• Úvodní stránka
  • Kdo jsme
  • Články
  • Právní poradna
    • Občanské právo
    • Pracovní právo
    • Správní právo
    • Právní rady pro aktivisty
    • Novinky a články
    • Zákony a příručky
  • Publikace
  • Odkazy
  • Kontakty
  • Kemp
facebook

20
Zář
2021

Křesťanství a revoluční počátky Ježíšova hnutí – 2. část

Štítky: Filosofie, Historie, Levice
Autor: Lydia Apolinarová, Alexader Gallus, Ryan Tool
komentář : vypnuto

Jeruzalém byl střediskem židovského sociálního života díky Šalamounově chrámu. Židé z celé Římské říše vysílali karavany zlata, stříbra, zvířat k obětem a všeho dalšího, co mohli, jako dary chrámu. Chrám byl řízen vysokými kněžími, kteří prakticky výlučně pocházeli z řad saduceů. Byli to vesměs loutky Římanů. Ačkoliv silně lpěli na své židovské identitě a na abstraktní rovině odmítali římskou nadvládu, hrozba zdola ze strany lidové vzpoury apokalyptických komunistických sekt židovské chudiny děsila aristokratické saducee více než Římané. V praxi tak byla tato aristokratická třída kněží právem považována ze strany zélótů a pozdějších nazarejců, revolučních skupin kolem Ježíše, za spolupracovníky římských utlačovatelů. Zatímco běžný pracující neměl vzpourou proti Římu moc co ztratit, vysocí kněží žili své životy v bohatství a měli vliv, o který mohli přijít. Podle knihy Jacka Conrada z roku 2013 Fantastická Realita, pobíralo kolem 1500 kněží desátky, přičemž malá skupina z nich získávala lví podíl. Spolupráce s Římany představovala zlo, které byli ochotní přijmout tváří tvář možné lidové vzpouře nižších tříd.

Esejci byli asketickou sektou žijící ve vysoce organizovaných komunitách, v nichž společně sdíleli veškerý majetek. Jsou široce považováni za autory Svitků od Mrtvého moře, striktně uplatňovali židovské zákony a praktikovali klášterní a uzavřený způsob existence. To ale neznamená, že byli politicky neutrální. Nechovali se tiše způsobem, který se často spojuje s askezí, a místo toho hráli aktivní roli v odporu proti Římanům a účastnili se revoluce v roce 66. Ačkoliv zélóté rovněž patřili k přísně náboženským Židům, od esejců se lišili tím, že místo aby žili klášterním životem sdružovali se spíše do struktury podobné gerilovému hnutí odhodlaného bojovat proti Římanům i jejich aristokratickým kolaborantům. Rovněž se od nich lišili tím, že uznávali určitou formu republikánství.

Sikariové byla skupina odštěpená od zélótů, které se Římané a prořímští kolaboranti obzvláště obávali. Často byli označováni za ´muže dýky´, neboť jejich oblíbenou taktikou boje proti římské nadvládě bylo přiblížit se na přeplněném místě jako bylo tržiště nebo festival k římskému úředníkovi nebo spolupracovníkovi Římanů, rychle ho bodnout a pak zmizet v hustém davu. Skupina kolem Ježíše, nazarejci, byla apokalyptickou revoluční sektou odlišnou od zélótů/sikariů a esejců v tom, že nežili v klášterních komunitách jako esejci a nepůsobili ani jako republikánští geriloví bojovníci jako zélóté. Byli ale součástí stejného obecnějšího politického/náboženského hnutí a, jak zmiňuje Conrad, „přinejmenším pět z Ježíšových tzv. dvanácti učedníků bylo napojeno na bojovníky za svobodu [zélóty] nebo vzešlo z jejich řad, a mělo své bojové gerilové přezdívky.“

