Opravdu chtějí Pražáci pokračovat v bezcitném kursu TOP09?
Na rozdíl od předvolebních průzkumů z jiných krajů je v Praze předpokládaným favoritem voleb opět TOP09. Jelikož už i v hlavním městě se lze setkat s plno lidmi, kteří normami prosazenými touto stranou výrazně tratí, člověk se nestačí divit. Alespoň stručná rekapitulace – především toho, co na návrh TOP09 bylo schváleno v sociální oblasti – proto neuškodí.
Tak především: kvůli návrhu místopředsedy (pardon, faktického předsedy) TOP09 Miroslava Kalouska se základní sazba DPH zvýšila z 20 na 21 % a snížená ze 14 na 15 % – to samozřejmě přineslo zdražení (na které doplatili nejvíce středně a nízko příjmové skupiny obyvatel) a znevýhodnilo podnikatele.
Někdejší ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek (TOP09) prosadil sKarty, které znamenaly nejen cejch pro určitou skupinu lidí, ale také privatizaci veřejných služeb ve prospěch jednoho bankovního domu, se kterým ministerstvo práce a sociálních věcí podepsalo pro stát nevýhodnou smlouvu o provozování karet. Projekt se podařilo zrušit jen díky úsilí opozičních stran -ČSSD, KSČM a VV.
Ministr Drábek byl také strůjcem zbrzdění valorizace penzí na tři roky – zatímco dříve byly starobní důchody valorizovány o plnou míru inflace a třetinu růstu reálných mezd, Drábek prosadil, že se nyní zvyšují jen o jednu třetinu inflace a o třetinu růstu reálné mzdy. Příští rok bude seniorům přidáno asi 45 korun. Nebýt to k pláči, bylo by to k smíchu.
Budoucím seniorům to zase TOP09 plánovala zavařit návrhem povinného druhého pilíře důchodové reformy, na základě kterého jsou vyváděné veřejné prostředky do soukromého sektoru. Levicová opozice před tím přitom varovala: ať již tehdejší místopředseda sněmovního sociálního výboru Miroslav Opálka (KSČM) nebo například poslanec Roman Sklenák (ČSSD). A mnozí další. Jen díky úsilí Věcí veřejných, především Víta Bárty, který měl reformy na starosti a o důchodové reformě vyjednával s odbory, druhý pilíř povinný není.
TOP09 v pravicové koalici prosadila také například změnu nastavení takzvané veřejné služby pro nezaměstnané, které později zrušil Ústavní soud. Podle verze prosazené topkou museli nezaměstnaní evidovaní na Úřadu práce již od druhého měsíce evidence (v případě, že je k tomu úřad vyzval) přijmout práce bez nároku na odměnu, které ale byly podmínkou k pobírání podpory.
V případě, že byl konkrétní člověk na Úřadu práce evidován již déle než půl roku, na podporu už neměl nárok a stát za něj platil jen zdravotní a sociální pojištění, musel – pokud byl vyzván – na veřejnou službu nastoupit, aby vůbec získal existenční minimum (nyní 2200 korun, dříve 2020 korun měsíčně). Od počátku to kritizovala například místostarostka Prahy 12 Eva Tylová (Změna pro Prahu 12), která měla organizaci této služby v dané městské části na starosti: pro nezaměstnané, kterým tím vznikly náklady například na jízdné, prosadila alespoň skromné svačiny a svoz na šichtu autem.
Topka, prostřednictvím Drábka, ponižovala nezaměstnané (z nichž mnozí, kteří celý život poctivě pracovali, nepřišli o práci vlastní vinou) i jinak – službou DONEZ (Docházka nezaměstnaných), kdy se lidé bez práce museli na vyzvání povinně hlásit na pobočkách České pošty, třeba i dvakrát do týdne. Zvlášť problematické to bylo pro ty, kteří museli dojíždět na poštu z malých vesnic, kde pobočky nejsou. Na projekt, který žádná pracovní místa nevytvořil, šly evropské peníze na podporu zaměstnanosti.
Drábek prosadil i změnu místa vyplácení sociálních dávek (například pomoci v hmotné nouzi a příspěvků pro osoby se zdravotním postižením) – dávky nyní vydávají pobočky sjednoceného Úřadu práce ČR, nikoli sociální odbory na obecních úřadech. Kvůli tomu nastal málem kolaps systému, lidem chodily dávky pozdě, což ohrožovalo například jejich bydlení – mají přirozeně povinnost platit nájem a služby. O jídle nemluvě.
Z dílny TOP09 je i nemožnost přivydělat si, když je člověk evidován na Úřadu práce. Předtím bylo možné vydělat si legálně měsíčně 4000 korun – tehdejší polovinu minimální mzdy, která se nyní o 500 korun navýšila. Nyní to už lidé evidovaní na Úřadu práce, včetně těch, kteří už nepobírají podporu, nemohou. K žádné úspoře nedošlo, jen tím může bujet práce na černo, nebo naopak lidé ztrácejí pracovní návyky, které možností legálně si přivydělat měli.
Drábek prosadil i takovou nemravnost, jako hromadné rušení ZTP a ZTP/P lidem s těžkým zdravotním postižením, včetně dětí s amputovanou končetinou nad kolenem. Tím přišli o výrazné slevy na jízdném a o parkovací místa před domem, nemocnicí či nákupním centrem. Vše směřuje k definitivní nápravě především díky úsilí bývalé poslankyně Kateřiny Klasnové (VV), která s kolegyní Janou Drastichovou předložila komplexní novelu. Nakonec se většina jejich návrhů promítla v novele zákona o sociálních službách z dílny současné vlády Jiřího Rusnoka, nyní je dolaďována návazná vyhláška.
To je stručný výčet ze sociální oblasti. Jsou ale i oblasti jiné, které byly v gesci TOP09. Například resort kultury. Nelze zapomenout třeba na netransparentní návrh zákona o takzvaných církevních restitucích, který způsobil například to, že nyní římskokatolická církev žádá dokonce o část Pražského hradu, což se současná Rusnokova vláda snaží horko těžko napravovat. Přitom ČSSD, KSČM i VV upozorňovaly na možnou neústavnost normy a dokonce proti ní bojovaly (bohužel neúspěšně) i u Ústavního soudu.
Dalo by se pokračovat, TOP09 opanovala i oblast zdravotnictví a zahraničních věcí. Tento výčet ale na ukázku myslím stačí. Pořád se nestačím divit. Opravdu Pražáci chtějí v tomto kursu pokračovat, nebo jen bláhově podlehli kouzlu pankáče Karla, který se v novém hávu přeměnil na agenta 009? Anebo se ty průzkumy prostě mýlí?