Uznání kvalifikace dálkových studentů speciální pedagogiky
Jak je to s uznáváním kvalifikace dálkových studentů speciální pedagogiky na UJAK, kteří poté, co nebyla prodloužena akreditace, potřebovali někde studium dokončit? Takovou otázku položila – v rámci ústních interpelací – poslankyně Marta Semelová (KSČM) ministryni školství Kateřině Valachové (ČSSD).
„V České republice je obor speciální pedagogika pro dálkaře kromě UJAK snad jen na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, takže jim nezbývalo nic jiného než studium na Slovensku nebo v Polsku. V Ružomberku nám tak připravuje speciální pedagogy Katolická univerzita, kde se, jak se ke mně dostalo, musí povinně účastnit mší a v promočním slibu je, že budou pracovat ve prospěch církve a šíření Kristovy pravdy. Katolická univerzita je ovšem slovenská veřejně právní vysoká škola a podle předchozího prověřování a vyjádření slovenského a českého Ministerstva školství by tak neměl být problém s uznáváním kvalifikace speciálního pedagoga, učitele pro české školství,“ uvedla Semelová.
„Jinak je tomu u studentů, kteří šli dostudovat na soukromou Dolnoslezskou univerzitu do Wroclawi. Přednášky sice jsou v češtině nebo do češtiny překládány, ale nemají ani didaktiku polštiny ani češtiny. První stupeň základní školy je v Polsku jen první až třetí třída, předměty jsou jinak organizovány. Studenti neskládají státní závěrečné zkoušky, pouze obhajují diplomovou práci. Polské školství, vysoké i základní, má jinou tradici, formu a strukturu než školství naše. Chtěla bych se proto zeptat: Jaké jsou v České republice možnosti dálkového studia oboru speciální pedagogika na vysokých školách? A dále, jak to je s uznáváním kvalifikace absolventů studia speciální pedagogiky z Wroclawi učit na českých školách, když pro polské školy ji údajně nemají?“ dodala.
Ministryně reagovala, že na rozdíl od slovenské univerzity, kde má ministerstvo řadu žádostí, konkrétně 166 a z toho už 50 bylo kladně vyřízeno z hlediska uznání vzdělání na Katolické univerzitě v Ružomberku, tak co se týká Polska, žádnou žádost ministerstvo nemá. „Mohu ujistit, že na to budeme dbát v rámci naší kompetence a budeme také schopni zajistit, jestli takovou pedagogickou kvalifikaci lze uznat tak, jak to paní poslankyně Semelová v obavě naznačila,“ uvedla. „Co se týká otázky dálkového studia v oblasti speciální pedagogiky, určitě je pravdou, že dálková studia, a to obecně, z hlediska vysokých škol nejsou příliš využívána. Nicméně aktuálně komunikujeme s pedagogickými fakultami, s děkany, ale také s fakultami, které připravují učitele. A připravili jsme řadu konkrétních kroků, které by měly zlepšit i tyto podmínky zejména pro naše učitele, učitelky, jež si za určitých okolností potřebují doplnit kvalifikaci, a nemusí to být jenom speciální pedagogika,“ dodala.