• Úvodní stránka
  • Kdo jsme
  • Články
  • Právní poradna
    • Občanské právo
    • Pracovní právo
    • Správní právo
    • Právní rady pro aktivisty
    • Novinky a články
    • Zákony a příručky
  • Publikace
  • Odkazy
  • Kontakty
  • Kemp
facebook

14
Zář
2013

„Socialistické“ strany pokračují v devastaci dopravy v Ústeckém kraji

Štítky: Česká politika, Doprava, Levice, Regiony
Autor: Ladislav Bystrý
komentář : vypnuto

znak-usteckeho-krajeÚstecký kraj, jak je známo kromě naprostých ignorantů asi každému dospělému občanu ČR, je ovládán koalicí Komunistické strany Čech a Moravy (KSČM) a České strany sociálně demokratické (ČSSD). Zvláště skutečnost, že hejtmanem kraje se stal po říjnových volbách v r. 2012 člen KSČM, srovnávali a srovnávají antikomunisté a jiní pravicoví křiklouni s návratem před rok 1989 a varují před novým znárodňováním. Realita však nebude tak horká. Ačkoli obě strany vládnoucí Ústeckému kraji se ve svých programech hlásí k socialismu, v praxi je rozdíl v jejich politice oproti stranám považovaným a považujícím se za pravicové jen nepatrný. A bohužel nejen v dopravě.

Ústecký kraj se dodnes vzpamatovává z vypovězení smlouvy s Dopravním podnikem Ústeckého kraje, dřívějším ČSAD (BUS) Ústí nad Labem, dominantním autobusovým dopravcem v kraji, v r. 2006, kdy kraj ovládala ODS. V pochybných výběrových řízeních tehdy zvítězilo několik jiných dopravců a v autobusové dopravě v kraji zavládl nebývalý chaos. Důsledkem bylo mj. odstavení velké flotily ekologicky šetrných autobusů poháněných stlačeným zemním plynem (CNG) a jejich náhrada běžnými naftovými vozy, jakož i roztříštění návazností autobusových linek, k němuž muselo s jeho rozdělením mezi vícero dopravců logicky dojít, jelikož integrovaný dopravní systém kraj nemá a ani s příchodem nových dopravců o něj neusiloval a zjevně nadále neusiluje. Hlavním kritériem na nové dopravce byla nízká cena za ujetý kilometr, které však nemohli dosáhnout jinak než snižováním mezd svých zaměstnanců – s ohledem na náročné požadavky na stáří vozového parku jen do osmi let a nutnost pronajímat si parkovací plochy, užívání autobusových nádraží a další služby (na rozdíl od původní ČSAD, která měla vše ve vlastním).

Co by bylo pochopitelné za hrůzovlády ODS, je už méně samozřejmé pod vedením stran, považujících se za sociální a dokonce „socialistické“ (ano, i ČSSD, byť se tím příliš nechlubí, má v programu „demokratický socialismus“, tedy totéž, čím je „hospodářsky a politicky pluralitní socialismus“ z programu KSČM). Smlouvy s autobusovými dopravci z r. 2006 jsou uzavřeny jen do konce r. 2014 a od r. 2015 budou v platnosti nové, na příštích deset let. Ústecký kraj už zveřejnil výsledek prvních dvou z nich: Šluknovsko a Chomutovsko budou obsluhovat Autobusy Karlovy Vary a.s., Dolní Poohří ČSAD Slaný a.s. V obou případech jde o privatizované následnické společnosti národních, resp. státních podniků ČSAD. Autobusy Karlovy Vary mají v představenstvu čtyři lidi se stejným příjmením a jejich jediným akcionářem je ANAVIL INVESTMENTS LIMITED se sídlem v Kyperské republice. V ČSAD Slaný mají sice jen dva členové představenstva stejné příjmení, nicméně je členem nechvalně známé rodinné společnosti ICOM Transport, řízené dlouholetými mafiánskými strukturami v čele se Zdeňkem Kratochvílem, úspěšným tunelářem blízkým Václavu Klausovi a před trestním stíháním se spasivším lékařským potvrzením, že je dlouhodobě zdravotně neschopný se účastnit soudního řízení, což mu ovšem nepřekáží v zastávání naprosto klíčové pozice v české autodopravě.

