• Úvodní stránka
  • Kdo jsme
  • Články
  • Právní poradna
    • Občanské právo
    • Pracovní právo
    • Správní právo
    • Právní rady pro aktivisty
    • Novinky a články
    • Zákony a příručky
  • Publikace
  • Odkazy
  • Kontakty
  • Kemp
facebook

10
BřE
2012

Duševní choroby, psychiatrie a společnost

Autor: Soňa Škodová
komentář : vypnuto

V Muzeu Policie ČR od listopadu probíhá výstava s názvem „Příběh nemocné duše“, která má dle informací na webových stránkách muzea zvýšit povědomí o duševních chorobách i o péči o duševně nemocné. Jaký vzkaz veřejnosti tato výstava předává?

Zásadní je už samotné uspořádání, kdy stěny místnosti lemují panely obsahující značné množství informací (v češtině i angličtině) a mezi nimi i uprostřed jsou vystaveny nejrůznější předměty. Nejnápadnější pak jsou klecová lůžka, křesla s popruhy či hned několik modelů svěrací kazajky.

První dojem je tak poměrně jasný: psychiatrie je obor disponující úctyhodným souborem vědění a duševně nemocní jsou spojeni s neovladatelností a nebezpečím. Toto samozřejmě není absolutní tvrzení, protože ve výstavní místnosti se nachází i jiné exponáty, jako např. výtvory pacientů vzniklé v rámci arteterapie. Přesto lze dominantní sdělení, které nijak nevybočuje z běžných představ o psychiatrii, snadno identifikovat. Je pak otázkou, jakou osvětovou funkci má tedy daná výstava plnit.

Samotná sdělení na informačních panelech pak fungují na klasickém principu, kdy jsou „objektivní“ znalosti předávány jako fakta lidem, kteří se mají poučit. Nejsou zde nijak výrazně tematizovány kontroverze, které jsou s psychiatrií spojeny, např. značně relativní chápání duševních poruch (velmi zjevný je třeba příklad homosexuality, která byla v minulosti za duševní nemoc pokládána).

Naopak, již první panel deklaruje, že duševní poruchy jsou nemoci mozku, a nejsou tedy otázkou společenské kategorizace. Za tímto přístupem je vidět snaha učinit psychiatrii co nejexaktnější a nejdůvěryhodnější, i když je to na úkor kritického přístupu. Jednak se tu totiž pomíjí, že psychiatrie byla vždy spojena s mocí, protože definuje, co je normální a co je odchylka, což nikdy není neutrální otázka, a dále se nebere v potaz vliv sociálních faktorů na rozvoj duševních chorob, a to především neuróz a depresí.

Přitom právě vliv stresu a nejistoty na vznik nebo zhoršení psychických problémů je zvláště v současné době silně patrný. Každou chvíli se někde objeví zpráva o tom, jak stoupá užívání léků na úzkost i antidepresiv, a jak se na těchto medikamentech následně tvoří závislost. Panel ovšem „informuje“ pouze o tom, že duševní nemoci nejsou výmyslem farmaceutických firem. Ano, farmaceutické firmy je nevynalezly, ovšem žijí s nimi symbióze živené z nehostinného prostředí sociálního darwinismu.

Celá výstava se vůbec málo věnuje duševním problémům, které nejsou léčeny v rámci institucionální péče. Nepíše se tu o tom, s čím se třeba potýkají lidé, o kterých ani okolí nemusí vědět, že nějakými problémy trpí. Na pobyt v psychiatrické léčebně je naopak kladen velký důraz, ale téměř bez pokusu o nějakou destigmatizaci. Podtext konceptu „šílenství“, který vytváří úplně odlišný typ lidí, je tu bohužel výrazný. Výstava má nejspíše hlavně zaujmout , být pro návštěvníky atraktivní, proto zdůrazňuje projevy, jako je např. agresivita pacientů.

Jeden ze zásadních problémů výstavy spočívá v tom, že na lidi s psychickými problémy je tu nahlíženo jako na objekty. Nečteme jejich vlastní vyjádření, nevíme nic o jejich úhlu pohledu, který by tuto problematiku mohl přiblížit jiným způsobem. Oni celou dobu mlčí, mluví pouze odborníci.

Velká část výstavy se zabývá historickým vývojem, a to jak vývojem chápání duševních nemocí obecně, tak vývojem psychiatrie jako vědecké disciplíny a etablovaného oboru. Zde je problematická především ahistoričnost, se kterou se k historickému exkurzu přistupuje. Vše je vnímáno skrze optiku autorů výstavy, a to bez ohledu na sociální a historický kontext. Např. jako ilustrace duševních nemocí je zmíněna praxe vymýtání démonů a různé šamanské rituály, aniž by se bralo v potaz, jaký význam měly tyto jevy třeba v kulturním a náboženském systému. Naprosto zavádějící je pak zmínka o knize Kladivo na čarodějnice. Ta měla základ daleko spíše v pronásledování heretiků a v misogynii než ve špatném pochopení duševní nemoci. Ostatně lidé se k obcování s ďáblem obvykle přiznávali až na mučidlech.

Nepříliš přesvědčivé je i pojetí jiných psychiatrických a psychologických přístupů. Především je tu zdůrazněný rozpor mezi psychiatry, kteří viděli příčiny duševních chorob v onemocnění mozku a mezi těmi, kteří zdůvodnění hledali v hříchu, v pochybení nesmrtelné duše. Proud zdůrazňující sociální faktory je téměř pominut.
Pouze jeden panel je věnován psychoanalýze, která je představena v podstatě zesměšňujícím způsobem jako nevědecká a neúčinná, sloužící k tomu, by tahala peníze z bohatých pacientů. Samozřejmě, že např. Freudovy teorie jsou dnes v mnoha ohledech překonané a lze je úspěšně podrobit (např. feministické) kritice. Přesto je tento přístup v něčem nenahraditelný, např. objev nevědomí je velice důležitý, stejně jako zohlednění výchovy v rodině a širšího společenského kontextu (zde např. viktoriánské morálky). Navíc psychoanalytické teorie se postupem času proměňovaly, v žádném případě neustrnuly (ani u Freuda, ani u Junga). Seriozní zhodnocení přínosu psychoanalýzy a hlubinné psychologie na výstavě ovšem chybí.

