• Úvodní stránka
  • Kdo jsme
  • Články
  • Právní poradna
    • Občanské právo
    • Pracovní právo
    • Správní právo
    • Právní rady pro aktivisty
    • Novinky a články
    • Zákony a příručky
  • Publikace
  • Odkazy
  • Kontakty
  • Kemp
facebook

30
ČVN
2018

Potřebuje levice svoji identitu?

Štítky: Filosofie, Levice, Politika, Společnost
Autor: Maxim Žilenkov
komentář : vypnuto
Následující text zveřejňujeme jako podnět k zamyšlení a diskusi nad perspektivami radikálně levicového hnutí. Jde o reakci na projev Janusze Niedzwieckého „Levice je v krizi obrovských rozměrů“, zveřejněnou v časopise Esence času, vydání 253-254. Mottem článku je, že pokud chce levice skutečně světu navrhnout novou utopii, nový projekt, který se může stát alternativou ke kapitalismu a neoliberalismu, musí hovořit o identitě a musí si sama sobě, stejně jako společnosti, odpovědět na otázku, „kdo jsme a čeho chceme dosáhnout“.
 
Jedním z řečníků na úvodním zasedání Sofiina klubu v Moskvě konaném začátkem listopadu 2017 byl Janusz Niedywiecki, předseda polské neziskové organizace Evropská rada za demokracii a lidská práva. Ve svém projevu se dotkl důležitých témat krize levicové ideologie a zdůraznil tři klíčové otázky pro současné radikálně levicové hnutí: v jakém historickém okamžiku se nacházíme; co musíme dělat a jakého cíle chce levicové hnutí dosáhnout? Když mluvil o třetí z těchto otázek, Janusz zvláště zdůraznil, že levice musí nabídnout světu novou utopii. Názorem polského řečníka bylo, že sjednocení levicových sil je nemožené bez myšlenky na vytvoření takové utopie.
 
Otázky, které postavil Janusz Niedwiecki jsou pro levicové hnutí, a zejména v Evropě, mimořádně důležité. Řečník na ně také odpověděl a vedle toho se dotkl několika dalších důležitých témat. Mimo jiné kritizoval pokus o hledání a tvoření levicové identity.
 
A já bych právě rád vstoupil s Januszem do přátelské diskuse k této otázce identity; v prvé řadě nemohu s jeho názorem souhlasit; a zadruhé považuji otázku hledání a vytvoření levicové identity za naprosto zásadní pro osud levicového hnutí.
 
Podle Januszova názoru vyústí pokus moderního levicového hnutí o hledání identity, nebo o její vytvoření před zahájením aktivní politické činnosti do fragmentace levicových sil a neposkytne odpovědi na otázky, v jaké historické situaci se nacházíme a co musíme dělat. Polský zástupce rovněž zmínil nemožnost stát se dějinným činitelem tím, že začneme otázkou, „kdo jsme?“.
 
S Januszem lze souhlasit, že je skutečně nutné začít odpovědmi na otázky, které sám zmínil na počátku svého projevu. Musíme tedy jinými slovy charakterizovat dobu, ve které žijeme, musíme vyzvat k budování nové utopie (zásadně odlišného světového pořádku od toho stávajícího), kterou jsme zároveň schopni budovat, pojmenovat a popsat; a konečně musíme naplánovat situaci přihodné politické aktivity. Avšak po těchto otázkách se stejně nemůžeme vyhnout odpovědi na otázku, kdo je oním činitelem s úkolem uskutečnit plánované politické akce včetně vytvoření utopie. A přesně tohle je otázkou identity!
 
Nelze prostě jen říct, že subjektem budou lidé s levicovými názory. Je třeba zřejmé, že utopie moderních anarchistů a sociálních demokratů jsou zásadně odlišné od těch našich a plány na jejich vytvoření se budou odlišovat dokonce i v krátkodobých výhledech.
 
Janusz Niedzwiecki podpořil svoji pozici následujícím argumentem: vytvoření identity založené na národnosti (Poláci nebo Rusové), pohlaví (ženy nebo muži), etnicitě (černoši nebo běloši), sexuální orientaci (homosexuálové nebo heterosexuálové) nepovede k ničemu jinému než k rozkolu. A v tom má pravdu. Janusz tady ale hovořil pouze o určitém typu identit, konkrétně o identitách, které rozdělují a vytváří bariéry mezi lidmi místo toho, aby je sjednocovaly. Například moderní feministky, které chápou gender jako hlavní součást své identity, bojují proti mužům. Lidé patřící k různým kmenům na Blízkém východě (poté, co byly jejich národní státy zničeny s podporu ze Spojených států) se identifikují v základě se svoji kmenovou příslušností a považují jiné kmeny žijící ve stejných státech za své nepřátele.
 
V takovém případě můžeme hovořit o identitách, které atomizují nebo rozdělují lidi. Ale identity mohou být i úplně odlišné, takové, které lidi sjednocují! Zde je možné zmínit např. případ identit založených na víře (například katolická identita), nebo národní identity sekulárních států, jako byla Francie po Velké francouzské revoluci.
 
Zvláštní zmínku si zasluhuje sovětská identita. Lidé, kteří žili v Sovětském svazu, byli na prvním místě sovětskými občany, a teprve pak muži, ženy, Rusové, Gruzínci atd. Sjednocující identita nepředstavuje negaci různorodosti jednotlivců, ale spíše tuto různost integruje do své sféry a dává ji nový význam. Taková identita neštve lidi proti sobě ani nevede k negaci jednotlivce.
 
Podle mého názoru je jedním z hlavních problémů moderní levice, zejména v Evropě, právě nepochopení otázky identity. Diskusi na levici dominují věci, které lidi rozdělují, místo aby v ní hrála prim sjednocující identita. Moderní evropská levice bojuje za práva malých sociálních skupin, jako jsou sexuální menšiny nebo feministky. Problém ale není v malé velikosti těchto společenských skupin, ale v tom, že tato politická a ideologická agenda odbíhá od boje za překonání lidského odcizení od naší přirozenosti, tj. od boje za člověka. Důležitým se nestává člověk jako holistická bytost, ale jednotlivé projevy jeho životní činnosti, například jeho pohlavní život.
 
Jak se ale taková levicová identita odlišuje od moderního neoliberálního modelu multikulturalismu, tolerance a extrémní lidské atomizace? Nijak! Ani svoji formou, ani svým obsahem a dokonce i rétorika je prakticky ta samá.
 
S hlubokou lítostí tak vidíme, že se postmodernitě podařilo v politickém smyslu vyloučit koncept identity ze slovníku levice. Problém spočívá v tom, jak překonat tento diskurs zavedený postmodernitou. Moderní levice rozhodně odmítá hovořit o identitě, protože se bojí obsahu, který se za tímto konceptem nachází. Levicový ideologický tábor považuje každou holistickou identitu za de facto „totalitní myšlení“. Představitelé moderní levice nechtějí žádné jasné hranice identitám. Dnešní evropská levice se nachází v konsensu, že lidé, kteří hovoří o holistické identitě, jsou spíše její političtí nepřátelé než spojenci. Tento přístup ale pak ve svých důsledcích vede k principiální nemožnosti vytvořit jakoukoliv početnou a pevnou, ale dokonce i volně spojenou levicovou skupinu.
 
Soudržené politické, ideologické nebo náboženské organizace jsou vždy postaveny na základě holistické identity. Opačně platí, že odmítnutí vytvořit takovou identitu představuje odmítnutí vytvořit soudržnou levicovou organizaci. Zároveň ale odmítnutí holistické identity vede velké sociální skupiny, které by potenciálně mohly podporovat levicové názory, k tomu, že je odmítnou. Levice považuje zastánce tradičních rodinných a morálních hodnot za nositele „totalitního myšlení“ založeného na zastaralé a strnulé holistické identitě.
 
Odmítání holistické identity levicí následně vede k odmítnutí vytvářet soudržné společenské struktury a zároveň k odmítnutí široké podpory veřejnosti. Bez ní ale nelze dosáhnout žádného vítězství nad neoliberálním nepřítelem ani vybudování jakékoliv utopie. Nacházíme se tak v zamotaném kruhu. Ten je třeba rozbít na jeho počátku tj. navrátit koncept identity zpět do rétoriky levice.
 
