Uznání kvalifikace dálkových studentů speciální pedagogiky
Reakce tiskového mluvčího Dolnoslezské vysoké školy, Dawida Frika, na článek Andrey Cerqueirové „Uznání kvalifikace dálkových studentů speciální pedagogiky„.
Chtěl bych se vyjádřit k prohlášení poslankyně paní Marty Semelové dne 27. října 2016 v Parlamentu České republiky v rámci parlamentní interpelace. Toto prohlášení obsahuje nepravdivé a nepřesné informace o vzdělávání studentů z České republiky v oboru Speciální pedagogika na Dolnoslezské vysoké škole.
· není pravdou, že studenti, kteří studují obor Speciální pedagogika, specializace Speciální pedagogika pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a pedagogika předškolního věku a učitelství pro I. stupeň základních škol, nemají didaktiku českého jazyka. V rámci vzdělávacího programu studenti realizují předměty v českém jazyce: „Metodika jazykové výchovy – český jazyk se speciální didaktikou”, „Didaktika čtení a psaní” a „Literatura pro děti a mládež se speciální didaktikou”, s přihlédnutím k osnovám výuky na základních školách v České republice.
· nepřesná je informace, že první stupeň základní školy v Polsku trvá pouze od první do třetí třídy, protože povinné vzdělávání zahrnuje také roční předškolní přípravu pro 6-ti leté děti. Program, který realizují čeští studenti bere v úvahu polskou a českou realitu se zaměřením na přípravu budoucích učitelů pro práci v 1. – 5. třídě českých základních škol. Vzdělávací program se zaměřuje také na vzdělávání v oblasti speciální metodiky a odborné praxe pro práci speciálního pedagoga pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti realizují toto studium mimo jiné v rámci předmětů: Metodika výchovně vzdělávacího procesu dětí a žáků s lehkým mentálním postižením – předškolní a I. stupeň základních škol, Metodika výchovně vzdělávacího procesu žáků a studentů s lehkým mentálním postižením – II. stupeň základních škol a středních škol, a také v rámci odborné praxe: Učitelská praxe – speciální – předškolní a I. stupeň základních škol, Učitelská praxe – speciální – II. stupeň základních škol a středních škol.
· nepřesná je také informace, že studenti neukončují studium státní zkouškou , ale jen obhajobou diplomové práce. Během svého studia musí realizovat mnoho předmětů, které jsou ukončeny dílčími zkouškami. Absolvování závěrečné zkoušky s obhajobou diplomové práce před zkušební komisí představuje konečné ověření znalostí ze studijního programu magisterského stupně vzdělávání v oboru Speciální pedagogika včetně dovedností a sociálních kompetencí, které jsou podstatné pro práci speciálního pedagoga – učitele.
· jsme vysokou školou s dvacetiletou historií, patřící mezi nejlepší vysoké školy v Polsku. Fakulta pedagogických věd Dolnoslezské vysoké školy má plné akademické pravomoci, právo udělovat vědeckou hodnost doktor a docent a předkládat návrhy Centrální státní komisi pro udělení titulu profesor.
· Studijní nabídka Dolnoslezské vysoké školy je vytvořena v souladu s Evropským rámcem kvalifikací, jehož hlavní předpoklady se týkají mobility a vzdělávacích příležitostí k celoživotnímu vzdělávání obyvatel zemí Evropské unie. Evropský rámec kvalifikací proto podporuje mobilitu studentů ze zemí Evropské unie, stejně jako zjednodušuje uznávání kvalifikací a diplomů získaných na evropských vysokých školách. Vzdělávací programy Dolnoslezské vysoké školy v oborech pedagogika a speciální pedagogika byly oceněny v soutěžích Ministerstva vědy a vysokého školství za nejlepší vysokoškolské studijní programy v Polsku.
· Studijní obor speciální pedagogika, realizovaný na Fakultě pedagogických věd Dolnoslezské vysoké školy, získal několikanásobně akreditaci Polské akreditační komise, naposledy v roce 2015. Pro studenty z České republiky byl připraven speciální vzdělávací program magisterského stupně oboru speciální pedagogika v souladu s polskými standardy vzdělávání takovým způsobem, aby splňoval požadavky na vzdělávání učitelů jak v Polsku, tak i v České republice. Tento program byl konzultován s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Studiem v oboru speciální pedagogika se specializací speciální pedagogika pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a pedagogika předškolního věku a učitelství pro I. stupeň základních škol se připravují specialisté, kteří jsou připraveni pracovat jako speciální pedagogové a učitelé základního vzdělání.
