Jak můžu ukončit dohodu o provedení práce?
Dobrý den, nastoupila jsem na brigádu na DPP a ve smlouvě mám uvedeno administrativní práce. Může po mně zaměstnavatel chtít abych zajišťovala chod recepce a dělala asistentskou práci? Myšleno tím vyřizování pošty, pochůzky, zajišťování umývání nádobí, neustálé vyřizování telefonátů, emailů vedle toho administrativní práce, které na mně hodí stálí zaměstnanci. Pracovní doba měla být na 5 hodin denně, (bohužel ve smlouvě to napsáno není), jenže v práci strávím devět hodin denně. Teprve po podpisu smlouvy mi neustále přibývaly další a další úkoly. Ve výsledku trvalí zaměstnanci pracovní dobu prokecají a dívají se na videa a hází všechnu práci na mě. Může po mně zaměstnavatel vyžadovat inventuru, když to nemám ve smlouvě přímo uvedeno?
Lze od takové smlouvy vůbec nějak odstoupit, když ve smlouvě je uvedeno, že zaměstnanec může odstoupit pouze pokud mu zaměstnavatel nevytvořil podmínky pro výkon práce? Děkuji, Klára.
Odpověď:
Máte-li náplň práce vymezen v takto obecné rovině, bude velmi složité argumentovat, co v kancelářském provozu ještě je a co už není administrativa. Nicméně jde o dohodu o provedení práce, kde můžete pro jednoho zaměstnavatele pracovat max. 300 hodin v jednom kalendářním roce. Z toho vyplývá, že tempem čerpání, jaké popisujete, bude váš pracovní poměr ukončen velice rychle. Je samozřejmě třeba důsledně si vykazovat hodiny. Pokud jste v práci 9 hodin, je nutné také 9 hodin počítat. Druhá věc související s dohodou o provedení práce je ta, že se de facto nemusíte obávat vyhazovu. Tak nebo tak vám dohoda během pár týdnů skončí. V takové situaci je samozřejmě o dost snazší vyjednávat se zaměstnavatelem o tom, co jste a co nejste ochotná v práci dělat. Pokud se v rámci tohoto vyjednávání zjistí, že ani jedna strana není s uzavřenou dohodou spokojena, můžou jí po dohodě ukončit. Každopádně je třeba trvat na vyplacení peněz za již odpracované hodiny.
Zdroj: Právní tým Levé perspektivy