. Musí.

Pokud neplní plán, je na něj vyvíjen takový tlak, že nakonec nevydrží. V lepším případě pak podá výpověď, což se podniku hodí, jelikož mu nemusí vyplatit odstupné a místo něj přijme nového, ještě nepojištěného zaměstnance. V tom horším se psychicky zhroutí.

Pak se není co divit, že mezi zaměstnanci pošty najdeme i případy, které nakoupily finanční produkty pro celou rodinu a aby mohly měsíčně platit smluvené poplatky, musely si vzít ještě půjčku.

… trafikanty a úředníky

K prodeji finančních produktů přibyla pošťákům v červenci 2011 ještě další povinnost – prodej novin a časopisů. Stejně, jako je tomu u finančních produktů, mají pracovníci pošty i u novin povinnost prodat jich určitý počet. Noviny od některých společností (regionální deníky od Vltava-Labe-Press, Hospodářské noviny od vydavatelství Economia a dokonce i Haló noviny od Futury) nesmějí vůbec vracet. A co pokud je neprodají? Tak si je prostě musejí koupit sami.

Do toho občas připadne prodej dalšího zboží – nyní například sim karet. Zkrátka, pracovník za přepážkou neví, co by měl zákazníkům nabízet dřív, a nemůže tak pořádně dělat poštovní práci.

To ale ještě není všechno. Pošťák by neměl být (navíc ke svému klasickému oboru činnosti) jen všestranným prodejcem, ale i úředníkem. Na poště jsou již nějakou dobu poskytovány služby CzechPOINT. To klade na zaměstnance pošty velké nároky, neboť tyto služby vyžadují pečlivost a preciznost. Ke službám CzechPOINT navíc přicházejí stále nové aktualizace informací, které si pracovníci pošty musejí osvojit.

A co za to?

Člověk by očekával, že v práci, ve které je po zaměstnanci požadováno tak široké spektrum činností, budou slušné platy a pracovní podmínky. I když v podniku, ve kterém se manažeři neváhají uchýlit k výhrůžkám a psychickému týrání zaměstnanců, se to asi skutečně čekat nedá.

Česká pošta plně využívá možností zaměstnávání na dobu určitou. Noví zaměstnanci mají před sebou dvě prodlužování pracovního poměru na dobu určitou (maximálně na rok). Prodloužení pracovního poměru je podmíněno prodejem dostatečného množství finančních produktů, nejlépe životního pojištění.

Nestává se často, že by člověk dosáhl zaměstnání na dobu neurčitou, neboť během tří dočasných pracovních poměrů obvykle vyčerpá počet pojistitelných příbuzných a známých. Jak jsme ale viděli, i na zaměstnance na dobu neurčitou má vedení pošty dostatečné páky – vytýkací dopisy či opakované změny pracoviště.

Směny také nejsou nastaveny tak,aby měl člověk možnost si řádně odpočinout. Celodenní služby a šejdry (překrytí ranní i odpolední směny) musí pracovník pošty absolvovat často i několik dní v týdnu. Běžné jsou sobotní směny. Ranních služeb je málo, což výrazně ztěžuje život matkám.

Z toho plynoucí únava na kvalitě služeb pošty nepřidá. Práce za přepážkou, především práce s penězi vyžaduje maximální bdělost. Únava a povinnost nabízet finanční produkty a další zboží způsobuje rostoucí množství chyb, na které si pak zákazníci stěžují. Množí se případy neobjasněných mank. Netřeba dodávat, že manka musejí zaměstnanci pošty uhradit ze svého a za chyby jsou trestáni srážkou ze mzdy.

Jak již bylo naznačeno v úvodu článku, platy řadových zaměstnanců pošty jsou podprůměrné. Již tři roky se nejenže nezvýšily, ale naopak v nich zvedl podíl výkonové složky. Ta nyní činí okolo 20% měsíčního platu. Jestli jí zaměstnanec dostane, je opět vázané především na prodej finančních produktů.

Jak z toho ven?

Neutěšené poměry v České poště zcela jistě volají po změně. Otázkou je, jak z toho ven. Jedinou silou, která by byla schopná dosáhnout zlepšení jsou samotní zaměstnanci České pošty. Ti se však stejně jako pracující v mnoha dalších podnicích potýkají s nesmírnými problémy, které jim ztěžují boj za své zájmy.

Tváří v tvář každodennímu nátlaku a dlouhé pracovní době již člověku nezbývá síla na to, aby začal bojovat. K tomu, aby člověk něčeho dosáhl, je také potřeba, aby jednal společně se svými kolegy. Jednotlivce se podnik snadno zbaví.

Ve větších městech kvůli přesouvání „problémových“ zaměstnanců z pobočky na pobočku prakticky ani nefunguje pracovní kolektiv, ve kterém by bylo možné se stmelit ke společnému odporu. Navíc je mezi pracovníky pošty vedením podporována vzájemná konkurence, soutěžení v počtu prodaných produktů. Kolegové mají jít (a často i jdou) proti sobě, předhánějí se, kdo stařence z důchodu dokáže uzmout ještě alespoň stovku na penzijní připojištění, závidí si … V tomto honu za produkty si neuvědomují, že jsou na tom vlastně všichni stejně – hnáni managementem pošty na hranici svých možností, v neustálém strachu, že přijdou o prémie a nakonec o místo.

