• Úvodní stránka
  • Kdo jsme
  • Články
  • Právní poradna
    • Občanské právo
    • Pracovní právo
    • Správní právo
    • Právní rady pro aktivisty
    • Novinky a články
    • Zákony a příručky
  • Publikace
  • Odkazy
  • Kontakty
  • Kemp
facebook

31
SRP
2016

Nový školní rok

Štítky: Česká politika, Školství, Společnost, Z domova
Autor: Marta Semelová
komentář : vypnuto

Masarykova_základní_škola_Brno_ZemědělskáPrázdniny skončily a začíná nový školní rok. Co čeká žáky, studenty, jejich rodiče či učitele? Bude nově přijatá legislativa ve prospěch českého školství a kvality vzdělání? U některých změn o tom nejsem přesvědčena. Rozhodnutí o tzv. inkluzi, tedy začleňování zdravotně postižených žáků do běžných škol bez ohledu na stupeň a druh jejich postižení, na jeho možnosti a schopnosti, na podmínky dané školy, považuji za špatné.

V různosti 30-ti členné třídy, kde budou žáci průměrní, nadaní, slabí, se specifickými poruchami učení či koncentrace, neukáznění, případně s poruchami chování, budou nově začleněné děti např. s mentálním postižením paradoxně víc vyloučeny, než kdyby zůstaly na speciální škole. Tedy tam, kde jsou vytvořeny podmínky, aby se mohly vzdělávat podle svých potřeb – malé počty žáků ve třídě, upravené vzdělávací plány a tomu odpovídající vybavení a pomůcky, školní dílny a pozemky a vysoce kvalifikovaní pedagogové. Převedení těchto žáků do běžných škol neprospěje nikomu, ani jim samotným, ani ostatním dětem, ani jejich učitelům. Asistent s několika hodinami proškolení to nezachrání. Kvalita veřejného školství bude dál stagnovat či upadat, zato soukromému školství a víceletým gymnáziím se bude dařit.

Již v současné době zaznamenáváme největší nárůst počtu soukromých základních škol v ČR za posledních několik let. Jen v září se jich nově otevře na 40 a nutno poznamenat, že často je zakládají sami rodiče. Někteří z nich původně zvolili pro své dítko individuální (domácí) vzdělávání. To bylo do minulého školního roku možné na prvním stupni základní školy. Uzákoněním individuálního vzdělávání jsme učinili velký krok zpět, až za Marii Terezii, která v roce 1774 povinnou školní docházku zavedla. Pravice ve sněmovně tuto možnost rozšířila v nedávno přijaté novele školského zákona i na druhý stupeň základní školy. Rodiče bez pedagogického vzdělání tak budou doma učit své děti českému jazyku a dvěma cizím jazykům, literatuře, dějepisu, zeměpisu, biologii, chemii, fyzice, matematice, dějinám hudby a výtvarného umění, budou s nimi dělat pokusy, vytvářet výtvarná díla, cvičit na nářadí a hrát kolektivní sporty apod. Člověk si pomalu říká, proč zákonem o pedagogických pracovnících vůbec po učitelích nějakou odbornou kvalifikaci požadujeme, když obsáhnout, ale také naučit všechny ty disciplíny zvládne kdejaký rodič „levou zadní“.

Ve středním školství dochází také ke změně. Zájemci o maturitní obor (s výjimkou těch s talentovou zkouškou) se budou muset podrobit jednotné přijímací zkoušce z českého jazyka a z matematiky. Návrat k přijímačkám považuji za krok správným směrem, který pomůže udržet v aktivitě deváťáky na základních školách, a zároveň zvýší kvalitu přijímaných studentů. Jenže ono se jedná spíš o malý nejistý krůček, který neřeší letitý problém, a to, že maturitní obory studuje kdekdo, třeba se čtyřkami odshora dolů na vysvědčení ze základky. Váhu při rozhodování o přijetí uchazeče má totiž tato zkouška pouze z 60 %, u sportovních gymnázií jen 40 %. Ostatní je na řediteli dané školy, který se, za stávajícího financování, bude snažit naplnit školu do posledního místečka, protože co student, to peníze pro školu.

Vítám proto novelu školského zákona, jejíž záměrem je tento způsob změnit. A nejsem sama. Na této potřebě se shodli i odborníci, s nimiž se sešel náš školský výbor. Asociace ředitelů ZŠ, Sdružení učňovských zařízení, ZUŠ, Asociace vychovatelů, Svaz měst a obcí, Svaz průmyslu a dopravy, školské odbory, Sdružení místních samospráv krajů – všichni zástupci potvrdili, že změna je potřebná, a vyjádřili podporu novele s tím, že některé věci je potřeba ještě doladit. Zároveň ocenili, že od počátku se mohli na přípravě změny financování regionálního školství podílet. Boj o žáka se totiž výrazně odráží na kvalitě vzdělávání. Navíc stávající systém přináší obrovské rozdíly ve financování v rámci republiky, což se odráží v rozdílném odměňování pedagogických i nepedegogických pracovníků. Systém financování „na hlavu“ KSČM dlouhodobě kritizuje a já proto vítám návrh, aby školy nebyly financovány pouze podle počtu žáků, ale podle počtu odučených hodin, který vyžaduje daný vzdělávací program, s tím, že maximální rozsah určí ministerstvo školství. Mělo být zaplaceno potřebné dělení tříd a potřebný počet a odbornost pedagogů.

Je pravda, že v předloženém návrhu je ještě řada nejasností, které je nutno prodiskutovat a zjistit dopady na konkrétní školy. Je také naprosto nutné, aby reforma financování byla podložena potřebným balíkem peněz ze státního rozpočtu.  Osobně jsem přesvědčena, že je v souvislosti s tímto krokem nutno řešit i soukromé a církevní školství, které by podle mého názoru mělo být financováno z vlastních zdrojů a ne ze státního rozpočtu. K této změně však vůle v poslanecké sněmovně dosud není.

Závěrem bych chtěla ocenit navýšení platů ve školství od letošního září. Pedagogové i nepedagogové jsou dlouhodobě podfinancováni a za svou práci si toto zvýšení platů rozhodně zaslouží. Osobnost učitele je ve školství klíčová, pedagog má velkou zodpovědnost a podmínky, v nichž vykonává své povolání, nejsou jednoduché. Přeji jim proto v následujícím školním roce hodně zdraví a sil, žákům a studentům mnoho úspěchů a jejich rodičům pevné nervy.

Marta Semelová, poslankyně (KSČM) a vedoucí odborné sekce školství ÚV KSČM

Profilový obrázek
O autorovi
Poslankyně PSP ČR za KSČM.

Komentáře

comments

Social Share

  • google-share

Právní poradna

Zápis závazku prodat v budoucnu nemovitost do katastru

28 září, 2021

Minusové hodiny - nepravidelně rozvrhovaná pracovní doba

27 září, 2021

Má zaměstnavatel nárok na náhradu při vracení pracovní pomůcky?

15 srpna, 2021

Odkazy

Nadcházející akce

  • Momentálně nejsou naplánované žádné akce
AEC v1.0.4

Kalendář akcí

AEC v1.0.4

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Česká politika čína Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levá perspektiva Levice Liberec Média Nepodmíněný základní příjem Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Školství Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Z domova Zdravotnictví Ženy a gender

Video

Levá Perspektiva o.s.

Občanské sdružení na obranu sociálně vyloučených, upozaděných a
diskriminovaných lidí včetně prevence sociální exkluze. Provozujeme
levicový, informačně-publicistický web a internetovou právní poradnu.
Aktivně vystupujeme proti fašismu, rasismu, homofobii a všem formám
diskriminace.

Aktuální články

Americký Nejvyšší soud připravil ženy o celonárodní základní právo na interrupce

28 června, 2022

Historický úspěch kolumbijské levice

21 června, 2022

Antikapitalistický kemp 2022

21 června, 2022

Bolivijská pučistická prezidentka odsouzena na 10 let vězení

20 června, 2022

CoSTANostra v Praze

18 června, 2022

Archivy

  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016
  • Prosinec 2015
  • Listopad 2015
  • Září 2015
  • Srpen 2015
  • Červenec 2015
  • Červen 2015
  • Květen 2015
  • Duben 2015
  • Březen 2015
  • Únor 2015
  • Leden 2015
  • Prosinec 2014
  • Listopad 2014
  • Říjen 2014
  • Září 2014
  • Srpen 2014
  • Červenec 2014
  • Červen 2014
  • Květen 2014
  • Duben 2014
  • Březen 2014
  • Únor 2014
  • Leden 2014
  • Prosinec 2013
  • Listopad 2013
  • Říjen 2013
  • Září 2013
  • Srpen 2013
  • Červenec 2013
  • Červen 2013
  • Květen 2013
  • Duben 2013
  • Březen 2013
  • Leden 2013
  • Prosinec 2012
  • Listopad 2012
  • Říjen 2012
  • Září 2012
  • Srpen 2012
  • Červenec 2012
  • Červen 2012
  • Květen 2012
  • Duben 2012
  • Březen 2012
  • Únor 2012
  • Únor 2010
  • Leden 2010
  • Prosinec 2009
  • Listopad 2009

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levice Levá perspektiva Liberec Média Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Regiony Rozhovor Rusko Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Z domova Zdravotnictví Česká politika čína Školství Ženy a gender
© 2013 Levá perspektiva, o.s. Všechna práva vyhrazena.