Tyto náboženské sekty se v první řadě a nejvíce soustředily na podmínky skutečného světa, což reálně propůjčovalo důvěryhodnost mystice, kterou se obklopovaly. Mystika každé skupiny sloužila jako morální ospravedlnění jejich odboje vůči mnohem větším a mnohem mocnějším silám římských okupantů. Římané byli mocnější, ale chybělo jim morální ospravedlnění, a židovské sekty věřily, že jejich morální ospravedlnění jednou navzdory všem překážkám přivede židovské nižší třídy k vítězství. V tomto kontextu dává smysl, proč tolik těchto sekt přijalo mesianistický aspekt, v němž vůdce sekty tvrdí, že je předpokládaným židovským spasitelem. Ježíš například, vedle toho, že se označoval za mesiáše, považoval sám sebe, a i svými stoupenci byl považován za „krále Židů“, titul, který byl později odstraněn z Nového zákona, neboť byl považován za příliš pozemský a příliš politický. Autoři a přepisovatelé Nového zákona se soustředili na údajně nadpozemské tituly mesiáš a „Kristus“, ačkoliv ty jsou zrovna tak neoddělitelně provázány s politickým ovzduším a morálním ospravedlněním, které dávaly vůdcům revolučního hnutí.

Křesťanství, v zásadě Pavlův výtvor, bylo rozředěno tak, aby bylo lépe stravitelné římským vládcům. Ježíšovým hnutím nicméně nebyli křesťané, ale židovští revolucionáři utiskovaní Římany. Zachovávali striktně židovské zákony a zvyky, zatímco osobnosti jako Pavel podporovali porušování základních zákonů ohledně stravy a pobízeli konvertity, aby svobodně „jedli jakékoliv maso z tržiště“ a obohacovali se způsobem, který byl zcela v protikladu s principy levicových židovských sekt z nízkých tříd, odkud vzešlo i Ježíšovo hnutí. Naprostým protikladem vůči křesťanům, jako byl Pavel, stojí osobnost Jakuba Spravedlivého, Ježíšova bratra.

Jakubova existence je v Novém zákoně z několika důvodů skrývána a minimalizována; To, že by Ježíš měl biologického bratra, by ho zakotvovala do pozemské existence a stavěla se proti kultu Marie jako věčné panny – „Čím více je Ježíš brán jako něco éterického, tím více Jakub bije do očí“. Ale Jakub byl potlačen také pro svoji příchylnost k ideologii třídního boje nazarejců, slibující pomstu bohatým a utlačovatelům, což vedlo ranné křesťanské teology jako Eusebiose k zpochybňování autenticity jediného dokumentu dosvědčujícího Jakubovu existenci v Novém zákoně. Rétorika třídního boje a odplaty byla tomuto historikovi třetího století cizí, neboť obraz Krista jako poslušné duchovní postavy, která svým následovníkům doporučuje „neodporovat zlu“, byl již pevně zakotven v křesťanských představách.

Stejně jako židovské revoluční hnutí prvního století našeho letopočtu je i dnešní levice rozštěpena do bezpočtu frakcí, sekt a skupinek, které mají na první pohled proti Impériu nebo vyšším třídám pramalou šanci. Stejně jako oni, ačkoliv se můžeme považovat za součást stejného ´širšího hnutí´ mnozí z nás stále trvají na tom být organizováni v oddělených organizacích, které vznikly jako výsledek frakčních diskusí, nepatrných teoretických rozporů a oddanosti řadě malých mesiášů. Samozřejmě, ne všechna poučení z boje židovských revolucionářů proti Římu musí být čistě negativní. Potřebujeme onu morální vášeň a spravedlnost, která řídila tyto slupiny a která přímo inspirovala socialistické strany a hnutí konce 19. a začátku 20. století. Velká část boje za vytvoření socialistické masové strany je postavena na tomto druhu síly, odhodlání a důvěry mezi dělnickou třídou. Boj za vedení třídy ale nestojí na jednom jediném mesiáši, který nás vyvede z temnoty do světla, ale na bezpočtu dělnických vůdců, kteří ztělesňují tohoto mesiášského ducha. Když si je dělnická třída vědoma své kolektivní moci, nepotřebujeme žádný zásah shůry, abychom zvítězili.

