• Úvodní stránka
  • Kdo jsme
  • Články
  • Právní poradna
    • Občanské právo
    • Pracovní právo
    • Správní právo
    • Právní rady pro aktivisty
    • Novinky a články
    • Zákony a příručky
  • Publikace
  • Odkazy
  • Kontakty
  • Kemp
facebook

13
ČVN
2012

Jedem do Afriky, jedeme do Jemnice…

Autor: Nikola Čech
komentář : vypnuto

Cestování nepochybně patří k činnostem, které mohou lidem nabídnout spoustu zajímavého. Můžete se seznámit s novými lidmi, vidět pozoruhodná místa, ochutnat netradiční jídla, nebo prožít den úplně jinak, než jste zvyklí. No jo, říkáte si, tohle ale platí jen pro cestování někam do zahraničí. Co zajímavého může být třeba na takové cestě autobusem z Prahy někam do Jemnice? A přece. Stačí, když se na takové cestě trochu rozpovídá pan řidič, a hned je všechno jinak. Rázem jste „v Africe“ a místo koukání z okna se vám odkryje zajímavý pohled do kuchyně českého podnikání.

Právě tohle se přihodilo jednoho sobotního rána u jednoho autobusu vyjíždějícího z pražského ústředního autobusového nádraží Florenc. Už z  nádraží vyjel autobus obsazený do posledního místa a takto přijel na druhé pražské stanoviště na Roztylech. Zde čekalo minimálně 15 lidí, kteří se nemohli do autobusu vejít. Pan řidič s viditelnými rozpaky oznámil: „Vezmu pět osob. Víc prostě nemohu. I takhle budu riskovat pokutu.“ Šlo o to, že autobus nebyl vybaven přídržnými tyčemi umožňujícími stání, ale stojící pasažéři se mohli chytit pouze úchytů na zavíracích boxech pro zavazadla nad hlavami sedících cestujících.

Ozvaly se samozřejmě nářky, ale nedalo se nic dělat. Odjet mohlo pouze pět lidí. Řidič z toho byl smutný a začal povídat: „Šéf ví o tom, že o tenhle spoj je velký zájem, ale větší autobus nenasadí. Chce mít prostě plno a nebude riskovat volná sedadla. Jemu je jedno, jak lidi cestují. Ten by byl nejradši, abychom jezdili jak někde v Africe“, prohlásil se zjevnou narážkou na známé scény dopravních prostředků vozící lidi na střechách, schůdkách a náraznících.

Ale nezůstalo jen u tohoto. Člověk pozorně poslouchal a dozvěděl se víc. Třeba to, že šéf chce ušetřit i jinde, a tak nevyužívá žádnou zálohu. Pokud nějaký autobus někde „kiksne“, zavolá prostě některému řidiči domů a ten, pokud tedy může, dorazí do garáže a odtud vyjede spoj nahradit. Někdy to holt nevyjde, a pak se spoj nenahradí s tím, že cestující se mohou přihlásit o náhradu. Samozřejmě, ne každý má čas a chuť to udělat. O nic lépe na tom nejsou ani řidiči. S porouchaným autobusem musí stát dlouhé hodiny a někdy na místě dokonce i strávit noc, protože šéf nechce platit jiné firmě za servis. Přitom by mohl vše snadno vyřídit po telefonu a objednat pomoc v místě poruchy či nehody. Ostatně telefon má služební, zatímco řidiči pro komunikaci s ním musí používat telefon vlastní a zúčtované jednotky za telefonické volání jim firma neproplácí.

K dokreslení zážitku z „exotické“ cesty tímto autobusem lze jen zmínit, že jeden mladý kluk cestující se svojí přítelkyní se řidiče zeptal na možnost dojít si na záchod (jízdní doba do konečné zastávky je tři a půl hodiny a spoj nemá přestávku). Odpověď zněla: „Bohužel, záchod je porouchaný. Mohu vám leda před Pelhřimovem trochu přibrzdit“…

A s kým vlastně tedy máme tu čest? Neděláme z toho žádné tajemství. Firma provozující tento spoj se jmenuje A-Z BUS s.r.o. a sídlo má v Praze 9 – Kyjích, Průmyslová 1577. Podle informací na serveru rejstrik-firem.kurzy.cz se společník firmy se 100% obchodním podílem, pan Vladimír Svejkovský nachází nebo nacházel v exekuci.

