• Úvodní stránka
  • Kdo jsme
  • Články
  • Právní poradna
    • Občanské právo
    • Pracovní právo
    • Správní právo
    • Právní rady pro aktivisty
    • Novinky a články
    • Zákony a příručky
  • Publikace
  • Odkazy
  • Kontakty
  • Kemp
facebook

06
BřE
2020

Ublížený socialistický countryman

Štítky: Kultura, Společnost
Autor: Leopold Vejr
komentář : vypnuto

Ve věku nedožitých 78 let zemřel 1. března 2020 hudebník, zpěvák, textař, humorista a výtvarník Jan Vyčítal, v časech ČSSR loajální „socialistický countryman“, kterého po více než dvě desetiletí živila v socialistickém zřízení především country hudba původem z USA a na ni navazující domácí tvorba. Po roce 1989 militantní antikomunista, permanentně hlásající, jak „za komunistů trpěl“. To byl ostatně osud téměř všech umělců v ČSSR, kteří se dožili kontrarevoluce.

Absolvent střední výtvarné školy v oboru propagační grafiky patřil v roce 1965 k zakladatelům countryové skupiny „Greenhorns“. Po celé období až do pádu ČSSR byl profesionálním umělcem na plný úvazek a proti socialistickému zřízení ani necekl. Vynahradil si to však po jeho pádu, kdy se zařadil do zástupu kopajícího do mrtvol.

V souvislosti s Vyčítalovým úmrtím se sdělovací prostředky naplnily tvrzeními o jeho „perzekuci“. Skupina „Greenhorns“ vydala v letech 1970–1989 12 samostatných dlouhohrajících desek, všechny ve vysokém nákladu a s obrovským ohlasem. To se málokteré hudební formaci podařilo.

Srovnání bychom těžko hledali i po roce 1989. Za dvacet „svobodných“ let 1990-2010 vyšlo alb s Vyčítalovým podílem 14, jsou na nich však i nahrávky z předchozí éry. Především však žádné z nich neslavilo takový úspěch jako ta starší.

Anglický název kapely byl velkoryse tolerován za „normalizace“ až do roku 1973 (kdy musel být změněn na „Zelenáče“), v protikladu s oficiální až patolízalskou prosovětskou linií, naprosto se míjejí se sentimentem velké části mas, zvláště však mladé generace. Dovedete si představit, že by se československá hudební skupina v té době nazývala rusky? Zaprvé by to neprošlo, protože by to bylo považováno za provokaci, zadruhé, i kdyby to přesto zkusila, byla by terčem všeobecného posměchu. Názorně tady vidíme, že „jednota strany a lidu“ v té době byla jen na papíře, ve vztahu k tehdejší mládeži zvláště.

Zatímco ti odvážnější kritici režimu v ČSSR – ať už zprava či zleva – po roce 1969 byli vyhazováni ze strany, z práce a byli policejně sledováni a vyslýcháni, někteří i vězněni (a byli mezi nimi byli i přesvědčení zastánci socialismu, kterým se nezamlouvalo sovětské obsazení ČSSR a linie Husákova vedení), Jan Vyčítal si poklidně hrál, zpíval, textoval a kreslil. Pokud měl nějaké potíže a pokud (prý) musel po nějakou dobu publikovat pod pseudonymy, musely tyto problémy trvat velmi krátce, protože podíváme-li se na gramofonové desky „Greenhorns“ / „Zelenáčů“ z té doby a do plně loajálních režimních časopisů jako „Dikobraz“ a „Mladý svět“, Vyčítalovým jménem se to všude jen hemží.

Ačkoli jeho kresby byly v naprostém nesouladu se socialistickým realismem (a osobně neváhám říci, že byly tak ošklivé jako antikomunismus sám), socialistické sdělovací prostředky jim dávaly obrovský prostor. Nezřídka vycházely i na obálkách. „Dikobraz“ se v té době marně snažil o „normalizovaný“ humor mající povzbuzovat (už téměř neexistující) budovatelské nadšení. Pokud v něm vycházelo něco zábavného, byla to politická satira přejatá z kapitalistických zemí. Oproti tomu Vyčítalovy vtipy byly takového kalibru, jako že učitel říká třídě peroucích se žáků: „Ne, žáci, dobývání hradu Rábí si nepředvedeme názorně, ale pouze na obrázku!“ (Mladý svět č. 36, 26. 8. 1986) – „K popukání…“