Michel Foucault, jako myslitel, který upozornil právě na historickou podmíněnost duševních chorob, a především na propojení (psychiatrického) vědění a moci, je tu zmíněn pouze v jakési „poznámce pod čarou“, kde se tvrdí, že prý věřil, že skutečně existovala „loď bláznů“, a toto se mu nepodařilo prokázat. O jeho přínosu k reflexi (a případné sebereflexi) psychiatrie nepadlo ani slovo.

Kritických momentů tak výstava obsahuje velice málo. Jedná se především o popis nesmyslných a drastických metod léčby (pouštění žilou apod.), což je bráno jako součást minulosti oboru, který ještě nebyl vyvinut do současné podoby. Dále je pak zmíněno třeba zneužití psychiatrie nacisty, či obecně propagátory eugeniky. To je jistě chvályhodné, ale současný stav psychiatrie to nechává kritikou naprosto netknutý.

Naopak, silná kritika byla směřována vně , a to konkrétně na politiku „deinstitucionalizace“, která pod rouškou humánního přístupu skrývá ekonomické zájmy. Rušení lůžkových zařízení pak má za následek např. nárůst bezdomovectví duševně nemocných lidí. Zde výstava nepochybně upozornila na závažný problém, který se netýká jen psychiatrie, ale např. i rušení kojeneckých ústavů. Když je skutečnou motivací šetření a snižování výdajů na sociální služby, je třeba se mít na pozoru. Třeba od současné české vlády lze těžko očekávat jakoukoli politiku, která má za cíl zlepšit životy obyčejných lidí. Na druhou stranu není nutné sklouznout ke schématu „buď a nebo“ – buď psychiatrická zařízení tak jak je známe, nebo lidé bez pomoci na ulici.

Taková politika, která by hledala i jiná řešení, by ovšem nesměla mít finance na prvním místě. Stejně jako psychiatrická odborná veřejnost by měla být přístupnější dialogu. Tato výstava ale byla bohužel monologem.

Soňa Škodová

Výstava trvá do 8. dubna. Otevřeno denně, kromě pondělí, od 10:00 do 17:00.
Výstava se koná:

Muzeum Policie ČR
Ke Karlovu 1
Praha 2

Profilový obrázek
O autorovi

Komentáře

comments

Social Share

  • google-share

Právní poradna

Zápis závazku prodat v budoucnu nemovitost do katastru

28 září, 2021

Minusové hodiny - nepravidelně rozvrhovaná pracovní doba

27 září, 2021

Má zaměstnavatel nárok na náhradu při vracení pracovní pomůcky?

15 srpna, 2021

Odkazy

Nadcházející akce

  • Momentálně nejsou naplánované žádné akce
AEC v1.0.4

Kalendář akcí

AEC v1.0.4

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Česká politika čína Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levá perspektiva Levice Liberec Média Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Školství Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Vězeňství Z domova Zdravotnictví Ženy a gender

Video

Levá Perspektiva o.s.

Občanské sdružení na obranu sociálně vyloučených, upozaděných a
diskriminovaných lidí včetně prevence sociální exkluze. Provozujeme
levicový, informačně-publicistický web a internetovou právní poradnu.
Aktivně vystupujeme proti fašismu, rasismu, homofobii a všem formám
diskriminace.

Aktuální články

20 let od americké války v Iráku – ohlédnutí

22 března, 2023

Na konferenci Budoucnost demokratické Ukrajiny v Kodani zazněl hlas ukrajinské levice

21 března, 2023

Zrada na Julianu Assangeovi

21 března, 2023

Návštěva Si Ťin-pchinga v Rusku a 12bodový čínský plán na mírovou dohodu s Ukrajinou

20 března, 2023

Mexiko, Kolumbie a Kuba vytvoří regionální agenturu pro zdravotnické vybavení

19 března, 2023

Archivy

  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Srpen 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016
  • Prosinec 2015
  • Listopad 2015
  • Září 2015
  • Srpen 2015
  • Červenec 2015
  • Červen 2015
  • Květen 2015
  • Duben 2015
  • Březen 2015
  • Únor 2015
  • Leden 2015
  • Prosinec 2014
  • Listopad 2014
  • Říjen 2014
  • Září 2014
  • Srpen 2014
  • Červenec 2014
  • Červen 2014
  • Květen 2014
  • Duben 2014
  • Březen 2014
  • Únor 2014
  • Leden 2014
  • Prosinec 2013
  • Listopad 2013
  • Říjen 2013
  • Září 2013
  • Srpen 2013
  • Červenec 2013
  • Červen 2013
  • Květen 2013
  • Duben 2013
  • Březen 2013
  • Leden 2013
  • Prosinec 2012
  • Listopad 2012
  • Říjen 2012
  • Září 2012
  • Srpen 2012
  • Červenec 2012
  • Červen 2012
  • Květen 2012
  • Duben 2012
  • Březen 2012
  • Únor 2012
  • Únor 2010
  • Leden 2010
  • Prosinec 2009
  • Listopad 2009

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levice Levá perspektiva Liberec Média Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Vězeňství Z domova Zdravotnictví Česká politika čína Školství Ženy a gender
© 2013 Levá perspektiva, o.s. Všechna práva vyhrazena.