„Socialistické“ strany pokračují v devastaci dopravy v Ústeckém kraji
Ústecký kraj, jak je známo kromě naprostých ignorantů asi každému dospělému občanu ČR, je ovládán koalicí Komunistické strany Čech a Moravy (KSČM) a České strany sociálně demokratické (ČSSD). Zvláště skutečnost, že hejtmanem kraje se stal po říjnových volbách v r. 2012 člen KSČM, srovnávali a srovnávají antikomunisté a jiní pravicoví křiklouni s návratem před rok 1989 a varují před novým znárodňováním. Realita však nebude tak horká. Ačkoli obě strany vládnoucí Ústeckému kraji se ve svých programech hlásí k socialismu, v praxi je rozdíl v jejich politice oproti stranám považovaným a považujícím se za pravicové jen nepatrný. A bohužel nejen v dopravě.
Ústecký kraj se dodnes vzpamatovává z vypovězení smlouvy s Dopravním podnikem Ústeckého kraje, dřívějším ČSAD (BUS) Ústí nad Labem, dominantním autobusovým dopravcem v kraji, v r. 2006, kdy kraj ovládala ODS. V pochybných výběrových řízeních tehdy zvítězilo několik jiných dopravců a v autobusové dopravě v kraji zavládl nebývalý chaos. Důsledkem bylo mj. odstavení velké flotily ekologicky šetrných autobusů poháněných stlačeným zemním plynem (CNG) a jejich náhrada běžnými naftovými vozy, jakož i roztříštění návazností autobusových linek, k němuž muselo s jeho rozdělením mezi vícero dopravců logicky dojít, jelikož integrovaný dopravní systém kraj nemá a ani s příchodem nových dopravců o něj neusiloval a zjevně nadále neusiluje. Hlavním kritériem na nové dopravce byla nízká cena za ujetý kilometr, které však nemohli dosáhnout jinak než snižováním mezd svých zaměstnanců – s ohledem na náročné požadavky na stáří vozového parku jen do osmi let a nutnost pronajímat si parkovací plochy, užívání autobusových nádraží a další služby (na rozdíl od původní ČSAD, která měla vše ve vlastním).
Co by bylo pochopitelné za hrůzovlády ODS, je už méně samozřejmé pod vedením stran, považujících se za sociální a dokonce „socialistické“ (ano, i ČSSD, byť se tím příliš nechlubí, má v programu „demokratický socialismus“, tedy totéž, čím je „hospodářsky a politicky pluralitní socialismus“ z programu KSČM). Smlouvy s autobusovými dopravci z r. 2006 jsou uzavřeny jen do konce r. 2014 a od r. 2015 budou v platnosti nové, na příštích deset let. Ústecký kraj už zveřejnil výsledek prvních dvou z nich: Šluknovsko a Chomutovsko budou obsluhovat Autobusy Karlovy Vary a.s., Dolní Poohří ČSAD Slaný a.s. V obou případech jde o privatizované následnické společnosti národních, resp. státních podniků ČSAD. Autobusy Karlovy Vary mají v představenstvu čtyři lidi se stejným příjmením a jejich jediným akcionářem je ANAVIL INVESTMENTS LIMITED se sídlem v Kyperské republice. V ČSAD Slaný mají sice jen dva členové představenstva stejné příjmení, nicméně je členem nechvalně známé rodinné společnosti ICOM Transport, řízené dlouholetými mafiánskými strukturami v čele se Zdeňkem Kratochvílem, úspěšným tunelářem blízkým Václavu Klausovi a před trestním stíháním se spasivším lékařským potvrzením, že je dlouhodobě zdravotně neschopný se účastnit soudního řízení, což mu ovšem nepřekáží v zastávání naprosto klíčové pozice v české autodopravě.
Obě skupiny, z nichž první ovládá podniky ČSAD v Karlovarském, Plzeňském a Zlínském kraji a druhá především na Vysočině, ve středních, jižních a východních Čechách, jsou proslulé mimořádně nepříznivými mzdovými a zvláště ICOM Transport i pracovními podmínkami svých řidičů a ostatních neprivilegovaných zaměstnanců. Situaci v ICOMu nelze hodnotit jinak než jako donebevolající šikanu, o níž zvěsti pronikly i do režimních sdělovacích prostředků, vzhledem k neakceschopnosti dnešních odborů však zaměstnavatel může dále těžit z obrovské nezaměstnanosti v místech svého působení, díky níž hromadný odchod zaměstnanců nehrozí.
Vítězové výběrového řízení přistoupili na mimořádně nízkou sazbu 26,99 Kč/km, resp. 27,49 Kč/km (DP Praha oproti tomu odhadoval v r. 2010 své provozní náklady pro Středočeský kraj 45,13 Kč/km, s podstatně nižšími nároky na vozový park než má Ústecký kraj a při nižších cenách pohonných hmot i jiných vstupů než budou v r. 2015). Současně musí splňovat velmi náročné a v některých ohledech až kuriózní podmínky: všechny autobusy nasazené od 1. 1. 2015 musí být vyrobeny po 1. 7. 2014(!), být nízkopodlažní, v barevném schématu kraje a klimatizované (ačkoli klimatizace prostoru pro cestující je na linkách s mnoha zastávkami a častým otvíráním dveří neúčinná). Zvláště požadavek na věk vozů je naprosto absurdní a vylučuje z výběrového řízení kohokoli jiného než nejsilnější kapitálové hráče, kteří si jako jediní mohou dovolit nesmyslné podmínky kraje splnit, ovšem za cenu zbídačování svých zaměstnanců. Sám požadavek na maximální věk vozu je sporný, jelikož i nový autobus provozovaný se závadami může být méně bezpečný, méně pohodlný a ekologicky méně šetrný dobře než udržovaný vůz starý čtvrt století. Nicméně chtít nasadit po 1. lednu 2015 pouze vozidla mladší půl roku, to nelze považovat než za zvrácené. (Např. Regionální organizátor Pražské integrované dopravy – ROPID – vyžaduje maximální věk autobusů 20 let, ale ani starší vozy nezakazuje, pouze je eviduje jako „nesplňující standardy“…)
Řidiči autobusů a další zaměstnanci v autobusové dopravě na území Ústeckého kraje se tedy mohou díky politice „KSČSSD“ těšit na další zhoršování své životní úrovně, aby jejich zaměstnavatelé mohli splnit náročné úřední požadavky. Mnozí se budou muset připravit i na změnu zaměstnavatele a všechny nepříjemnosti s tím spojené, protože už nyní zvítězily na Chomutovsku Autobusy Karlovy Vary namísto dřívějšího Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova a lze předpokládat, že i v některých dalších oblastech vyhraje výběrové řízení jiný dopravce než ten stávající. A zaměstnanci pracující v místě nebo dosahu bydliště budou muset přejít k dopravci novému, jelikož jiný už zde působit nebude. Že nový zaměstnavatel stěží nabídne lepší mzdové a pracovní podmínky, spíše naopak, je nasnadě.
Závěrem je třeba uvážit, že pro cestujícího je důležitá dobrá obslužnost veřejnou hromadnou dopravou, tj. vyhovující nabídka spojů v požadovaných trasách, a co nejpřesnější provoz dle jízdních řádů, aby bylo možné se na spojení spolehnout. Barva nebo stáří autobusu pro něj není vůbec rozhodující. Rovněž tak bezbariérová vozidla potřebuje jen nepatrná menšina cestujících a není důvod je vyžadovat na všech spojích.
Aby byla veřejná hromadná doprava atraktivnější, je zapotřebí vhodná vzájemná návaznost a provázanost spojů (bez ohledu na rozdílnost dopravců), přehlednost a jednotný tarif (nejlépe v rámci integrovaného dopravního systému). Nic z toho v Ústeckém kraji neexistuje. Domnívám se, že by vedení kraje mělo napřít pozornost tímto směrem namísto nesmyslných výběrových řízení s podivínskými požadavky, jdoucími na ruku nejhorším velkokapitalistickým vydřiduchům a způsobujícími zbídačování zaměstnanců v dopravě.
Zdroje:
http://www.kr-ustecky.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=450018&id=1677039&p1=178192
http://www.kr-ustecky.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=450018&id=1672563&p1=178192
http://cs.wikipedia.org/wiki/DP%C3%9AK