Jak vypadala údajná Vyčítalova perzekuce v hudebním světě za „tuhé normalizace“? Beru do ruky některé desky z té doby: „Greenhorns 71“ – 7 Vyčítalových textů plus ilustrace. „Zelenáči-Greenhorns 72“ – 7 textů plus produkce. „Hromskej den Zelenáčů“ (1973) – 9 textů, jeden zpěv, produkce. „Písně větru z hor“ (1974) – 5 textů, dva zpěvy. Jediné album, kde Vyčítalovo jméno nefiguruje, jsou „Silnice, řeky, tratě a stezky“ (1976). Vyčítal se na nás ovšem usmívá z velké barevné fotky na obálce. To nevypadá na „zákaz“. „Oheň z dříví eukalyptu“ (1981) uvádí dva Vyčítalovy texty, zpěv a design. Na obálce alba „Pod Liščí skálou“ (1984) je Vyčítalovo jméno uvedeno hned čtnáctkrát, a tak by se dalo pokračovat.

Nejsem hanopiscem a jsem vzdálen tomu hodnotit Vyčítalovu tvorbu pouze negativně. Naopak se domnívám, že mnohé z jeho textů především z předlistopadové doby a hudba, na jejíž produkci se podílel, měly značnou uměleckou hodnotu a obohatily československé kulturní prostředí své doby. Country hudba sama o sobě nebyla a není reakční a protisocialistická, ačkoli po roce 1989 tak někdy je tendenčně prezentována. Byla to především hudba prostých lidí, chudých pracujících v USA utíkajících sem před bídou z mnoha částí světa. Původ má už v 18. století a inspirována je mimo jiné spirituály, černošskými duchovními písněmi.

Ostatně hudbu nelze dělit na pokrokovou a reakční, jako spíše na dobrou a špatnou. Otázkou samozřejmě je, čemu slouží v politickém kontextu své doby. Některé Vyčítalovy texty byly i protiválečné a pokrokové, například „Balada o Ira Hayesovi“ (1974) pojednávající o indiánském hrdinovi 2. světové války (skutečná postava, 1923–1955), zničeném poválečným rasismem v USA. O těžkém a tragickém osudu severoamerických indiánů pojednával i Vyčítalův text dodnes slavného hitu „Blízko Little Big Hornu“ (1971).

Koneckonců české a slovenské texty k západním písním přispěly k tomu, že československé publikum příliš netíhlo k poslechu západní hudby a západních rozhlasových stanic (na rozdíl od mnoha dalších socialistických zemí včetně SSSR) a českoslovenští posluchači v populární hudbě poslouchali, vnímali a rozvíjeli své rodné jazyky.

Některé Vyčítalovy texty však byly jen kopiemi svých předloh, na hranici uměleckého vkusu i autorských práv (jako autor textu byl uveden jen Vyčítal), jako například „Casey Jones“ (1973) dle Voskovcova a Werichova „Strojvůdce Příhody“ (1945, volně dle amerického originálu asi z r. 1909), „Řidič tvrdý chléb má“ (1982) dle „Řidič má tvrdý chléb“ v podání Ladislava Vodičky (1973, text Michal Bukovič, americký originál 1970) a jako vrchol všeho „Kamarádi 2“ (1991) s odcizeným a zprzněným krásným poetickým textem „Kamarádů“ Jiřího Suchého (1966). Už jen dokončením Vyčítalova uměleckého pádu pak byla trapná parodie „Dobrý den, prapore hvězd a pruhů“ (2007) se závěrečným druhým hlasem tehdejší ministryně obrany Vlasty Parkanové na originál „Dobrý den, majore Gagarine“ („Pozdrav astronautovi“, Gustav Brom, 1961). Vyčítal se v té době nadšeně angažoval pro umístění radarové základny USA v Brdech. Jeho proamerická píseň však vzbudila posměch i mnoha stoupenců pravice.

Ke cti Jana Vyčítala slouží antifašistické písně „Battledress“ (1989) a „Když v Praze v první jarní den naposled zasněží“ (1995), obdivující však jen prozápadní odboj. Přesto byl jedním z mála autorů, kdo dokázal v 80. a 90. letech zapojit do populární hudby téma boje proti fašismu.
Po „vítězství pravdy a lásky“ dal Jan Vyčítal plný průchod módnímu antikomunismu a nazpíval své nové, dnes notoricky známé a neustále hrané texty jako „To tenkrát v čtyřicátom pátom“ (1990) a „To tenkrát v šedesátom osmom“ (1997). Nemohu si odpustit poznámku, že za tyto plivance si mohli českoslovenští komunisté trochu sami, když na územích obsazených v roce 1945 americkou armádou odhalovali pomníky rudoarmějcům, když socialismus hájili místo vlastními argumenty cizími tanky apod.

Smysl pro humor nelze upřít antikomunistické písni „Ovoce z Lenina“ (1993). Dodnes pravidelně hraná a antikomunismus podporující Vyčítalova píseň se nazývá „Vzpomínky poštmistrovic kluka“ (1992) a zpívá se v ní mimo jiné: „A jsem moc rád, že jsem měl tátu písta, nelhal, nekrad, nebyl komunista…“ Pokud by komunisté od té doby až dosud nebyli jako celek zoufale ustrašení a neschopní, jistě by našli právníka, který by takovou produkci žaloval jako porušení trestního zákoníku, § 356 „Podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod“. Country rádio hraje tuto protikomunisticky nenávistnou píseň po léta denně. Originál od Lorety Lynn (1971) se nazývá „Horníkova dcerka“ a ukazuje protiklad dělnické bídy v kapitalismu k ublíženosti blahobytného Vyčítala, který v socialismu o tvrdou práci nezavadil a vždy se měl jako prase v žitě: „Táta miloval a vychovával osm dětí za hornický plat, maminka prala naše oblečení na valše, proč jsem viděla krvácet její prsty…?“
Jan Vyčítal zůstane nadlouho zapsán v dějinách populární hudby ČSSR a svým pozitivním i negativním přínosem k československé a české kultuře své doby zůstane svědectvím o složitém období revizionistického úpadku socialismu, který nedokázal na svou stranu získat většinu umělců, většinu mládeže a ani většinu všeho lidu, což se naplno projevilo v kontrarevoluci před 30 lety. 99,97 % hlasů pro kandidáty Národní fronty na tom nic neměnilo. Příliš mnoho občanů, a nejen umělců, „šlo s dobou“ jako Jan Vyčítal.

Profilový obrázek
O autorovi

Komentáře

comments

Social Share

  • google-share

Právní poradna

Zápis závazku prodat v budoucnu nemovitost do katastru

28 září, 2021

Minusové hodiny - nepravidelně rozvrhovaná pracovní doba

27 září, 2021

Má zaměstnavatel nárok na náhradu při vracení pracovní pomůcky?

15 srpna, 2021

Odkazy

Nadcházející akce

  • Momentálně nejsou naplánované žádné akce
AEC v1.0.4

Kalendář akcí

AEC v1.0.4

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Česká politika čína Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levá perspektiva Levice Liberec Média Německo Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Školství Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Vězeňství Z domova Zdravotnictví Ženy a gender

Video

Levá Perspektiva o.s.

Občanské sdružení na obranu sociálně vyloučených, upozaděných a
diskriminovaných lidí včetně prevence sociální exkluze. Provozujeme
levicový, informačně-publicistický web a internetovou právní poradnu.
Aktivně vystupujeme proti fašismu, rasismu, homofobii a všem formám
diskriminace.

Aktuální články

Intenzivní protesty proti plánům české vlády zvýšit věk odchodu do důchodu

25 dubna, 2023

Stažení cel EU na ukrajinské obilí selhalo, protože východoevropské země vystoupily do opozice

24 dubna, 2023

Boje v Chartúmu ohrožují poslední pokus o příměří

22 dubna, 2023

Po přijetí penzijní reformy vyšli francouzští pracující opět do ulic

18 dubna, 2023

Stávka bezpečnostních pracovníků letišť v Německu

17 dubna, 2023

Archivy

  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Srpen 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016
  • Prosinec 2015
  • Listopad 2015
  • Září 2015
  • Srpen 2015
  • Červenec 2015
  • Červen 2015
  • Květen 2015
  • Duben 2015
  • Březen 2015
  • Únor 2015
  • Leden 2015
  • Prosinec 2014
  • Listopad 2014
  • Říjen 2014
  • Září 2014
  • Srpen 2014
  • Červenec 2014
  • Červen 2014
  • Květen 2014
  • Duben 2014
  • Březen 2014
  • Únor 2014
  • Leden 2014
  • Prosinec 2013
  • Listopad 2013
  • Říjen 2013
  • Září 2013
  • Srpen 2013
  • Červenec 2013
  • Červen 2013
  • Květen 2013
  • Duben 2013
  • Březen 2013
  • Leden 2013
  • Prosinec 2012
  • Listopad 2012
  • Říjen 2012
  • Září 2012
  • Srpen 2012
  • Červenec 2012
  • Červen 2012
  • Květen 2012
  • Duben 2012
  • Březen 2012
  • Únor 2012
  • Únor 2010
  • Leden 2010
  • Prosinec 2009
  • Listopad 2009

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levice Levá perspektiva Liberec Média Německo Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Z domova Zdravotnictví Česká politika čína Školství Ženy a gender
© 2013 Levá perspektiva, o.s. Všechna práva vyhrazena.