Obě skupiny, z nichž první ovládá podniky ČSAD v Karlovarském, Plzeňském a Zlínském kraji a druhá především na Vysočině, ve středních, jižních a východních Čechách, jsou proslulé mimořádně nepříznivými mzdovými a zvláště ICOM Transport i pracovními podmínkami svých řidičů a ostatních neprivilegovaných zaměstnanců. Situaci v ICOMu nelze hodnotit jinak než jako donebevolající šikanu, o níž zvěsti pronikly i do režimních sdělovacích prostředků, vzhledem k neakceschopnosti dnešních odborů však zaměstnavatel může dále těžit z obrovské nezaměstnanosti v místech svého působení, díky níž hromadný odchod zaměstnanců nehrozí.

Vítězové výběrového řízení přistoupili na mimořádně nízkou sazbu 26,99 Kč/km, resp. 27,49 Kč/km (DP Praha oproti tomu odhadoval v r. 2010 své provozní náklady pro Středočeský kraj 45,13 Kč/km, s podstatně nižšími nároky na vozový park než má Ústecký kraj a při nižších cenách pohonných hmot i jiných vstupů než budou v r. 2015). Současně musí splňovat velmi náročné a v některých ohledech až kuriózní podmínky: všechny autobusy nasazené od 1. 1. 2015 musí být vyrobeny po 1. 7. 2014(!), být nízkopodlažní, v barevném schématu kraje a klimatizované (ačkoli klimatizace prostoru pro cestující je na linkách s mnoha zastávkami a častým otvíráním dveří neúčinná). Zvláště požadavek na věk vozů je naprosto absurdní a vylučuje z výběrového řízení kohokoli jiného než nejsilnější kapitálové hráče, kteří si jako jediní mohou dovolit nesmyslné podmínky kraje splnit, ovšem za cenu zbídačování svých zaměstnanců. Sám požadavek na maximální věk vozu je sporný, jelikož i nový autobus provozovaný se závadami může být méně bezpečný, méně pohodlný a ekologicky méně šetrný dobře než udržovaný vůz starý čtvrt století. Nicméně chtít nasadit po 1. lednu 2015 pouze vozidla mladší půl roku, to nelze považovat než za zvrácené. (Např. Regionální organizátor Pražské integrované dopravy – ROPID – vyžaduje maximální věk autobusů 20 let, ale ani starší vozy nezakazuje, pouze je eviduje jako „nesplňující standardy“…)

Řidiči autobusů a další zaměstnanci v autobusové dopravě na území Ústeckého kraje se tedy mohou díky politice „KSČSSD“ těšit na další zhoršování své životní úrovně, aby jejich zaměstnavatelé mohli splnit náročné úřední požadavky. Mnozí se budou muset připravit i na změnu zaměstnavatele a všechny nepříjemnosti s tím spojené, protože už nyní zvítězily na Chomutovsku Autobusy Karlovy Vary namísto dřívějšího Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova a lze předpokládat, že i v některých dalších oblastech vyhraje výběrové řízení jiný dopravce než ten stávající. A zaměstnanci pracující v místě nebo dosahu bydliště budou muset přejít k dopravci novému, jelikož jiný už zde působit nebude. Že nový zaměstnavatel stěží nabídne lepší mzdové a pracovní podmínky, spíše naopak, je nasnadě.

Závěrem je třeba uvážit, že pro cestujícího je důležitá dobrá obslužnost veřejnou hromadnou dopravou, tj. vyhovující nabídka spojů v požadovaných trasách, a co nejpřesnější provoz dle jízdních řádů, aby bylo možné se na spojení spolehnout. Barva nebo stáří autobusu pro něj není vůbec rozhodující. Rovněž tak bezbariérová vozidla potřebuje jen nepatrná menšina cestujících a není důvod je vyžadovat na všech spojích.