Z Listu Jakubova 5:1-7:

„A nyní, vy boháči, plačte a naříkejte nad pohromami, které na vás přicházejí. Vaše bohatství shnilo, vaše šatstvo je moly rozežráno, vaše zlato a stříbro zrezavělo, a ten rez bude svědčit proti vám a stráví vaše tělo jako oheň. Nashromáždili jste si poklady – pro konec dnů! Hle, mzda dělníků, kteří žali vaše pole, a vy jste jim ji upřeli, volá do nebes, a křik ženců pronikl ke sluchu Hospodina zástupů. Žili jste rozmařile a hýřili jste na zemi, vykrmili jste se – pro den porážky! Odsoudili jste a zahubili jste spravedlivého; a on se proti vám nestavěl. Buďte tedy trpěliví, bratři a sestry, vždyť příchod Páně je nablízku.“

Napsali Lydia Apolinarová, Alexander Gallus a Ryan Tool. Přeloženo z blogu Cosmonaut.

https://cosmonaut.blog/

(Dokončení)

Profilový obrázek
O autorovi

Komentáře

comments

Social Share

  • google-share

Právní poradna

Zápis závazku prodat v budoucnu nemovitost do katastru

28 září, 2021

Minusové hodiny - nepravidelně rozvrhovaná pracovní doba

27 září, 2021

Má zaměstnavatel nárok na náhradu při vracení pracovní pomůcky?

15 srpna, 2021

Odkazy

Nadcházející akce

  • Momentálně nejsou naplánované žádné akce
AEC v1.0.4

Kalendář akcí

AEC v1.0.4

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Česká politika čína Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levá perspektiva Levice Liberec Média Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Školství Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Vězeňství Z domova Zdravotnictví Ženy a gender

Video

Levá Perspektiva o.s.

Občanské sdružení na obranu sociálně vyloučených, upozaděných a
diskriminovaných lidí včetně prevence sociální exkluze. Provozujeme
levicový, informačně-publicistický web a internetovou právní poradnu.
Aktivně vystupujeme proti fašismu, rasismu, homofobii a všem formám
diskriminace.

Aktuální články

20 let od americké války v Iráku – ohlédnutí

22 března, 2023

Na konferenci Budoucnost demokratické Ukrajiny v Kodani zazněl hlas ukrajinské levice

21 března, 2023

Zrada na Julianu Assangeovi

21 března, 2023

Návštěva Si Ťin-pchinga v Rusku a 12bodový čínský plán na mírovou dohodu s Ukrajinou

20 března, 2023

Mexiko, Kolumbie a Kuba vytvoří regionální agenturu pro zdravotnické vybavení

19 března, 2023

Archivy

  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Srpen 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016
  • Prosinec 2015
  • Listopad 2015
  • Září 2015
  • Srpen 2015
  • Červenec 2015
  • Červen 2015
  • Květen 2015
  • Duben 2015
  • Březen 2015
  • Únor 2015
  • Leden 2015
  • Prosinec 2014
  • Listopad 2014
  • Říjen 2014
  • Září 2014
  • Srpen 2014
  • Červenec 2014
  • Červen 2014
  • Květen 2014
  • Duben 2014
  • Březen 2014
  • Únor 2014
  • Leden 2014
  • Prosinec 2013
  • Listopad 2013
  • Říjen 2013
  • Září 2013
  • Srpen 2013
  • Červenec 2013
  • Červen 2013
  • Květen 2013
  • Duben 2013
  • Březen 2013
  • Leden 2013
  • Prosinec 2012
  • Listopad 2012
  • Říjen 2012
  • Září 2012
  • Srpen 2012
  • Červenec 2012
  • Červen 2012
  • Květen 2012
  • Duben 2012
  • Březen 2012
  • Únor 2012
  • Únor 2010
  • Leden 2010
  • Prosinec 2009
  • Listopad 2009

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levice Levá perspektiva Liberec Média Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Vězeňství Z domova Zdravotnictví Česká politika čína Školství Ženy a gender
© 2013 Levá perspektiva, o.s. Všechna práva vyhrazena.