Když se dnes mluví o soukromém podnikání, tržním prostředí a konkurenci, často jsou lidem ukazovány vybrané „vzorné“ příklady, jako je třeba pan Jančura s jeho moderními vlaky v lukrativních relacích. Fakticky se ale mnohdy ukazuje, že to není tržní prostředí a konkurence sama o sobě, která vede ke zlepšení služeb pro zákazníky, ale především existence závazných, správně nastavených norem a standardů kvality, jejichž dodržování je společensky vynucováno, což platí třeba pro železniční dopravu nebo příměstskou dopravu kolem Prahy. Tam, kde tyto standardy neexistují, nebo jejich nedodržování není v praxi účinně sankcionováno, se pak můžeme setkat s elektrospotřebiči odcházejícími po dvou letech fungování, s „jídlem“ plným růžového slizu a polské posypové soli a s autobusy, jejichž cestující (i řidiči) si mohou připadat jako někde v Africe.

Profilový obrázek
O autorovi

Komentáře

comments

Social Share

  • google-share

Právní poradna

Zápis závazku prodat v budoucnu nemovitost do katastru

28 září, 2021

Minusové hodiny - nepravidelně rozvrhovaná pracovní doba

27 září, 2021

Má zaměstnavatel nárok na náhradu při vracení pracovní pomůcky?

15 srpna, 2021

Odkazy

Nadcházející akce

  • Momentálně nejsou naplánované žádné akce
AEC v1.0.4

Kalendář akcí

AEC v1.0.4

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Česká politika čína Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levá perspektiva Levice Liberec Média Německo Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Školství Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Vězeňství Z domova Zdravotnictví Ženy a gender

Video

Levá Perspektiva o.s.

Občanské sdružení na obranu sociálně vyloučených, upozaděných a
diskriminovaných lidí včetně prevence sociální exkluze. Provozujeme
levicový, informačně-publicistický web a internetovou právní poradnu.
Aktivně vystupujeme proti fašismu, rasismu, homofobii a všem formám
diskriminace.

Aktuální články

Intenzivní protesty proti plánům české vlády zvýšit věk odchodu do důchodu

25 dubna, 2023

Stažení cel EU na ukrajinské obilí selhalo, protože východoevropské země vystoupily do opozice

24 dubna, 2023

Boje v Chartúmu ohrožují poslední pokus o příměří

22 dubna, 2023

Po přijetí penzijní reformy vyšli francouzští pracující opět do ulic

18 dubna, 2023

Stávka bezpečnostních pracovníků letišť v Německu

17 dubna, 2023

Archivy

  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Srpen 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016
  • Prosinec 2015
  • Listopad 2015
  • Září 2015
  • Srpen 2015
  • Červenec 2015
  • Červen 2015
  • Květen 2015
  • Duben 2015
  • Březen 2015
  • Únor 2015
  • Leden 2015
  • Prosinec 2014
  • Listopad 2014
  • Říjen 2014
  • Září 2014
  • Srpen 2014
  • Červenec 2014
  • Červen 2014
  • Květen 2014
  • Duben 2014
  • Březen 2014
  • Únor 2014
  • Leden 2014
  • Prosinec 2013
  • Listopad 2013
  • Říjen 2013
  • Září 2013
  • Srpen 2013
  • Červenec 2013
  • Červen 2013
  • Květen 2013
  • Duben 2013
  • Březen 2013
  • Leden 2013
  • Prosinec 2012
  • Listopad 2012
  • Říjen 2012
  • Září 2012
  • Srpen 2012
  • Červenec 2012
  • Červen 2012
  • Květen 2012
  • Duben 2012
  • Březen 2012
  • Únor 2012
  • Únor 2010
  • Leden 2010
  • Prosinec 2009
  • Listopad 2009

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levice Levá perspektiva Liberec Média Německo Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Z domova Zdravotnictví Česká politika čína Školství Ženy a gender
© 2013 Levá perspektiva, o.s. Všechna práva vyhrazena.