Aby byla veřejná hromadná doprava atraktivnější, je zapotřebí vhodná vzájemná návaznost a provázanost spojů (bez ohledu na rozdílnost dopravců), přehlednost a jednotný tarif (nejlépe v rámci integrovaného dopravního systému). Nic z toho v Ústeckém kraji neexistuje. Domnívám se, že by vedení kraje mělo napřít pozornost tímto směrem namísto nesmyslných výběrových řízení s podivínskými požadavky, jdoucími na ruku nejhorším velkokapitalistickým vydřiduchům a způsobujícími zbídačování zaměstnanců v dopravě.

Zdroje:

http://www.kr-ustecky.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=450018&id=1677039&p1=178192

http://www.kr-ustecky.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=450018&id=1672563&p1=178192

http://cs.wikipedia.org/wiki/DP%C3%9AK

http://komsomol.cz/archiv/clanky/2532_icom.html

http://www.volby.cz

http://www.justice.cz

Profilový obrázek
O autorovi

Komentáře

comments

Social Share

  • google-share

Právní poradna

Zápis závazku prodat v budoucnu nemovitost do katastru

28 září, 2021

Minusové hodiny - nepravidelně rozvrhovaná pracovní doba

27 září, 2021

Má zaměstnavatel nárok na náhradu při vracení pracovní pomůcky?

15 srpna, 2021

Odkazy

Nadcházející akce

  • Momentálně nejsou naplánované žádné akce
AEC v1.0.4

Kalendář akcí

AEC v1.0.4

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Česká politika čína Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levá perspektiva Levice Liberec Média Německo Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Školství Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Vězeňství Z domova Zdravotnictví Ženy a gender

Video

Levá Perspektiva o.s.

Občanské sdružení na obranu sociálně vyloučených, upozaděných a
diskriminovaných lidí včetně prevence sociální exkluze. Provozujeme
levicový, informačně-publicistický web a internetovou právní poradnu.
Aktivně vystupujeme proti fašismu, rasismu, homofobii a všem formám
diskriminace.

Aktuální články

Intenzivní protesty proti plánům české vlády zvýšit věk odchodu do důchodu

25 dubna, 2023

Stažení cel EU na ukrajinské obilí selhalo, protože východoevropské země vystoupily do opozice

24 dubna, 2023

Boje v Chartúmu ohrožují poslední pokus o příměří

22 dubna, 2023

Po přijetí penzijní reformy vyšli francouzští pracující opět do ulic

18 dubna, 2023

Stávka bezpečnostních pracovníků letišť v Německu

17 dubna, 2023

Archivy

  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Srpen 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016
  • Prosinec 2015
  • Listopad 2015
  • Září 2015
  • Srpen 2015
  • Červenec 2015
  • Červen 2015
  • Květen 2015
  • Duben 2015
  • Březen 2015
  • Únor 2015
  • Leden 2015
  • Prosinec 2014
  • Listopad 2014
  • Říjen 2014
  • Září 2014
  • Srpen 2014
  • Červenec 2014
  • Červen 2014
  • Květen 2014
  • Duben 2014
  • Březen 2014
  • Únor 2014
  • Leden 2014
  • Prosinec 2013
  • Listopad 2013
  • Říjen 2013
  • Září 2013
  • Srpen 2013
  • Červenec 2013
  • Červen 2013
  • Květen 2013
  • Duben 2013
  • Březen 2013
  • Leden 2013
  • Prosinec 2012
  • Listopad 2012
  • Říjen 2012
  • Září 2012
  • Srpen 2012
  • Červenec 2012
  • Červen 2012
  • Květen 2012
  • Duben 2012
  • Březen 2012
  • Únor 2012
  • Únor 2010
  • Leden 2010
  • Prosinec 2009
  • Listopad 2009

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levice Levá perspektiva Liberec Média Německo Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Z domova Zdravotnictví Česká politika čína Školství Ženy a gender
© 2013 Levá perspektiva, o.s. Všechna práva vyhrazena.