• Úvodní stránka
  • Kdo jsme
  • Články
  • Právní poradna
    • Občanské právo
    • Pracovní právo
    • Správní právo
    • Právní rady pro aktivisty
    • Novinky a články
    • Zákony a příručky
  • Publikace
  • Odkazy
  • Kontakty
  • Kemp
facebook

26
DUB
2022

Zahájena stavba metra „D“ – má to být dnes pro Prahu priorita?

Štítky: Doprava, Praha
Autor: Leopold Vejr
komentář : vypnuto

21. dubna byla po desítkách let příprav zahájena výstavba trasy pražského metra „D“, která by měla v prvním úseku vést v roce 2029 z Pankráce do Písnice. První studie dopravní obsluhy hlavního města zahrnující čtvrtou trasu metra pochází již z roku 1983, návrh upřesnila komplexní studie z roku 1988. Tehdy se předpokládalo otevření první části „déčka“ v roce 2003 (!). Po kontrarevoluci a oslabení národního hospodářství v důsledku obnovy kapitalismu se rozvoj sítě metra zpomalil, v některých letech neprobíhal vůbec (2008-2010, 2015-2022).


Předpoklad zahájení provozu na prvním úseku nové linky je v roce 2029, po zkušenostech z předchozích velkých dopravních staveb nejen v Praze je však velmi sporný. Kromě toho zůstává otázkou, zda právě tato dopravní stavba má být v současné Praze prioritou, když není zdaleka dokončen (ani rozestavěn) silniční Pražský okruh, chybí síť záchytných parkovišť, stav a kapacita železničního uzlu jsou neuspokojivé, tramvajové tratě se téměř nestavějí a povrchová veřejná doprava se potýká s velkými problémy.
Kromě toho první úsek nové trasy metra nemá vést do centra města, ale pouze má na Pankráci napájet trasu metra C. Představa, že se z plné soupravy metra D vyhrne dav cestujících a většina jich pro další cestu do centra bude chtít přestoupit do přijevší plné soupravy metra C z Jižního Města, musí budit obavy, jak „céčko“ takovou zátěž zvládne. Kromě toho se už po léta hovoří o nutnosti zásadní rekonstrukce Nuselského mostu, během kterého by měla být přerušena doprava na lince metra C a nahradit by ji mělo právě „déčko“ z Pankráce přes Nusle na Vinohrady, případně dále k hlavnímu nádraží. Jenže právě výstavba tohoto druhého (na hlavní nádraží dokonce možná až třetího) úseku je naprosto v nedohlednu.
Zcela namístě je prosazení nové trasy pro automaticky řízené soupravy, zastavujícími u skleněných stěn s dveřmi ve stanicích. Takovou úpravu stanic by bylo namístě provést i na stávajících trasách, aby se předešlo častému zastavování provozu kvůli pádům či skokům do kolejiště nebo nedovolenému pohybu v tunelech. Naopak rozpaky budí zamýšlená boční nástupiště namístě středního, kdy zájemce o přepravu neznalý místních podmínek musí už před vstupem do stanice řešit, který vstup má použít, zatímco v případě středního nástupiště prostě sestoupí do stanice a na nástupišti má čas se do příjezdu soupravy zorientovat.


Základ sítě pražského metra s přestupním trojúhelníkem v centru města byl zprovozněn v letech 1974-1985. Šlo bezpochyby o úspěch socialismu. Zásluhou tehdejšího plánování byl základ sítě metra vybudován v parametrech vyhovujících i kapacitním potřebám vzdálenější budoucnosti, což by při úsporném přístupu typickém pro kapitalistické státy nebylo možné.


Ačkoli se během budování dopravního systému v Praze v socialistickém období leccos zanedbalo a došlo i k některým závažným pochybením, např. zbytečnému zrušení části tramvajové sítě, která dnes citelně chybí, nebo zrušení provozu trolejbusů, který je dnes velmi nesměle šnečím tempem obnovován, vcelku vešla doprava v hlavním městě (a ostatně celém Československu) do obnoveného kapitalismu ve velmi slušné kondici a obstojně fungující, v Praze byl vybudován základ sítě metra i dnes často tak kritizovaná magistrála (bez které by však silniční doprava při neexistenci silničních okruhů naprosto zkolabovala) a rozestavěn městský silniční okruh.


Ve srovnání se západními státy nemůžeme přehlédnout, že v nich byly často celé rozsáhlé tramvajové a trolejbusové provozy zrušeny, mnohdy bez adekvátní náhrady, a upřednostňována byla individuální automobilová doprava, v duchu kapitalistického individualismu a bezohlednosti. Od 90. let byl podobný trend nastolen v některých postsovětských zemích v čele s Ruskem (mj. zrušení největšího trolejbusového provozu na světě v Moskvě), nám se naštěstí do značné míry vyhnul.