V historii lidstva se pouze skupinám sjednoceným společným cílem a holistickou identitou podařilo zásadně změnit svět, když se jim podařilo navázat silná spojení k lidovým masám. Systematické vytvoření nové levicové identity je mimořádně složitá záležitost. Vytvoření politického a ideologického aktéra na základě identity je velice ambiciozním cílem. V lidských dějinách se ale nikdy nedosáhlo žádných velkých úspěchů a žádných utopií bez ambiciozních cílů, které jsme si kladli na jejich počátcích.
 
To znamená, že pokud levicové síly skutečně chtějí navrhnout světu utopii, nový projekt, který se může stát alternativou ke kapitalismu a neoliberalismu, budou muset hovořit o identitě a budou muset dát samy sobě a celé společnosti odpověď na otázku „kdo jsme a co chceme dosáhnout.“
 

Maxim Žilenkov, http://eu.eot.su/2018/06/14/does-the-lef…-identity/

Profilový obrázek
O autorovi

Komentáře

comments

Social Share

  • google-share

Právní poradna

Zápis závazku prodat v budoucnu nemovitost do katastru

28 září, 2021

Minusové hodiny - nepravidelně rozvrhovaná pracovní doba

27 září, 2021

Má zaměstnavatel nárok na náhradu při vracení pracovní pomůcky?

15 srpna, 2021

Odkazy

Nadcházející akce

  • Momentálně nejsou naplánované žádné akce
AEC v1.0.4

Kalendář akcí

AEC v1.0.4

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Česká politika čína Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levá perspektiva Levice Média Německo Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Školství Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Vězeňství Z domova Zdravotnictví Ženy a gender

Video

Levá Perspektiva o.s.

Občanské sdružení na obranu sociálně vyloučených, upozaděných a
diskriminovaných lidí včetně prevence sociální exkluze. Provozujeme
levicový, informačně-publicistický web a internetovou právní poradnu.
Aktivně vystupujeme proti fašismu, rasismu, homofobii a všem formám
diskriminace.

Aktuální články

Intenzivní protesty proti plánům české vlády zvýšit věk odchodu do důchodu

25 dubna, 2023

Stažení cel EU na ukrajinské obilí selhalo, protože východoevropské země vystoupily do opozice

24 dubna, 2023

Boje v Chartúmu ohrožují poslední pokus o příměří

22 dubna, 2023

Po přijetí penzijní reformy vyšli francouzští pracující opět do ulic

18 dubna, 2023

Stávka bezpečnostních pracovníků letišť v Německu

17 dubna, 2023

Archivy

  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Srpen 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016
  • Prosinec 2015
  • Listopad 2015
  • Září 2015
  • Srpen 2015
  • Červenec 2015
  • Červen 2015
  • Květen 2015
  • Duben 2015
  • Březen 2015
  • Únor 2015
  • Leden 2015
  • Prosinec 2014
  • Listopad 2014
  • Říjen 2014
  • Září 2014
  • Srpen 2014
  • Červenec 2014
  • Červen 2014
  • Květen 2014
  • Duben 2014
  • Březen 2014
  • Únor 2014
  • Leden 2014
  • Prosinec 2013
  • Listopad 2013
  • Říjen 2013
  • Září 2013
  • Srpen 2013
  • Červenec 2013
  • Červen 2013
  • Květen 2013
  • Duben 2013
  • Březen 2013
  • Leden 2013
  • Prosinec 2012
  • Listopad 2012
  • Říjen 2012
  • Září 2012
  • Srpen 2012
  • Červenec 2012
  • Červen 2012
  • Květen 2012
  • Duben 2012
  • Březen 2012
  • Únor 2012
  • Únor 2010
  • Leden 2010
  • Prosinec 2009
  • Listopad 2009

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levice Levá perspektiva Liberec Média Německo Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Z domova Zdravotnictví Česká politika čína Školství Ženy a gender
© 2013 Levá perspektiva, o.s. Všechna práva vyhrazena.