· Vzdělávací program je připraven v souladu se standardem vzdělávání učitelů, poskytuje získání kvalifikace speciálního pedagoga – připraveného pro výchovnou a terapeutickou práci s dětmi a mládeží se speciálními vzdělávacími potřebami a také pedagogickou kvalifikaci v oblasti předškolní výchovy a výuky na prvním stupni základních škol podle polského a českého vzdělávacího systému – umožňující práci s dětmi v mateřské škole, v rámci povinné předškolní výchovy a vzdělávání na prvním stupni základních škol v 1. – 5. třídě.
· Vzdělávací program realizovaný v českém jazyce s praktickým profilem vzdělávání se skládá z pěti vzdělávacích modulů:
o modul základního vzdělávání,
o modul odborného vzdělávání – speciální pedagogika,
o modul odborného vzdělávání – výuka na prvním stupni základních škol a předškolní výchova,
o modul pedagogicko – psychologické přípravy se speciální didaktikou,
o modul praxí.
V průběhu 4 semestrů v kombinované formě studia budou studenti realizují 768 vyučovacích hodin a 270 hodin pedagogické praxe a získávají 145 ECTS kreditů.
Odpověď mluvčímu DSW
(redakce ve spolupráci s poslankyní Martou Semelovou)
Interpelace jsou stručné, do dvou minut, dotazy poslanců k ministrům vlády České republiky, na které ministr stručně odpovídá.
Vámi zmiňovaná interpelace obsahuje informaci k otázce diskutované v Poslanecké sněmovně v roce 2015 a sděluje, že se velké skupině studentů podařilo již dokončit studium po tom, co jim na UJAK nebyla prodloužena akreditace alespoň k dostudování a na českých vysokých školách nebylo dost příležitostí, aby mohli dostudovat na nich.
Zákon o pedagogických pracovnících ukládá učitelům doplnit si kvalifikaci pro dané školy, pokud ji ještě nemají. Pro speciální pedagogy-učitele však nyní není zajištěn dostatek míst pro kombinované studium při zaměstnání, a učitelé tak musí jezdit studovat do zahraničí, chtějí-li si svou zákonnou povinnost splnit.
K tomu byla směřována interpelace i odpověď paní ministryně.
Cílem interpelace nebylo hodnotit DSW, ani o ní podrobně informovat. Proto interpelace nezmiňuje význam diplomové práce ani to, že studenti konají dílčí zkoušky, ani nezmiňuje pedagogické praxe konané na školách v České republice, nebo neinformuje o mateřských školách v Polsku. Ani se nezmiňuje o jmenovacích řízeních na DSW. Překvapuje, že studenti, kteří získají na DSW kvalifikaci učit na školách v Polské republice, nemají didaktiku polštiny. Podle zákona o uznávání kvalifikací, velmi stručně řečeno, kvalifikaci učitele pro zemi, kde studovali, lze uznat i jako kvalifikaci učitele v České republice. Mají-li mít kvalifikaci učit na polských školách na 1. stupni základních škol, čekalo by se, že asi mají studovat didaktiku polštiny.
Pokud zmiňujete předměty z oblasti didaktiky češtiny, potom se nepodařilo u studentů ověřit, že by dané předměty ve Wroclavi studovali. Vaše prohlášení se týká studentů, kteří na DSW začali studovat v dubnu 2016 a diplomové práce obhajovali v říjnu 2016, nebo začínají studovat DSW v říjnu 2016 a diplomové práce budou obhajovat v červnu 2018? Zajímalo by nás, pokud nám pošlete učební plány daného studia, nebo alespoň pro ty předměty z didaktiky češtiny uvedete, o jaký jde semestr, končí-li zkouškou nebo zápočtem, kdo je zkouší a z jaké literatury se studují? Nicméně doufáme, že speciální pedagogové z řad českých učitelů budou moci studovat doma, v České republice.