V dopravní obslužnosti Prahy by bezpochyby měla sehrát mnohem větší roli železnice, pokud by se však podařilo výrazně zvýšit kapacitu tratí, vybudovat celou řadu nových zastávek a nasadit moderní vozidla (elektrické jednotky podobné tramvajím) schopné rychlého rozjezdu a uzpůsobené pro rychlý obrat cestujících. Ostatně i výstavba nových tramvajových rychlodrah nebo městských a příměstských železničních tratí (např. po desítky let diskutované rychlodráhy na letiště v Ruzyni) by byly podstatně levnější než rozšiřování sítě metra. Například snění o okružní lince metra „E“ (nedávno diskutované dokonce pod písmenem „O“) je v nynější situaci naprostou ztrátou času, ale velká část politické reprezentace má zjevně v tunelování zálibu.


S ohledem na závratně rostoucí ceny nemovitostí, zdražování prakticky všeho a všeobecně se zhoršující životní úroveň se musíme vážně obávat, že nové úseky metra budou kromě přepravy cestujících sloužit také jako svérázné řešení sociálního bydlení. 

Profilový obrázek
O autorovi

Komentáře

comments

Social Share

  • google-share

Právní poradna

Zápis závazku prodat v budoucnu nemovitost do katastru

28 září, 2021

Minusové hodiny - nepravidelně rozvrhovaná pracovní doba

27 září, 2021

Má zaměstnavatel nárok na náhradu při vracení pracovní pomůcky?

15 srpna, 2021

Odkazy

Nadcházející akce

  • Momentálně nejsou naplánované žádné akce
AEC v1.0.4

Kalendář akcí

AEC v1.0.4

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Česká politika čína Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levá perspektiva Levice Liberec Média Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Školství Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Vězeňství Z domova Zdravotnictví Ženy a gender

Video

Levá Perspektiva o.s.

Občanské sdružení na obranu sociálně vyloučených, upozaděných a
diskriminovaných lidí včetně prevence sociální exkluze. Provozujeme
levicový, informačně-publicistický web a internetovou právní poradnu.
Aktivně vystupujeme proti fašismu, rasismu, homofobii a všem formám
diskriminace.

Aktuální články

20 let od americké války v Iráku – ohlédnutí

22 března, 2023

Na konferenci Budoucnost demokratické Ukrajiny v Kodani zazněl hlas ukrajinské levice

21 března, 2023

Zrada na Julianu Assangeovi

21 března, 2023

Návštěva Si Ťin-pchinga v Rusku a 12bodový čínský plán na mírovou dohodu s Ukrajinou

20 března, 2023

Mexiko, Kolumbie a Kuba vytvoří regionální agenturu pro zdravotnické vybavení

19 března, 2023

Archivy

  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Srpen 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Leden 2018
  • Prosinec 2017
  • Listopad 2017
  • Říjen 2017
  • Září 2017
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016
  • Prosinec 2015
  • Listopad 2015
  • Září 2015
  • Srpen 2015
  • Červenec 2015
  • Červen 2015
  • Květen 2015
  • Duben 2015
  • Březen 2015
  • Únor 2015
  • Leden 2015
  • Prosinec 2014
  • Listopad 2014
  • Říjen 2014
  • Září 2014
  • Srpen 2014
  • Červenec 2014
  • Červen 2014
  • Květen 2014
  • Duben 2014
  • Březen 2014
  • Únor 2014
  • Leden 2014
  • Prosinec 2013
  • Listopad 2013
  • Říjen 2013
  • Září 2013
  • Srpen 2013
  • Červenec 2013
  • Červen 2013
  • Květen 2013
  • Duben 2013
  • Březen 2013
  • Leden 2013
  • Prosinec 2012
  • Listopad 2012
  • Říjen 2012
  • Září 2012
  • Srpen 2012
  • Červenec 2012
  • Červen 2012
  • Květen 2012
  • Duben 2012
  • Březen 2012
  • Únor 2012
  • Únor 2010
  • Leden 2010
  • Prosinec 2009
  • Listopad 2009

Štítky

Afrika Akce Amerika Antifašizmus Antikapitalismus Antirasizmus Armáda Asie Blízký východ Bydlení Ekologie Ekonomika Evropa Evropská unie Filosofie Historie imperialismus Kultura Latinská Amerika Levice Levá perspektiva Liberec Média Odbory a pracoviště Palestina Politika Potraviny Praha Protivládní hnutí Rozhovor Rusko Socialismus Sociální otázky Společnost Spravedlnost Svět Ukrajina válka Vězeňství Z domova Zdravotnictví Česká politika čína Školství Ženy a gender
© 2013 Levá perspektiva, o.s. Všechna práva vyhrazena.