Zájmy zaměstnanců pošty by měly hájit odbory. Pošťáci ale příliš velkou podporu z jejich strany necítí. Z celkem tří odborových organizací, které existují v rámci České pošty, je největší Odborový svaz zaměstnanců poštovních, telekomunikačních a novinových služeb (OSZ PTNS). Tento odborový svaz je klasickým příkladem zbyrokratizovaných odborů, které se omezují na symbolické akce a jejichž vysocí funkcionáři jsou „se zaměstnavatelem na jedné lodi“. Podle slov jednoho z pracovníků pošty je OSZ PTNS v povědomí lidí akorát na Vánoce, když rozdává poukázky do Tesca a když přispívá na kulturu a na dovolenou.

V roce 2007 vzniklo z nespokojenosti s činností OSZ PTNS nezávislé odborové sdružení pracovníků České pošty SOS-21, které má svou základnu mezi pracovníky poštovní přepravy. SOS-21 je stále o něco radikálnější než OSZ PTNS. Připojilo se například ke stávce v dopravě 16. června 2011. Na druhou stranu ale jeho představitel spolupodepsal kolektivní smlouvu z dubna 2011, která zvýšila podíl výkonové složky na platech. Jeho (ne)přítomnost je pracovníky pošty pociťována stejně jako je tomu u OSZ PTNS.

Třetí odborovou organizací je poměrně nedávno vzniklá Federace výkonových zaměstnanců České pošty (FVZ). Ta si za svůj cíl bere právě boj proti výše popsaným nešvarům. Otázkou je, jestli se jí podaří nesklouznout na cestu dvou výše zmíněných oficiálních odborů a získat dostatečnou podporu (tím, že v ní budou zaměstnanci pošty cítit oporu).

K zastavení šikany a zlepšení pracovních podmínek pošťáků je potřeba kolektivní obrana a odborová organizace je její přirozenou formou. Ovšem měly by to být odbory, které by skutečně organizovaly lidi na pracovišti, jejichž předáci by chodili na pošty mezi zaměstnance, poskytovali jim informace, agitovali, dodávali lidem odvahu a poskytovali jim morální a právní ochranu. Takové odbory by se měli snažit vytvořit členové všech tří odborových organizací na poště.

Ani veřejnost by v boji pošťáků neměla zůstat stranou. Koneckonců, Česká pošta je státní podnik. Měli bychom podporovat požadavky pošťáků na zastavení šikany a slušné pracovní podmínky a požadovat návrat fungování pošty k jejímu původnímu účelu – potřebujeme poštu a ne servis pro finanční instituce.

Profilový obrázek
O autorovi

Komentáře

comments

Social Share

  • google-share

Právní poradna

Zápis závazku prodat v budoucnu nemovitost do katastru

28 září, 2021

Minusové hodiny - nepravidelně rozvrhovaná pracovní doba

27 září, 2021

Má zaměstnavatel nárok na náhradu při vracení pracovní pomůcky?

15 srpna, 2021

Odkazy

Nadcházející akce

  • Momentálně nejsou naplánované žádné akce
AEC v1.0.4

Kalendář akcí

AEC v1.0.4

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Česká politika čína Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levá perspektiva Levice Liberec Média Německo Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Školství Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Vězeňství Z domova Zdravotnictví Ženy a gender

Video

Levá Perspektiva o.s.

Občanské sdružení na obranu sociálně vyloučených, upozaděných a
diskriminovaných lidí včetně prevence sociální exkluze. Provozujeme
levicový, informačně-publicistický web a internetovou právní poradnu.
Aktivně vystupujeme proti fašismu, rasismu, homofobii a všem formám
diskriminace.

Aktuální články

Intenzivní protesty proti plánům české vlády zvýšit věk odchodu do důchodu

25 dubna, 2023

Stažení cel EU na ukrajinské obilí selhalo, protože východoevropské země vystoupily do opozice

24 dubna, 2023

Boje v Chartúmu ohrožují poslední pokus o příměří

22 dubna, 2023

Po přijetí penzijní reformy vyšli francouzští pracující opět do ulic

18 dubna, 2023

Stávka bezpečnostních pracovníků letišť v Německu

17 dubna, 2023

Archivy

  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Srpen 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016
  • Prosinec 2015
  • Listopad 2015
  • Září 2015
  • Srpen 2015
  • Červenec 2015
  • Červen 2015
  • Květen 2015
  • Duben 2015
  • Březen 2015
  • Únor 2015
  • Leden 2015
  • Prosinec 2014
  • Listopad 2014
  • Říjen 2014
  • Září 2014
  • Srpen 2014
  • Červenec 2014
  • Červen 2014
  • Květen 2014
  • Duben 2014
  • Březen 2014
  • Únor 2014
  • Leden 2014
  • Prosinec 2013
  • Listopad 2013
  • Říjen 2013
  • Září 2013
  • Srpen 2013
  • Červenec 2013
  • Červen 2013
  • Květen 2013
  • Duben 2013
  • Březen 2013
  • Leden 2013
  • Prosinec 2012
  • Listopad 2012
  • Říjen 2012
  • Září 2012
  • Srpen 2012
  • Červenec 2012
  • Červen 2012
  • Květen 2012
  • Duben 2012
  • Březen 2012
  • Únor 2012
  • Únor 2010
  • Leden 2010
  • Prosinec 2009
  • Listopad 2009

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levice Levá perspektiva Liberec Média Německo Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Z domova Zdravotnictví Česká politika čína Školství Ženy a gender
© 2013 Levá perspektiva, o.s. Všechna práva vyhrazena.