Může nám zaměstnavatel nařizovat dovolenou na svátky?
Dobrý den,chtěl jsem se prosím vás zeptat za kolektiv pracujicich v jedné firmě. Pracujeme v nepřetržitém režimu směny máme 12-tihodinové. Turnus máme vždy opakujicí se R, N, volno, R, N a poté tři dny volna. Problém je v tom, že zaměstnavatel nám v době odstávky, která je vždy na vánoční svátky, a v době směn, které zrovna vychází na svátky, nařizuje na tyto dny brát si dovolenou. Nám se to samozřejmě nelibí, protože si myslíme, že je to v rozporu se zakoníkem práce. Podle nás bychom měli, pokud nám zrovna připadne směna, na svátky zůstat doma a nebrat si na to dovolenou a zaměstnavatel by nám měl zaplatit normálně 11hodin jako bychom byli v práci, jak to mají lidé, kteří pracují v nepřetržitém provozu. Děkuji moc za odpověd. S pozdravem M.
Odpověď:
Potvrzujeme Váš výklad pravidel týkajících se pracovní doby, je zcela v souladu se zákoníkem práce. Dle § 115 odst. 3 naprosto jednoznačně platí, že zaměstnanci, který nepracoval proto, že svátek připadl na jeho obvyklý pracovní den, přísluší náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku nebo jeho části za mzdu nebo část mzdy, která mu ušla v důsledku svátku.
Svátky představují dny pracovního klidu a je tedy naprostý nesmysl nařizovat dovolenou právě na dny svátků. Taková praxe zaměstnavatele je v rozporu s právními předpisy a Vy si na ní můžete stěžovat na Inspektorátu práce (http://www.suip.cz/). Dle zákona o inspekci práce by se uvedená nezákonnost měla trestat pokutou až 1 mil. Kč.
Něco jiného je, pokud nejde o dny svátků, ale o odstávku ve dnech pracovních. V tom případě má zaměstnavatel právo nařídit zaměstnancům dovolenou.
Zdroj: Právní tým Levé perspektivy