Placení svátků připadajících na sobotu
Prodávám v obchodě, máme otevřeno v sobotu, ale pokud je v sobotu svátek, máme zavřeno a ani jej nedostaneme zaplaceny. I když jinak v sobotu pracujeme. postupuje zaměstnavatel správně?
Odpověď:
Práci ve svátek lze nařídit pouze mimořádně; pokud má tedy zaměstnavatel v tento den zavřeno, je to v souladu se zákonem.
Jiná otázka ovšem je, zda Vám přísluší náhrada mzdy za svátek.
Dle § 115 odst. 3 zákoníku práce zaměstnanci, který nepracoval proto, že svátek připadl na jeho obvyklý pracovní den, přísluší náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku nebo jeho části za mzdu nebo část mzdy, která mu ušla v důsledku svátku. Určitý výkladový problém může způsobovat termín „obvyklý pracovní den“, který zákoník práce jinak blíže nedefinuje. Sobota zřejmě obecně není úplně „obvyklý pracovní den“, nicméně zákoník práce v zásadě nebrání zaměstnavateli rozvrhnout pracovní dobu i na sobotu. Bude pak záležet na tom, zda na tento den Vám zaměstnavatel rozvrhl směnu; pokud by ji rozvrhl i na tento den, a zároveň byste tento den jakožto ve svátek v souladu se zákonem nepracovala, byl by Vám nucen náhradu mzdy vyplatit; v opačném případě nikoli.
Dle § 84 ZP je pak zaměstnavatel povinen vypracovat písemný rozvrh týdenní pracovní doby a seznámit s ním nebo s jeho změnou zaměstnance nejpozději 2 týdny a v případě konta pracovní doby 1 týden před začátkem období, na něž je pracovní doba rozvržena, pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení.