• Úvodní stránka
  • Kdo jsme
  • Články
  • Právní poradna
    • Občanské právo
    • Pracovní právo
    • Správní právo
    • Právní rady pro aktivisty
    • Novinky a články
    • Zákony a příručky
  • Publikace
  • Odkazy
  • Kontakty
  • Kemp
facebook

25
ŘíJ
2014

V Domě odborů o bezplatné dopravě

Štítky: Akce, Doprava, Politika, Z domova
Autor: Prokop Haken
komentář : vypnuto

doprava-2Veřejná hromadná doprava je služba, na kterou cestující nadávají snad za všech okolností a za každého režimu. Na rozdíl od kritiky vládnoucí politické linie si to totiž mohou dovolit bez vážných následků. O problémech dopravy se hovoří často a i české sdělovací prostředky se jí rády zabývají, snad o to raději, že o mnoha závažnějších a palčivějších tématech psát nemohou. V posledních letech – a zvláště před komunálními volbami v říjnu tohoto roku – se staly velkým hitem úvahy o městské hromadné dopravě zdarma. A našlo se hned několik politických stran a hnutí, ochotných tuto myšlenku podporovat. Některá z nich získala své zastupitele a budeme tedy moci sledovat, oč se v dopravě zasadí.

Otázkou bezplatné městské hromadné dopravy (MHD) se zabýval také seminář Spojenectví práce a solidarity (SPaS) pořádaný ve čtvrtek 23. října 2014 v Domě odborových svazů v Praze na Žižkově. K tématu promluvili a na dotazy a připomínky z publika odpověděli Nikola Čech z Levé perspektivy a Václav Exner z Komunistické strany Čech a Moravy, členských organizací SPaS.

Nikola Čech seznámil účastníky s dějinami bezplatných provozů MHD ve světě i v ČR. Upozornil, že většinou se bezplatnou přepravu podařilo realizovat pouze ve městech s počtem obyvatel nižším než sto tisíc, zatímco patrně jediným velkoměstem, kde je v současnosti zajišťována zdarma, je estonský Tallin. Ne všude se bezplatná doprava udržela. Jinde ve světě je zavedena jen pro určité skupiny obyvatel, vybrané spoje, jen v centru města nebo existují kategorie jízdného odlišené podle příjmů cestujících. Ostatně, ani bezplatná doprava v Tallinu není pro všechny, nýbrž jen pro rezidenty. Díky tomu se řada obyvatel města, dříve s trvalým bydlištěm mimo něj, sem přihlásila k trvalému pobytu. V ČR funguje v současnosti bezplatná MHD pouze v Hořovicích a Frýdku – Místku, přičemž ani její „bezplatnost“ není úplná: v Hořovicích se týká pouze jediné městské autobusové linky jezdící jen v pracovních dnech, přičemž velkou část spojení po městě zajišťují regionální autobusy s běžným tarifem dopravce. Ve Frýdku – Místku má nárok na „bezplatnou“ přepravu pouze místní obyvatel vybavený čipovou kartou za 300,- Kč, jejíž platnost za prodlužuje každým rokem za 1,- Kč. Uživatel kromě toho musí prokázat, že nemá vůči městu dluhy. Je tedy zřejmé, že úsporu za odbavovací systémy, výdej a kontrolu jízdenek tento systém nepřináší. V obou městech se nastupuje do autobusů předními dveřmi a řidič provádí výdej a kontrolu jízdenek. V Hořovicích dokonce vydává jízdenky za 0,- Kč…

(Otázce bezplatné MHD se Nikola Čech na stránkách Levé perspektivy již věnoval článkem „MHD zdarma – populistický nesmysl nebo fungující sociální a ekologická alternativa?“)

Druhý z řečníků, Václav Exner, poukázal na hrozivá čísla o automobilovém provozu v hlavním městě. V Tallinu po zavedení bezplatné MHD poklesl provoz individuální automobilové dopravy o 15 %. Podobný jev by bylo možné očekávat i v Praze. Pakliže každý pracovní den do centra města míří 273 tisíc vozů a přes hranici Prahy přejede 266 tisíc, lze si udělat představu, jak významně by provozu ulehčil pokles třeba jen o 5 %.

V r. 2013 bylo na jízdném v Praze vybráno necelých 4,5 miliard Kč, což činí jednu třetinu nákladů na provoz. Zbytek dotuje hlavní město a menší částí státní rozpočet. Dofinancování za ztracené příjmy z jízdného by znamenalo zvýšení podílu nákladů z městského rozpočtu ze stávajících 27 na 33 – 36 %. Pokles automobilů v ulicích by vedl ke zvýšení průměrné rychlosti MHD a snížil by i potřebu „dopravy v klidu“, tedy parkujících automobilů. Zvýšila by se však potřeba parkovišť na konečných stanicích a přestupních terminálech městské dopravy v okrajových částech města.

K výhodám MHD zdarma – pokud by ovšem nebyla neplacená jen pro někoho a jen za určitých okolností – si připočtěme, že by nebyl třeba provoz „Open card“ a náklady na výběr jízdného (odhadem 200 – 600 milionů Kč), odbavovací systémy a přepravní kontrolu. Došlo by ke zlepšení životního prostředí, průjezdnosti komunikací, k omezení hluku, pravděpodobně i ke zvýšení počtu návstěvníků města. Růst disponibilního příjmu občanů (úsporou za jízdné) by vedl k jeho použití v jiných oblastech.

Václav Exner varoval, že bezplatná MHD nemůže být zaváděna polovičatě, jelikož v takovém případě řada nových výdajů přibude a naopak mnohé dosavadní zůstanou. MHD zdarma by mohla být v budoucnosti stejně samozřejmá jako je dnes zdarma např. veřejné osvětlení. Za něj nikoho nenapadne vybírat peníze, ačkoli za odvoz odpadů či za dopravu se platí.

V diskuzi zazněla kritika řady nedostatků současného provozu veřejné hromadné dopravy v pražské aglomeraci, zdánlivě s otázkou zavedení či nezavedení přepravy zdarma přímo nesouvisející, ve skutečnosti však dosti závažná s ohledem na to, že systém bezplatné dopravy by musel zdárně odolat zvýšené přepravní poptávce a uspokojit nároky zájemců. Nemůžeme přehlížet tyto nedostatky, mezi nimiž je např. absence potřebných železničních zastávek a celkově nedostatečná úloha železnice, provádění pochybných dopravních staveb s obrovskými pořizovacími náklady a nepatrným významem pro zkvalitnění veřejné dopravy (prodloužení metra do Motola a do Letňan, přeložka konečné tramvaje v Podbabě, tunel Blanka…). Velkým, dlouho neřešeným problémem je také nejednotný tarif, kdy část středočeského provozu spadá do systému Pražské integrované dopravy, část do Středočeské integrované dopravy (s Pražskou nijak nekoordinované!) a část do žádného.

Současně je však namístě si uvědomit, že v Praze a okolí je mnoho jiných jevů než veřejná doprava, podstatně zásadněji vyžadujících kritiku a změnu. Naopak zdejší systém veřejné hromadné dopravy patří – i dle úsudku mnohých zahraničních návštěvníků – k nejlépe fungujícím na světě. Málokde v zahraničí naleznete takovou pro nás zdánlivou samozřejmost, že na zastávkách jsou umístěny jízdní řády s úplným výčtem zastávek daných linek a s časy odjezdu, které se dosti přesně dodržují, nebrání-li tomu dopravní situace, zpravidla kolony vytvořené individuální automobilovou dopravou.

Diskutující projevili i obavy, že bezplatná městská doprava se stane nocovnou pro bezdomovce a pochybné živly, jezdící bezúčelně sem a tam. K tomu je vhodné podotknout, že zaprvé do značné míry tento jev v Praze už dávno existuje a formální povinnost hradit jízdné vagabundům nijak nepřekáží. Pokutu za nezaplacení jízdného z nich přepravní kontrola nevymámí, takže skončí maximálně jejich vyloučením z přepravy, aby záhy nastoupili do dalšího spoje. I v případě přepravy zdarma bude samozřejmě platit přepravní řád a bude možné vyloučení z přepravy na základě obtěžování ostatních cestujících, znečištěného oděvu, zápachu, podnapilosti, hlučného chování apod. Lze předpokládat, že dodržování tarifní kázně a vylučování z přepravy by měla na starosti buďto městská policie nebo by jej prováděli přepravní kontroloři jako nyní, jen by nekontrolovali jízdenky, nýbrž „pouze“ vylučovali z přepravy narušitele pořádku a ukládali jim pokuty.

Především by však o bezdomovce mělo být postaráno jinde, jejich útočištěm by neměly být dopravní prostředky a jejich stanice! Pokud už barbarský kapitalismus nedokáže bezdomovectví odstranit jako celek, zajistit všem občanům bydlení – a ovšem zaměstnání, v němž by si na bydlení vydělali, případně sociální dávky v pracovní neschopnosti, měl by jim zajistit alespoň noclehárny, v nichž by se ukryli před zimou a deštěm a nezabírali místo v dopravních prostředcích.

Jenže! Nyní se dostáváme k samé podstatě společensko-ekonomické formace, k samé podstatě kapitalismu. Může být jiný než barbarský? Může být dobrý pro všechny, může zajistit důstojný život všem? Kdy a kde tak učinil?

Požadavek bezplatné městské hromadné dopravy je hodný podpory pokrokových lidí. Prospěje více chudým než bohatým. Těm může být a bude lhostejný, milionářský zazobanec tramvají nepojede ani zadarmo. Otázkou zůstává, jestli právě bezplatná MHD je dnes na pořadu dne, v době, kdy už jen trosky zbývají z druhdy bezplatného zdravotnictví a školství. Domoci se bez peněz lékařského ošetření nebo vzdělání je zásadnější než se zdarma vozit po městě.

Profilový obrázek
O autorovi

Komentáře

comments

Social Share

  • google-share

Právní poradna

Zápis závazku prodat v budoucnu nemovitost do katastru

28 září, 2021

Minusové hodiny - nepravidelně rozvrhovaná pracovní doba

27 září, 2021

Má zaměstnavatel nárok na náhradu při vracení pracovní pomůcky?

15 srpna, 2021

Odkazy

Nadcházející akce

  • Momentálně nejsou naplánované žádné akce
AEC v1.0.4

Kalendář akcí

AEC v1.0.4

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Česká politika čína Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levá perspektiva Levice Liberec Média Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Školství Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Vězeňství Z domova Zdravotnictví Ženy a gender

Video

Levá Perspektiva o.s.

Občanské sdružení na obranu sociálně vyloučených, upozaděných a
diskriminovaných lidí včetně prevence sociální exkluze. Provozujeme
levicový, informačně-publicistický web a internetovou právní poradnu.
Aktivně vystupujeme proti fašismu, rasismu, homofobii a všem formám
diskriminace.

Aktuální články

Co je „dělnická aristokracie“ – existovala v minulosti a existuje dnes?

23 ledna, 2023

Pokračující protesty požadují rezignaci peruánské prezidentky

22 ledna, 2023

Solidaritu s protiválečnými aktivisty z Ruska!

19 ledna, 2023

Rozbroje v královské rodině a pohled na monarchii

18 ledna, 2023

Proč i v bohaté společnosti zůstává chudoba

17 ledna, 2023

Archivy

  • Leden 2023
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Srpen 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016
  • Prosinec 2015
  • Listopad 2015
  • Září 2015
  • Srpen 2015
  • Červenec 2015
  • Červen 2015
  • Květen 2015
  • Duben 2015
  • Březen 2015
  • Únor 2015
  • Leden 2015
  • Prosinec 2014
  • Listopad 2014
  • Říjen 2014
  • Září 2014
  • Srpen 2014
  • Červenec 2014
  • Červen 2014
  • Květen 2014
  • Duben 2014
  • Březen 2014
  • Únor 2014
  • Leden 2014
  • Prosinec 2013
  • Listopad 2013
  • Říjen 2013
  • Září 2013
  • Srpen 2013
  • Červenec 2013
  • Červen 2013
  • Květen 2013
  • Duben 2013
  • Březen 2013
  • Leden 2013
  • Prosinec 2012
  • Listopad 2012
  • Říjen 2012
  • Září 2012
  • Srpen 2012
  • Červenec 2012
  • Červen 2012
  • Květen 2012
  • Duben 2012
  • Březen 2012
  • Únor 2012
  • Únor 2010
  • Leden 2010
  • Prosinec 2009
  • Listopad 2009

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levice Levá perspektiva Liberec Média Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Vězeňství Z domova Zdravotnictví Česká politika čína Školství Ženy a gender
© 2013 Levá perspektiva, o.s. Všechna práva vyhrazena.